Information Literacy: introductory studies on the subject in Italy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245263.354-379

Keywords:

Information literacy, Literature review, Italy.

Abstract

This study addresses the issue of information literacy in Italy. With the increasing amount of information available to the general public, the development of information literacy has also risen in importance in contemporary society. Through bibliographic research, this article reviews the published literature about information literacy in Italy. It points to information sources featuring available work on the subject, as well as the main publications dealing with it, and provides a survey of the topics discussed in the scientific literature about information literacy in Italy. Studies were retrieved from the Directory of Open Access Journals, Library and Information Science Abstracts, Information Science & Technology Abstracts and Web of Science databases and from surveys published by Basili (2014) and Crocetti (2012). Data gathered from 2013 to 2018 from the European Conferences on Information Literacy complemented those results, and a total of 136 documents was identified. Discussions about information literacy in Italy were found to have been growing since 1990 and to have intensified after 2004 with the work of influent Italian researchers such as Carla Basili and Laura Ballestra. The Italian studies reviewed were found to relate information literacy to several topics, among which: concerns about nonexistent or insufficient public policy, practical actions, ethical and environmental issues, vulnerable groups, the health care field and technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Reinhardt de Souza, Universidade do Estado de Santa Catarina

Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2016). Licenciada em História pela Universidade Federal de Pelotas - UFPel (2010). Atualmente é bibliotecária da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) atuando na área de editoração científica. Possui experiência nas seguintes áreas: educação, museus, bibliotecas e editoração científica. Desenvolve pesquisas relacionadas à Competência em Informação e ansiedade pelo excesso de informação e editoração científica.

Elizete Vieira Vitorino, Universidade Federal de Santa Catarina

Pós doutora pela Faculdade de Letras (FLUP), da Universidade do Porto (UP), Portugal, no período de jan. 2015 a jan. 2016 por meio da Agência de Fomento CAPES e do Programa Estágio Sênior no Exterior (Processo: BEX 2398/14-1). Doutora em Engenharia de Produção (2004) na área de Mídia e Conhecimento e Educação a Distância (EaD) e Mestre em Engenharia de Produção (1996) na área de Gestão da Qualidade em Bibliotecas, ambas titulações conferidas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Biblioteconomia pela UFSC (1991). Professora concursada (2006) e pesquisadora do Departamento de Ciência da Informação (CIN), Centro de Ciências da Educação (CED), da UFSC com atuação nos Cursos de Biblioteconomia, Arquivologia e Ciência da Informação. Desde o ano de 2006 dedica-se, além do ensino, extensão e administração na UFSC, à pesquisa na área da competência em informação (information literacy). É Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) em nível de mestrado e doutorado, cujas disciplina e orientações se desenvolvem na área da competência em informação. É fundadora e líder do Grupo de Pesquisa GPCIn - Competência em Informação, cadastrado no CNPq e certificado pela UFSC desde o ano de 2006.

References

BALLESTRA, Laura. E-learning e information literacy: un connubio vincente. Biblioteche Oggi, Milano, v. 10, n. 21, p. 11-23, 2003.

BALLESTRA, Laura. Information literacy. In: INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATIONS GENERAL CONFERENCE AND ASSEMBLY, 75., 2009, Milano. Apresentação, artigos, palestras, instruções.... Associazione Italiana Biblioteche Notizie, Roma, v. 21, n. 6, 2009.

BASILI, Carla. Information and education policies in Europe: key factors influencing information literacy academic policies in Europe. In: BASILI, Carla (ed.). Information Literacy at the crossroad of education and information policies in Europe. Roma: Consiglio Nazionale Delle Ricerche, 2008a. p. 18-32.

BASILI, Carla. Theorems of information literacy. In: BASILI, Carla (ed.). Information Literacy at the crossroad of education and information policies in Europe. Roma: Consiglio Nazionale Delle Ricerche, 2008b. p. 33-52.

BASILI, Carla. La cultura dell’informazione: opportunità e strategie. IDAInformazioni, [s.l.], v. 17, n. 2, p. 11-12, 1999.

BASILI, Carla. "Information literacy": un concetto solo statunitense? AIDAInformazioni, [s.l.], v. 19, n. 2, p. 10-15, 2001.

BASILI, Carla. List of selected Information Literacy Resources available in the Italian language. In: HORTON JUNIOR, Forest Woody. Overview of information literacy resources worldwide: "helping people to easily and quickly find the information they need". 2nd. ed. Paris: UNESCO, 2014. p. 375-384.

BASILI, Carla. Verso una patente europea dell’informazione: il progetto EnIL (European network on Information Literacy). Biblioteche Oggi, Milano, v. 5, n. 22, p. 45-51, 2004.

BOCCARDI, Donata; ZAPPA, Roberto. Percorsi di ricerca e autonomia dello studente. Biblioteche Oggi, Milano, v. 13, n. 10, p. 54-62, 1995.

CAMPOS CERVERA, Gimena. Spring event 2009: uno sguardo all’ information literacy tra l’italia e gli stati uniti. Associazione Italiana Biblioteche Notizie, Roma, v. 21, n. 5, p. 25-25, 2009.

CAREGNATO, Sônia Elisa. O desenvolvimento de habilidades informacionais: o papel das bibliotecas universitárias no contexto da informação digital em rede. Revista de Biblioteconomia e Comunicação, Porto Alegre, v. 8, p. 47-55, 2000.

CAROSELLA, Maria Pia. DECIDoc: develop european competencies in information and documentation. AIDAInformazioni, [s. l.], v. 17, n. 3-4, p 1-2, 1999.

CAROSELLA, Maria Pia. DECID: sviluppo di competenze di informazione e documentazione a livello europeo. AIDAInformazioni, [s. l.], v. 16, n. 1, p. 20, 1998.

