Teaching in Physical Education and Motherhoods
building other interrelations
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-8918.124530Keywords:
Motherhood, Teaching, Physical educationAbstract
This article aims to reflect on motherhood and the ways of living this experience that impact and are impacted by teaching in Physical Education, Basic Education and Higher Education in Porto Alegre/RS and The metropolitan region. The theme addressed is based on the analysis of the interpretations of two discussion groups constituted as a methodological strategy and on information obtained that allowed the construction of a category of a Doctoral research. The analyzes and interpretations of the research indicate that the teachers collaborating in the study realize that despite motherhood being an experience lived individually, surrounded by social demands and which places significant responsibility for raising children on women, there are possibilities to conceptualize and live other experiences of mothering in a way that is more collective and communal.
Downloads
References
AMADIUME, Ifi. Male daughters, female husbands: gender and sex in Africa society. 6. ed. London/New York: Zed Book, 1998.
AMADIUME, Ifi. Reiventing Africa: Matriarchy, religion and culture. 2. ed. London/New York: Zed Book, 2001.
ARAGÃO, Milena; KREUTZ, Lúcio. A docência na Educação Infantil: entre o dom e a maternidade. InterMeio: Revista do Programa de Pós Graduação em Educação, v. 16, n. 13, jul./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/2422. Acesso em: 13 fev. 2023.
BADINTER, Elisabeth. O conflito: a mulher e a mãe. Rio de Janeiro, Record, 2011.
BADINTER, Elisabeth. Um amor conquistado: o mito do amor materno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1980.
BEZERRA, Priscilla. O filho é da mãe? Fortaleza: Substância, 2017.
BINS, Gabriela Nobre; SILVA, Lisandra Oliveira. Maternidade e docência: tecendo fios da vida. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE MATERNIDADE E CIÊNCIA, 2, 2019, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre. Disponível em: https://doity.com.br/anais/simposiobrasileiromaternidadeeciencia/trabalho/85597. Acesso em: 03 jun. 2021.
CARVALHO, Rejane Nunes. Kanhgang êg my há: para uma psicologia Kaingang. TCC (Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação em Psicologia) - Instituto de Psicologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/212727. Acesso em: 13 fev. 2023.
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo, 2019.
COSTA, Maraiza Oliveira; BARBOSA, Ivone Garcia. Relação gênero-docência-maternidade e implicações no cotidiano escolar. SEMINÁRIO NACIONAL DE TRABALHO E GÊNERO, 2006, Goiânia. Anais. Goiânia: [s. n.], 2006.
D’AVILA, Manuela. Revolução Laura. Caxias do Sul: Belas Letras, 2019.
DINIZ, Margareth. Do que sofrem as mulheres professoras? In: LOPES, Eliane Marta Teixeira (org.). A psicanálise escuta a educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
FAGUNDES, Luis Fernando Caldas. As “mulheres dos panos” Mbya Guarani. In: ROSADO, Rosa Maris; FAGUNDES, Luiz Fernando Caldas (org.). Presença indígena na cidade: reflexões, ações e políticas. Porto Alegre: Gráfica Hartmann, 2013.
HOOKS, Bell. Tudo sobre o amor: novas perspectivas. São Paulo: Elefante, 2020.
LAROQUE, Luís Fernando da Silva; SILVA, Juciane Beatriz S. da. Ambiente e cultura Kaingang: saúde e educação na pauta das lutas e conquistas dos Kaingang de uma terra indígena. Educação em Revista, v. 29, n. 2, p. 253-275, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982013000200011
MALOMALO, Bas’Ilele. A justiça teórico-política ao matriarcado para se pensar a África contemporânea. Revista da ABPN, v. 12, n. 31, fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.31418/2177-2770.2020.v12.n.31.p48-71
MALUF, Vera Maria Daher; KAHHALE, Edna Maria Severino Peters. Mulher, trabalho e maternidade: uma visão contemporânea. Polêmica, v. 9, n. 3, p. 143-160, 2010. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/view/2803. Acesso em: 13 fev. 2023.
MOLINA NETO, Vicente. La cultura docente del professorado de educación física de las escuelas publicas de Porto Alegre. 1996. Tese (Doutorado en Innovació Curricular i Formación del Professorat do Departament de Didáctica i Organització Educativa) - Divisió de Ciencies deI’ Edcucació, Universitat de Barcelona, Barcelona, 1996.
MOREIRA, Lisandra E.; NARDI, Henrique C. Mãe é tudo igual? Enunciados produzindo maternidade(s) contemporânea(s). In: Estudos feministas, v. 17, n. 2, p. 569-594, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2009000200015
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de. Educação e militância decolonial. Rio de Janeiro: Selo Novo, 2018.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónké. Conceituando o gênero: os fundamentos eurocêntricos dos conceitos feministas e o desafio das epistemologias africanas. Dakar: CODESRIA, 2004. CODESRIA Gender Series, v. 1.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónké. Matripotência: Ìyá nos conceitos filosóficos e instituições sociopolíticas [Iorubás]. Tradução Wanderson Flor Nascimento. What Gender is Motherhood? Nova Iorque: Palgrave Macmillan, 2016. cap. 3, p. 57-92.
RIBEIRO, Djamila. Prefácio. In: AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Editora Jandaíra, 2020.
SCAVONE, Lucila. A maternidade e o feminismo: diálogo com as ciências sociais. Cadernos Pagu, n.16, p. 137-150, 2001a. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332001000100008
SCAVONE, Lucila. Maternidade: transformações na família e nas relações de gênero. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 5, n. 8, p. 47- 60, 2001b. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000100004
SILVA, Lisandra Oliveira e. Os sentidos da escola na atualidade: narrativas de docentes e de estudantes da Rede Municipal de Porto Alegre. 2012. Tese (Doutorado em Ciências do Movimento Humano) - Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
TATAGIBA, Ana Paula. Projetos profissionais e/ou maternidade: críticas a um dilema/sofrimento feminino (ainda) contemporâneo. Cadernos Pagu, n. 37, p. 437-444, dec. 2011. Resenha de: BADINTER, Elisabeth. O conflito: a mulher e a mãe. Rio de Janeiro: Record, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-83332011000200020
WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In. CANDAU, Vera Maria (org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-43.
WELLER, Wivian. Grupos de discussão na pesquisa com adolescentes. Educação e Pesquisa, v. 32, n. 2, p. 241-260, maio/ago., 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000200003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Movimento

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Movimento adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) for approved and published works. This means that authors:
- keep their copyrights and grant right of first publication to the journal; and
- as long as the authors’ names and Movimento’s initial publication rights are acknowledged, the authors may share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially).
