“It is not just exercise”

Physical Education professionals´ work in health promotion

Authors

  • Heidi Jancer Ferreira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Ciências da Motricidade, Rio Claro, SP https://orcid.org/0000-0002-8450-0197
  • David Kirk University of Strathclyde, School of Education, Glasgow University of Queensland, School of Human Movement and Nutrition Sciences, Brisbane https://orcid.org/0000-0001-9884-9106
  • Alexandre Janotta Drigo Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Ciências da Motricidade, Rio Claro, SP https://orcid.org/0000-0001-8744-1914

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.120717

Keywords:

Public Health, Primary Health Care, Exercise Movement Techniques, Sense of Coherence

Abstract

The study sought to identify and analyse the work of Physical Education professionals with adults and elderly people in health promotion, beyond disease prevention. Based on the theory of salutogenesis, the research project employed the qualitative method of grounded theory proposed by Charmaz (2009) and condensed fieldwork (STENHOUSE, 1978) in four health promotion public programs. Participants included four Physical Education professionals, three health centre coordinators and 34 adults and elderly people. Data were produced through interviews and non-participant observation. Inductive analysis of data identified four practices that are representative of the professionals’ work: a look at people, caring relationships, development of health resources, and encouraging community protagonism. In conclusion, the ways of working of the Physical Education professionals demonstrated a salutogenic character, suggesting possibilities for overcoming the biomedical model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Heidi Jancer Ferreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS) Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Ciências da Motricidade, Rio Claro, SP

IFSULDEMINAS, Área Básica de Ensino - Educação Física

References

ANTONOVSKY, Aaron. Health, stress and coping. London: Jossey-Bass, 1979.

ANTONOVSKY, Aaron. The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health Promotion International, v. 11, n. 1, p. 11–18, mar. 1996. Disponível em: https://salutogenesi.org/images/PDF/The_salutogenic_model_as_a_theory_to_guide_health_promotion.pdf. Acesso em: 25 nov. 2021.

AYRES, José Ricardo de Carvalho Mesquita. Cuidado e reconstrução das práticas de saúde. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 8, p. 73-92, fev. 2004. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/icse/2004.v8n14/73-92/ Acesso em: 17 nov. 2021.

BARBONI, Viviana Graziela de Almeida Vasconcelos; CARVALHO, Yara Maria; SOUZA, Vagner Herculano. A formação em saúde coletiva nos currículos de educação física: um retrato atual. Movimento, v. 27, p.e27065, jan./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.113041. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/113041. Acesso em: 01 dez. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Política Nacional de Humanização. Brasília: Ministério da Saúde, 2013b. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_humanizacao_pnh_folheto.pdf. Acesso em: 10 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 24, de 14 de janeiro de 2014. Redefine o cadastramento do Programa Academia da Saúde no Sistema de Cadastro Nacional de estabelecimentos de Saúde (SCNES). Diário Oficial da União, Brasília-DF, v.10, Seção I, p. 39, 15 jan., 2014.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 256, de 11 de março de 2013. Estabelece novas regras para o cadastramento das equipes que farão parte dos Núcleos de Apoio à Saúde da Família (NASF) Sistema de Cadastro Nacional de Estabelecimentos de Saúde (SCNES). Diário Oficial da União, Brasília-DF, Seção 1, p. 43, 14 mar., 2013a.

CARVALHO, Fabio Fortunato Brasil. Práticas corporais e atividades físicas na atenção básica do sistema único de saúde: ir além da prevenção das doenças crônicas não transmissíveis é necessário. Movimento, v. 22, n. 2, p. 647-658, abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.58174. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/58174. Acesso em: 29 nov. 2021.

CARVALHO, Fabio Fortunato Brasil; GUERRA, Paulo Henrique; LOCH, Mathias Roberto. Potencialidades e desafios das práticas corporais e atividades físicas no cuidado e promoção da saúde. Motrivivência, v. 32, n. 63, p. 01-18, jul./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e71546. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e71546/43847. Acesso em: 02 dez. 2021.

CHARMAZ, Kathy. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2009.

CRESWELL, J. W. Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. 2nd. ed. London: Sage Publications, 2007.

FREITAS, Fabiana Fernandes; CARVALHO, Yara Maria; MENDES, Valéria Monteiro. Educação física e saúde: aproximações com a “Clínica Ampliada”. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 35, n. 3, p. 639-656, 2013.

IDAN, Orly; ERIKSSON, Monica; AL-YAGON, Michal. The salutogenic model: the role of generalized resistance resources. In: MITTELMARK, Maurice et al. (ed.). The handbook of Salutogenesis. New York: Springer, 2017. p. 57–70.

JESUS, Janice Debastiani; SVENTNICKAS, Sofia Paiva; VIEIRA, Adriane. Grupo de promoção à saúde: ampliando o cuidado em saúde de usuários com dores musculoesqueléticas crônicas em serviços de atenção básica. Movimento, v. 25, p. 25074, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.91063 Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/91063/54967. Acesso em: 30 nov. 2021.

