Controversial aspects of an interpretation of the language turn on the ontology of Lukács as a critical reference in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.122538

Keywords:

Physical Education, Epistemology, Ontology.

Abstract

This article is justified by the identification of limits and reductionisms found in the interpretation and description, offered by the critique of linguistic turns, about what they call: “epistemological activity in Physical Education” by a so-called “ontological reaction”. The objective is not only to oppose, but to demonstrate in the discussion presented here the possible misunderstandings in relation to the ontological criticism made to the philosopher György Lukács in the field of Physical Education. Therefore, we searched the articles involved in the debate, highlighting our investigation and analysis in relation to the study by Almeida and Vaz (2010), entitled: “From the linguistic turn to the ontological turn in the epistemological activity in Physical Education”.

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Author Biographies

Bartolomeu Lins de Barros Júnior, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Educação Física

Danielle Batista de Moraes, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Educação Física

Eldernan dos Santos Dias, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Educação Física

Augusto César Vilela Gama, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Educação Física

Edson Marcelo Húngaro, Universidade de Brasília

Programa de Pós-Graduação em Educação Física

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Published

2022-07-23

How to Cite

BARROS JÚNIOR, B. L. de; MORAES, D. B. de; DIAS, E. dos S.; GAMA, A. C. V.; HÚNGARO, E. M. Controversial aspects of an interpretation of the language turn on the ontology of Lukács as a critical reference in Physical Education. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28034, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.122538. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/122538. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Essays