Teacher training and pedagogical practice in School Physical Education

Authors

  • Vicente Molina Neto Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.135164

Keywords:

Teacher Education, Pedagogical Practice, Research Group

Abstract

The essay traces the trajectory and consolidation process of the Group of Qualitative Studies Teacher Training and Pedagogical Practice in Physical Education and Sports Sciences (F3P-EFICE) of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) over the last 25 years. From the review of the studies and research carried out by the participants of this group, at different points in time and in alignment with the principles of Paulo Freire’s Liberating Education, we reflect on the learning process carried out in collaboration with the teachers at the public schools of Porto Alegre and the state of Rio Grande do Sul. We conclude the text by projecting problems and future research on contemporary issues related to the training of Physical Education teachers and the pedagogical practices of this teaching collective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vicente Molina Neto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Porto Alegre, RS, Brasil

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1975), Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1991) e Doutor em Filosofia e Ciências da Educação - Universidad de Barcelona (1996). Realizou Pós-Doutorado (2003-2004 e Estágio Sênior (2013) na Universidade de Barcelona . É professor titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coordena o Grupo de Pesquisa F3P-EFICE e participa do Grupo ESBRINA e do Centro de Estudios sobre los Cambios en la Cultura y en la Educación, ambos da Universidade de Barcelona. Tem experiência na área da Formação de Professores de Educação Física, na Prática Pedagógica desse coletivo docente e no Esporte Escolar, ensinando e pesquisando, principalmente, sobre os seguintes temas: educação física, ensino fundamental, prática pedagógica, formação de professores de educação física. Atualmente é pesquisador do CNPq.

References

BINS, Gabriela Nobre; MOLINA NETO, Vicente. Entre tramas e fios - a Educação Física e a pedagogia griô - extratos de uma experiência autoetnográfica. Revista Fórum Identidades, ano 16, v. 36, n. 1, p. 13-25, 2023. DOI: https://doi.org/10.47250/forident.v36n1.p13-25

BINS, Gabriela Nobre; SILVA, Lisandra Oliveira; KUHN, Simone Santos; TERRAGNO, Tatiana Martins; DIEHL, Vera Regina Oliveira; TAVARES, Natacha da Silva; SILVA, Caroline Maciel da. Docência em Educação Física e maternidades: construindo outras inter-relações. Movimento, v. 29, p. e29006, 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.124530

BRACHT, Valter. A Educação Física brasileira e a crise da década de 1980: entre a solidez e a liquidez. In: MEDINA, João Paulo S. A Educação Física cuida do corpo e ...mente. 26. ed. Campinas: Papirus, 2013.

DIAS, Diogo Inacio; CORREIA, Walter Roberto. A Educação Física no ensino médio como objeto de estudo da produção acadêmico-cientifica dos periódicos nacionais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 2, p. 277-287, 2013.

FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos. Experiências profissionais, identidades e formação docente em Educação Física. Revista Portuguesa de Educação, v. 23, n. 2, p. 153-171, 2010. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.13990

FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos. Formação docente em Educação Física: experiências sociais e relação com o saber. Movimento, v. 10, n. 1, p. 89-111, jan./abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2827

FIORI, Ernani Maria. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

FIORI, Ernani Maria; FIORI, José Maria; FREIRE, Paulo. Educación liberadora. Bilbao: Editorial Zero, 1973.

FOLLE, Alexandra; FARIAS, Gelcemar Oliveira; BOSCATTO, Juliano Daniel; NASCIMENTO Juarez Vieira. Construção da carreira docente em Educação Física: escolhas, trajetórias e perspectivas. Movimento, v. 15, n. 1, p. 25-49, jan./mar. 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3014

FONSECA, Denise Grosso et al. Trabalho docente em Educação Física: questões contemporâneas. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2021.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

GADOTTI, Moacir. Prefácio: Educação e Ordem Classista. In: FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

HABERMAS, Jurgen. Teoría de la acción comunicativa, I: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1987.

HERINGER Dionésio Anito T.; FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos. Práticas de formação continuada em Educação Física. Movimento, v. 15, n. 4, p. 83-105, out./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.6255

KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino e mudanças. Ijuí: Unijuí, 1991.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica. Ijuí: Unijuí, 1994.

MEDINA, João Paulo S. A Educação Física cuida do corpo... e mente. Campinas: Papirus, 1983.

MOLINA NETO, Vicente. Esporte na Escola: contradições e alternativas. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1991. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/1320. Acesso em: 30 jun. 2023.

OLIVEIRA, Vitor Marinho. O que é Educação Física? São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

SANTOS, Nubia Zorzanelli; ALMEIDA, Felipe. Quintão; BRACHT, Valter. Vida de professores de Educação Física: o pessoal e o profissional no exercício da docência. Movimento, v. 15, n. 2, p. 141-165, 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3067

WEFFOR, Francisco C. Educação e Política (Reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da Liberdade). In: FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

Published

2024-11-02

How to Cite

MOLINA NETO, V. Teacher training and pedagogical practice in School Physical Education. Movimento, [S. l.], v. 30, p. e30042, 2024. DOI: 10.22456/1982-8918.135164. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/135164. Acesso em: 25 apr. 2025.

Issue

Section

Essays