Between major and minor: political meanings of the French Revolution’s values in Krzysztof Kieślowski’s Three Colors trilogy

Authors

  • João Fabrício Flores da Cunha Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Alexandre Rocha da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

Communication. Film. Micropolitics. Kieślowski. Three Colours.

Abstract

This paper’s object of study is the Three Colors trilogy, by the Polish director Krzysztof Kieślowski (1941-1996), composed by Blue (1993), White (1994) and Red (1994). We discuss theoretically the positioning of the French Revolution’s values in the political field in the trilogy. The objective is to comprehend how the revolutionary values are micropolitically worked in each one of the movies that compose it. Based in an idea of a “minor cinema”, this article deconstructs the connections suggested by the Brazilian translation of the movie’s titles by showing how, paradoxically, values such as liberty, equality and brotherhood are experienced transversally in the characters’ quotidian, and contradicts its director by recognizing the inseparability of the molar and molecular strategies which make this trilogy one expression of the political cinema of the end of the 20th century.

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Author Biographies

João Fabrício Flores da Cunha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

[Mestrando] em Comunicação Social pela Ufrgs. [Graduado] em [Comunicação Social, com habilitação em Jornalismo], pela [Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)].

Alexandre Rocha da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Alexandre Rocha da Silva possui graduação em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), mestrado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1999), doutorado em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2003), doutorado-sanduíche em Sémiotique - Centre d Étude de La Vie Politique Française (2002) e pós-doutorado na Universite de Paris III (Sorbonne-Nouvelle) (2005-6). Atualmente é pesquisador do CNPq e professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação da Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Semiótica, Audiovisualidades e Micropolíticas. Autor de A dispersão na semiótica das minorias e Comunicação e minorias, também participou da organização de livros, entre os quais Imagem e tecnologias da representação, Audiovisualidades da cultura, Do audiovisual às audiovisualidades: convergência e dispersão nas mídias. Atualmente é vice-coordenador do Grupo de Pesquisa Semiótica da Comunicação da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (Intercom) e coordena o Diretório CNPq Semiótica e culturas da comunicação (GPESC).

Published

2014-06-11

How to Cite

FLORES DA CUNHA, J. F.; DA SILVA, A. R. Between major and minor: political meanings of the French Revolution’s values in Krzysztof Kieślowski’s Three Colors trilogy. Em Questão, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 247–268, 2014. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/44339. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

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Article