“Forming better people?”

Body practices in full-time Education School

Authors

  • Renata de Oliveira Carvalho Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT). http://orcid.org/0000-0001-5483-4164
  • Elisandro Schultz Wittizorecki Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). https://orcid.org/0000-0001-7825-0358

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.117579

Keywords:

Bodily Practices, Comprehensive Education, Full-time, School

Abstract

This article refers to research from a master’s thesis in which we analyze the bodily practices developed in full-time education of two public schools, in a non-salvationist perspective, stressing their contributions and mismatches in the lives of students. The expression “to form better people?” questions the reductionist and salvationist conception sometimes found in social programs that use bodily practices, presenting them as a solution to students from the lower classes. We understand in this study that this perspective is changed by the sense of social right and access to different bodily practices as elements of human formation. Full-time education, however, also has limits that sometimes distance it from its perspectives, such as the naturalization of gender issues, curricular fragmentation and different working conditions between teachers and workshop workers.

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Author Biographies

Renata de Oliveira Carvalho, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT).

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Luterana do Brasil (2012), especialização em Mídias na Educação pela Universidade Federal de Rio Grande (2016) e mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2018). É professora de educação física do Instituto Federal de Mato Grosso no câmpus Sorriso. Também é cantora, compositora, membro do movimento negro NUMDI e da Casa da Cultura Hip-Hop de Esteio-RS. Suas áreas de atuação são educação física, escola, relações raciais, gênero e justiça social.

Elisandro Schultz Wittizorecki, Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Possui Mestrado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e Doutorado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009), tendo realizado estágio de doutorado sanduíche no Departamento de Didática e Organização Educativa da Universidade de Barcelona/Espanha (bolsista CAPES). É professor de Graduação e Pós-Graduação na Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

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Published

2022-11-28

How to Cite

CARVALHO, R. de O.; WITTIZORECKI, E. S. “Forming better people?”: Body practices in full-time Education School. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28061, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.117579. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/117579. Acesso em: 6 may. 2025.

Issue

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Original Articles