Eros and Information Science
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245241.117-144Keywords:
Trilogy. Incommunicability. Time-image. Gilles Deleuze. Michelangelo Antonioni.Abstract
Analysis on the different plans among Philosophy, Information Science and Arts through the trilogy of incommunicability based on the movies directed by Michelangelo Antonioni, with the aim of outlining and experimenting ways of indexing outside the frames of Information Science structuralism. We use the philosophical concept of Minor Documentary Language to present new terms for the indexation of these movies, based on the philosophy of Gilles Deleuze, specifying the Information Science structuralism.Downloads
References
AIREY, M. The ‘Seer’ in Michelangelo Antonioni’s L’eclisse (1962). 2014.
CAMPOS, A. T. A indexação. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, v. 15, n. 1, p. 69-72, 1987.
CHAUMIER, J. Indexação: conceito, etapas e instrumentos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 21, n. 1/2, p. 63-79, jan./jun. 1988.
CHUANG, A. In search of lost time: La Notte and the time-image. 2006. Thesis (Master of Arts) - Faculty of the Graduate School of Vanderbilt University, Nasville, 2006.
CORDEIRO, R. I. N.; AMÂNCIO, T. Análise e representação de filmes em unidades de informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, n. 1, p. 89-94, jan./abr. 2005.
DELEUZE, G. Cinema 1: a imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2013.
DELEUZE, G. Cinema 2: a imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.
DELEUZE, G. Em que se pode reconhecer o estruturalismo? In: DELEUZE, G. A ilha deserta. São Paulo: Iluminuras, 2006. p. 221-247.
DELEUZE, G; GUATARRI, F. Mil platôs. São Paulo: Editora 34, 2010.
FÉDÉRATION INTERNATIONALE DES ARCHIVES DU FILM. Glossary of filmographic terms. Belgium, 2012.
FORD, Hamish. Antonioni’s Lávventura and Deleuze’s Time-image. Senses of Cinema, Melbourne, n. 28, oct. 2003.
GARCÍA GUTIÉRREZ, A. Estructura linguística de la documentación: teoría y método. Murcua: Universidad de Murcia, 1990.
GARDIN, Jean-Claude. Document analysis and linguistic theory. Journal of Documentation, London, v. 29, n. 2, p. 137-168, 1973.
HERR, Bruce W. et al. Movies and actors: mapping the Internet Movie Database. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION VISUALIZATION, 11., 2007, Zurich. Proceedings… Zurich, 2007. p. 465-469.
HESÍODO. Teogonia: a origem dos deuses. 3. ed. São Paulo: Iluminuras. 1995.
INTERNET MOVIE DATABASE. c2017.
L’AVVENTURA. Direção: Michelangelo Antonioni. Roteiro: Michelangelo Antonioni, Elio Bartolini, Tonino Guerra. 1960. 143min, mono, p&b.
L’ECLISSE. Direção: Michelangelo Antonioni. Roteiro: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Elio Bartolini, Ottiero Ottieri. 1962. 126 min, mono, p&b.
LA NOTTE. Direção: Michelangelo Antonioni. Roteiro: Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra. 1961. 122 min, mono, p&b.
LARA, Marilda Lopes Ginez. O processo de construção da informação documentária e o processo de conhecimento. Perspectivas em ciência da informação, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, jul./dez. 2002.
LIMA, Juliana. A aventura da comunicação. Cinéfilos, São Paulo, set. 2012.
LIRA, B. S. Ética e estética: o papel da indexação na recepção de um filme. Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento, Braga, v. 3, n. 1, p. 5-20, jan./jul. 2016.
MATOS, Y. A. V. F. A crônica visual de Michelangelo Antonioni. 2007. Tese (Programa de Pós-Graduação em Filosofia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
MOSTAFA, S. P. Epistemologia ou Filosofia da ciência da informação. Informação & Sociedade, João Pessoa, v. 20, n. 3, maio/ago. 2010.
MOSTAFA, S. P. Filosofia da diferença e a ciência da informação. Rio de Janeiro: E-papers, 2013.
MOSTAFA, S. P.; NOVA CRUZ, D. V. Por uma linguagem documentária menor. In: BOCCATO, V. R. C.; GRACIOSO, L. S. (Org.). Estudos de linguagem em ciência da informação. Campinas: Alinea, 2011. p. 69-96.
NIETZSCHE, F. Genealogia da moral: uma polêmica. São Paulo: Companhia de Bolso, 2008.
ORTEGA, C. D.; LARA, M. L. G. A noção de documento: de Otlet aos dias de hoje. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, abr. 2010.
RODRIGUES, C. T. Antonioni e o niilismo contemporâneo. Horizontes afins, [S.l.], out. 2012.
ROCKENBACH, F. Conceitos narrativos: Diegese. 2014.
SMIT, J. W. A representação da imagem. Informare, Rio de janeiro, v. 2, n. 2, p. 28-36, jul./dez. 1996.
VIEIRA, C. A aventura, a noite e o eclipse: Antonioni e o cinema moderno. Revista Digital de Psicanálise e Cultura da Escola Brasileira de Psicanálise, Belo Horizonte, n. 3, set. 2015.
WILLIAMS, J. Pós-estruturalismo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Em Questão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.