TEACHING CAREER IN PHYSICAL EDUCATION: THE LIFE HISTORY OF AN EMERITUS PROFESSOR

Authors

  • Luana Jaqueline da Silva Departamento de Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.
  • Alexandra Folle Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.
  • Gelcemar Oliveira Farias Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.
  • Alzira Isabel da Rosa Departamento de Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.66937

Keywords:

Career Choice. Life Cycle Stages. Faculty. Physical Education and Training.

Abstract

This study examined the implications of personal, training and professional aspects for career development of a Physical Education teacher at the Emeritus stage. Data collection used a semi-structured interview was subjected to content analysis. The teacher’s life history illustrates the intertwining of development paths in which her personal journey is marked by being away from her family for studies and work and by professional improvement represented by her fascination with the initial training course and constant updating through continued education processes in order to improve teaching practice, while her career is supported by significant moments experienced over the five cycles of teaching life.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Jaqueline da Silva, Departamento de Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

Departamento de Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

Alexandra Folle, Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

Gelcemar Oliveira Farias, Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

Alzira Isabel da Rosa, Departamento de Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

Departamento de Educação Física. Centro de Ciências da Saúde e do Esporte. Universidade do Estado de Santa Catarina. Florianópolis, SC, Brasil.

Published

2018-03-29

How to Cite

SILVA, L. J. da; FOLLE, A.; FARIAS, G. O.; ROSA, A. I. da. TEACHING CAREER IN PHYSICAL EDUCATION: THE LIFE HISTORY OF AN EMERITUS PROFESSOR. Movimento, [S. l.], v. 24, n. 1, p. 199–214, 2018. DOI: 10.22456/1982-8918.66937. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/66937. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles