INCLUSION AND PHYSICAL EDUCATION IN RIO GRANDE CITY: REFLECTIONS ABOUT PERCEPTIONS OF STUDENTS WITH DISABILITIES

Authors

  • Alice Sonaglio de Vasconcellos Universidade Federal do Rio Grande
  • Leila Cristiane Finoquetto Universidade Federal do Rio Grande
  • Débora Duarte Freitas Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Roseli Belmonte Machado Universidade Federal do Rio Grande

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.57126

Keywords:

Educational inclusion. Disabled persons. Physical education. Qualitative research.

Abstract

This article aims to identify perceptions of students with disabilities about their process of inclusion in Physical Education classes in public schools of the city ofRio Grande. Participants included three students from the final years, who were followed by monitors. Three observations recorded in a field diary and a semi-structured interview were performed for each of the respondents. Three categories were created: inclusion/exclusion mechanisms; monitoring procedures; and normalization of the abnormal, which were analyzed based on Foucault's studies, specially concepts of norm, normation and normalization. This research looks into how inclusion processes are established as imperatives and lead teachers to work as normatizers and normalizers of students with disabilities, who perceive the process as positive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alice Sonaglio de Vasconcellos, Universidade Federal do Rio Grande

Possui graduação em Educação Física Licenciatura pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Tem interesse nos temas relacionados a Inclusão Escolar.

Leila Cristiane Finoquetto, Universidade Federal do Rio Grande

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), Especialista em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (2005), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2007), Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (2012). Professora Adjunta na Universidade Federal do Rio Grande (FURG) desde 2008, atuando principalmente nos seguintes temas: Danças; Educação Física Escolar; Currículo e Práticas Pedagógicas.

Débora Duarte Freitas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Educação Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Pelotas (2008). Mestre pelo Programa de pós-graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas em 2012. Aluna da pós-graduação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - Faculdade de Educação.

Roseli Belmonte Machado, Universidade Federal do Rio Grande

Atualmente é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Mestre em Educação com ênfase nos Estudos Culturais pela Universidade Luterana do Brasil, ULBRA/Canoas (2010). Pós-graduada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul na Escola de Educação Física em Biomecânica ESEF/UFRGS (2007). Graduada em Educação Física - Licenciatura Plena - pela Universidade Luterana do Brasil ULBRA/Canoas (2006). Tem experiência na área de Educação Física, trabalhando com Educação Física Escolar, Educação Inclusiva, Formação de professores e atividades específicas para pessoas com deficiência visual . Desenvolve pesquisas nessas áreas. É professora Assistente vinculada ao Instituto de Educação, atuante no Curso de Educação Física da Universidade Federal de Rio Grande (FURG).

Published

2016-08-15

How to Cite

VASCONCELLOS, A. S. de; FINOQUETTO, L. C.; FREITAS, D. D.; MACHADO, R. B. INCLUSION AND PHYSICAL EDUCATION IN RIO GRANDE CITY: REFLECTIONS ABOUT PERCEPTIONS OF STUDENTS WITH DISABILITIES. Movimento, [S. l.], v. 22, n. 3, p. 835–848, 2016. DOI: 10.22456/1982-8918.57126. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/57126. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.