Factors that (do not) affect the accreditation of researchers in graduate programs: a study in public universities of Goiás
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245211.150-172Keywords:
Graduate school. Lecturer. Organizational behavior. Goias. Public universities.Abstract
Postgraduate stricto sensu programs are important for the instruction of researchers, as for the production and dissemination of knowledge and development of technologies. This paper aims to raise the factors that lead researchers to accredit themselves (or not) in such programs, even if they meet with the certain conditions to make it. The methodology used consisted in a questionnaire made to 578 teachers of public institutions of higher education in the state of Goiás (UFG, UEG, and IFGoiano IFGoiás) who had at least one scientific article published in the last five years (2009 to 2014). The total of 122 professors (21%) answered the questionnaire. It was observed that 94% of the respondents are interested in participating in post-graduate studies programs. What most influenced the researches in not accreditation in postgraduate programs were organizational factors, however, the factors related to work, the organization of the group combined with personal problems demonstrate a large influence on that decision as well.Downloads
References
BALBACHEVSKY, E. A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem-sucedida. In: BROCK. C.; SCHWARTZMAN, S. Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. p. 275-304.
BERGAMINI, C. W. Psicologia aplicada à administração de empresas: psicologia do comportamento organizacional. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2011. 197 p.
BRASIL. Portaria nº 1, de 4 de janeiro de 2012, Define, para efeitos da avaliação, realizada pela CAPES, a atuação nos programas e cursos de pós-graduação das diferentes categorias de docentes. Diário oficial da União, [Brasília, DF], n.4, p. 27, 5 jan., 2012.
BRASIL. Portaria nº 193, de 4 de outubro de 2011, Fixa normas e procedimentos para a apresentação e avaliação de propostas de cursos novos de mestrado e doutorado. Diário Oficial da União, [Brasília, DF], n. 200, p. 14. 18 out., 2011. Seção 1.
CABRAL NETO, A.; CASTRO, A. M. D. A. A expansão da pós-graduação em cenários de globalização: recortes da situação brasileira. Inter-Ação, Goiânia, v. 38, n. 2, p. 339-362, mai./ago. 2013.
CAPES. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/>. Acesso em: maio 2014.
CASSANDRE, M. P. A saúde de docentes de pós-graduação em universidades públicas: os danos causados pelas imposições do processo avaliativo. Revista Mal-estar e Subjetividade, Fortaleza, v.11, n.2, p. 779-816, jun. 2011.
DANTAS, F. Responsabilidade social e pós-graduação no Brasil: ideias para (avali)ação. RBPG, v. 1, n. 2, p. 141-159, nov. 2004.
GATTI, B. et al. Documento: o modelo de avaliação da CAPES. Revista Brasileira de Educação, n. 22, jan./abr. 2003.
GEOCAPES dados estatísticos. Disponível em: <<http://geocapes.capes.gov.br/geocapesds/#>>. Acesso em: 15 set. 2013.
HORTALE, V. A. Modelo de avaliação CAPES: desejável e necessário, porém, incompleto. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 6, n.19, p.1837-1840, nov./dez. 2003.
LUZ, M. T. Prometeu acorrentado: análise sociológica da categoria produtividade e as condições atuais da vida acadêmica. PHYSIS: Rev. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 1, n.15, p.39- 57, 2005.
MACCARI, E. A.; LIMA, M. C; RICCIO, E. L. Uso do sistema de avaliação da CAPES por programas de pós-graduação em administração no Brasil. Revista de Ciências da Administração, v. 11, n. 25, set/dez 2009, p. 68-96.
MACHADO, M. L. et al. Uma análise da satisfação e da motivação dos docentes no ensino superior Português. Revista Lusófona de Educação, 17, p. 167-181, 2011.
MORO, A. B. et al. Fatores motivacionais e higiênicos considerados relevantes na visão dos docentes e discentes de programas de pós-graduação de uma instituição publica federal. Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 26, n. 03, set/dez 2013, p. 608-621.
RIZZATTI, G. Categorias de análise de clima organizacional em universidades federais brasileiras. 2002. 307 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.
SGUISSARDI, V. A avaliação defensiva no “modelo CAPES de avaliação” - É possível conciliar avaliação educativa com processos de regulação e controle do Estado?. Perspectiva, Florianópolis, v. 14, n. 1, jan./jun. 2006, p. 49-88.
SILVA, A. L. Pós-graduação e CAPES. Rev. Col. Bras. Cir., v. 34, n.6, p. 360, nov./dez. 2007.
SIMÕES, T. M. S. E. Gerenciando a qualidade da formação na pós-graduação: um estudo de caso no MBA de gerência empresarial e negócios. Taubaté: Universidade de Taubaté, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Itala Moreira Alves, João de Melo Maricato, Dalton Lopes Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.