Teacher training and pedagogical practice in School Physical Education
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.135164Keywords:
Teacher Education, Pedagogical Practice, Research GroupAbstract
The essay traces the trajectory and consolidation process of the Group of Qualitative Studies Teacher Training and Pedagogical Practice in Physical Education and Sports Sciences (F3P-EFICE) of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) over the last 25 years. From the review of the studies and research carried out by the participants of this group, at different points in time and in alignment with the principles of Paulo Freire’s Liberating Education, we reflect on the learning process carried out in collaboration with the teachers at the public schools of Porto Alegre and the state of Rio Grande do Sul. We conclude the text by projecting problems and future research on contemporary issues related to the training of Physical Education teachers and the pedagogical practices of this teaching collective.
Downloads
References
BINS, Gabriela Nobre; MOLINA NETO, Vicente. Entre tramas e fios - a Educação Física e a pedagogia griô - extratos de uma experiência autoetnográfica. Revista Fórum Identidades, ano 16, v. 36, n. 1, p. 13-25, 2023. DOI: https://doi.org/10.47250/forident.v36n1.p13-25
BINS, Gabriela Nobre; SILVA, Lisandra Oliveira; KUHN, Simone Santos; TERRAGNO, Tatiana Martins; DIEHL, Vera Regina Oliveira; TAVARES, Natacha da Silva; SILVA, Caroline Maciel da. Docência em Educação Física e maternidades: construindo outras inter-relações. Movimento, v. 29, p. e29006, 2023. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.124530
BRACHT, Valter. A Educação Física brasileira e a crise da década de 1980: entre a solidez e a liquidez. In: MEDINA, João Paulo S. A Educação Física cuida do corpo e ...mente. 26. ed. Campinas: Papirus, 2013.
DIAS, Diogo Inacio; CORREIA, Walter Roberto. A Educação Física no ensino médio como objeto de estudo da produção acadêmico-cientifica dos periódicos nacionais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 27, n. 2, p. 277-287, 2013.
FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos. Experiências profissionais, identidades e formação docente em Educação Física. Revista Portuguesa de Educação, v. 23, n. 2, p. 153-171, 2010. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.13990
FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos. Formação docente em Educação Física: experiências sociais e relação com o saber. Movimento, v. 10, n. 1, p. 89-111, jan./abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2827
FIORI, Ernani Maria. Prefácio. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
FIORI, Ernani Maria; FIORI, José Maria; FREIRE, Paulo. Educación liberadora. Bilbao: Editorial Zero, 1973.
FOLLE, Alexandra; FARIAS, Gelcemar Oliveira; BOSCATTO, Juliano Daniel; NASCIMENTO Juarez Vieira. Construção da carreira docente em Educação Física: escolhas, trajetórias e perspectivas. Movimento, v. 15, n. 1, p. 25-49, jan./mar. 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3014
FONSECA, Denise Grosso et al. Trabalho docente em Educação Física: questões contemporâneas. Porto Alegre: Tomo Editorial, 2021.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
GADOTTI, Moacir. Prefácio: Educação e Ordem Classista. In: FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
HABERMAS, Jurgen. Teoría de la acción comunicativa, I: racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Taurus, 1987.
HERINGER Dionésio Anito T.; FIGUEIREDO, Zenólia Christina Campos. Práticas de formação continuada em Educação Física. Movimento, v. 15, n. 4, p. 83-105, out./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.6255
KUNZ, Elenor. Educação Física: ensino e mudanças. Ijuí: Unijuí, 1991.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica. Ijuí: Unijuí, 1994.
MEDINA, João Paulo S. A Educação Física cuida do corpo... e mente. Campinas: Papirus, 1983.
MOLINA NETO, Vicente. Esporte na Escola: contradições e alternativas. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1991. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/1320. Acesso em: 30 jun. 2023.
OLIVEIRA, Vitor Marinho. O que é Educação Física? São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.
SANTOS, Nubia Zorzanelli; ALMEIDA, Felipe. Quintão; BRACHT, Valter. Vida de professores de Educação Física: o pessoal e o profissional no exercício da docência. Movimento, v. 15, n. 2, p. 141-165, 2009. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3067
WEFFOR, Francisco C. Educação e Política (Reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da Liberdade). In: FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