CATALANI, Luigi. Biblioteche e Wikimedia: strategie comuni per l’accesso aperto alla conoscenza e la costruzione collaborativa del sapere libero. JLIS.it, Firenze, v. 8, n. 3, p. 100-114, 2017.

CROCETTI, Luigi (org.). Information literacy per ragazzi: come favorire la competenza informativa. [S. l.: s. n.], 2012.

DAS, Lourense. Molto più di una biblioteca...: ruolo e funzioni della biblioteca scolastica di fronte al mutare dei processi di apprendimento: una prospettiva internazionale. Sfoglialibro, Milano, p. 3-9, 2007.

EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY, 1., 2013, Istanbul. Proceedings [...]. Instabul: Hacettepe University, 2013.

EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY, 2., 2014, Dubrovnik. Proceedings [...]. Dubrovnik: University of Zagreb, 2013.

EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY, 3., 2015, Tallinn. Proceedings [...]. Tallinn: Tallinn University, 2015.

EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY, 4., 2016, Prague. Proceedings [...]. Prague: Association of Libraries of Czech Universities, 2016.

EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY, 5., 2017, Saint Malo. Proceedings [...]. Saint Malo: Information Literacy Association, 2017.

EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY, 6., 2018, Oulu. Proceedings [...]. Oulu: University of Oulu, 2018.

EUROPEAN MEETING ON MEDIA AND INFORMATION LITERACY EDUCATION IN LIBRARIES (AND BEYOND), 2012, Milano. Proceedings [...]. Milano: [s. n.], 2012.

FIORENTINI, Barbara. Quando l’information literacy incontra il web 2.0: per la formazione dell’utente il bibliotecario può oggi disporre di efficaci strumenti di comunicazione e condivisione. Biblioteche Oggi, Milano, v. 28, n. 10, p. 39-46, 2010.

FJÄLLBRANT, Nancy. Biblioteche e apprendimento a distanza: alcuni progetti europei nell’ambito della information literacy. Biblioteche Oggi, Milano, v. 17, n. 10, p. 54-59, 1999.

GLIT (Itália). Manifesto per l’Information Literacy. [S. l.]: AIB-WEB, 20 nov. 2016.

HORTON JUNIOR, Forest Woody. Overview of information literacy resources worldwide: "helping people to easily and quickly find the information they need". 2nd. ed. Paris: UNESCO, 2014.

LAU, Jesús. Diretrizes sobre desenvolvimento de habilidades em informação para a aprendizagem permanente. The Hague: IFLA, 2007.

MAMOLI, Fiammetta; GORRERI, Marina. Dalla formazione dei bibliotecari alla formazione degli studenti: un progetto dell’Università di Parma. Biblioteche Oggi, Milano, v. 21, n. 4, p. 21-28, 2003.

MINSENTI, Pierfranco. Information literacy al salone di Torino. Associazione Italiana Biblioteche Notizie, Roma, v. 16, n. 8, p. 15-16, 2004.

PAIANO, Tommaso. Information literacy e mondo del lavoro: un connubio possibile anche in Italia? Associazione Italiana Biblioteche Studi, Roma, v. 56, n. 2, p. 241-264, 2016.

PENNAZIO, Valentina; TRAVERSO, Andrea; PARMIGIANI, Davide. Digital literacies a scuola: i profili digitali degli studenti. Td Tecnologie Didattiche, [s. l.], v. 21, n. 1, p. 35-40, 2013.

PICCININI, Sabrina. Valutare il grado di comprensione delle information literacy skills da parte degli studenti universitari: dall’esperienza della biblioteca universitaria di Lugano una riflessione sulle tecniche di ricerca. Biblioteche Oggi, Milano, v. 24, n. 3, p. 17-27, 2006.

RENDITISO, Alina. La sezione IFLA sulla competenza informativa al congresso di Buenos Aires 2004. Bibliotime, Bologna, v. 7, n. 3, p. 01-06, 2004.

TAMMARO, Anna Maria. Apprendere ad apprendere: la ricerca fai-da-te. Biblioteche Oggi, Milano, v. 17, n. 10, p. 46-52, 1999.

TOMAÉL, Maria Inês; ALCARÁ, Adriana Rosecler; SILVA, Terezinha Elisabeth da. Fontes de informação digital: critérios de qualidade. In: TOMAÉL, Maria Inês; ALCARÁ, Adriana Rosecler (org.). Fontes de informação digital. Londrina: Eduel, 2016. cap. 1.

TREELLLE. Consumi culturali, indici di lettura, uso dei media: l’importanza della information literacy. In: TREELLLE. Il lifelong learning e l’educazione degli adulti in Italia e in Europa Dati confronti e proposte. 9th. ed. Genova: Associazione Treellle, 2010. cap. 4.

VEZZOSI, Monica. Information literacy and action research: an overview and some reflections. New Library World, [s. l.], v. 107, n. 7-8, p. 286-301, 2006.

VIRKUS, Sirje. Information literacy in Europe: a literature review. Information Research, [s. l.], v. 8, n. 4, p. 1-90, 2003.

VIRKUS, Sirje. Information literacy in Europe: ten years later. Tallinn: Tallinn University, 2013.

ZANI, Maurizio. Le competenze informative degli studenti di scienze e ingegneria. Bibliotime, Bologna, v. 10, n. 1, 2007.

Published

2020-09-16

How to Cite

SOUZA, M. R. de; VITORINO, E. V. Information Literacy: introductory studies on the subject in Italy. Em Questão, Porto Alegre, v. 26, n. 3, p. 354–379, 2020. DOI: 10.19132/1808-5245263.354-379. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/97792. Acesso em: 29 apr. 2025.

Issue

Section

Article

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.