LIMA, Alisson Padilha; GIACOMAZZI, Rodrigo Britto; SCORTEGAGNA, Helenice de Moura; PORTELLA, Marilene Rodrigues. Grupo de convivência para idosos: o papel do profissional de educação física e as motivações para adesão à prática de atividade física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 42, e2018, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2019.02.001.

MCCUAIG, Louise; QUENNERSTEDT, Mikail. Health by stealth – exploring the sociocultural dimensions of salutogenesis for sport, health and physical education research. Sport, Education and Society, v. 23, n. 2, p. 111–122, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1151779. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13573322.2016.1151779. Acesso em: 10 nov. 2021.

MITTELMARK, Maurice; BAUER, Georg. The meanings of Salutogenesis. In: MITTELMARK, Maurice; SAGY, Shifra; ERIKSSON, Monica; BAUER, Georg; PELIKAN, Jürgen; LINDSTRÖM, Bengt; ESPNES, Geir Arild (ed.). The Handbook of Salutogenesis. New York: Springer, 2017. p. 7-13.

NEVES, Ricardo Lira de Rezende; ASSUMPÇÃO, Luis Otávio Teles. Formação e intervenção profissional em saúde pública: percepções de profissionais de Educação Física. Movimento, v. 23, n. 1, p. 201-212, jan./mar. 2017. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.65321. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/65321. Acesso em: 30 nov. 2021.

NODDINGS, Nel. The caring relation in teaching. Oxford Review of Education, v.38, n. 6, p. 771-781, dec. 2012. DOI: https://doi.org/10.1080/03054985.2012.745047. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03054985.2012.745047. Acesso em: 30 nov. 2021.

OLIVEIRA, Braulio Nogueira; WACHS, Felipe. Educação Física e atenção primária à saúde: apropriações acerca do apoio matricial. Movimento, v. 24, n. 1, p. 173-186, jan./mar. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.69965. Acesso em: 2 dez. 2021.

OLIVEIRA, Victor José Machado; GOMES, Ivan Marcelo. O tema da saúde na formação inicial em educação física em uma universidade pública: reflexividade, agência e estrutura. Movimento, v. 25, p. 25077, 2019. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.87359. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/87359. Acesso em: 30 nov. 2021.

SABOGA-NUNES, Luis. Perspectives on Salutogenesis of Scholars Writing in Portuguese. In: MITTELMARK, Maurice; SAGY, Shifra; ERIKSSON, Monica; BAUER, Georg; PELIKAN, Jürgen; LINDSTRÖM, Bengt; ESPNES, Geir Arild (Eds.). The Handbook of Salutogenesis. New York: Springer, 2017. p.415-421.

SANTIAGO, Maria Luci Esteves; PEDROSA, José Ivo Santos; FERRAZ, Alex Soares Marreiros. A formação em saúde à luz do projeto pedagógico e das diretrizes curriculares da Educação Física. Movimento, v. 22, n. 2, p. 443-457, abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.57988. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/57988. Acesso em: 30 nov. 2021.

SANTOS, Jose Luis Guedes; ERDMANN, Alacoque Lorenzini; SOUSA, Francisca Georgina Macedo; LANZONI, Gabriela Marcelino de Melo; MELO, Ana Lúcia Schaefer Ferreira; LEITE, Josete Luzia. Perspectivas metodológicas para o uso da teoria fundamentada nos dados na pesquisa em enfermagem e saúde. Escola Anna Nery – Revista de Enfermagem, v. 20, n. 3, e20160056, p. 1-8, 2016. DOI: https://doi.org/10.5935/1414-8145.20160056. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=127745807001. Acesso em: 3 mai. 2022.

SCALCO, Giovana Pereira da Cunha. Avaliação da versão brasileira em português da escala de senso de coerência: adaptação transcultural e propriedades psicométricas. 2016. 90f. Tese (Doutorado em Odontologia) - Faculdade de Odontologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

STENHOUSE, Laurence. Case study and case records: towards a contemporary history of education. British Educational Research Journal, v. 4, n. 2, p. 21–39, 1978. Disponível em: https://berajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1080/0141192780040202. Acesso em: 10 nov. 2021.

WARMLING, Cristine Maria; FAJARDO, Ananyr Porto; MEYER, Dagmar Estermann; BEDOS, Cristophe. Práticas sociais de medicalização & humanização no cuidado de mulheres na gestação. Cadernos de Saúde Pública, v. 34, p. e00009917, mar. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-311X00009917. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csp/2018.v34n4/e00009917/. Acesso em: 01 dez. 2021.

Published

2022-07-29

How to Cite

FERREIRA, H. J.; KIRK, D.; DRIGO, A. J. “It is not just exercise”: Physical Education professionals´ work in health promotion. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28039, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.120717. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/120717. Acesso em: 6 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles