Best seller: Harry Potter and the book’s media

Authors

  • Ada Cristina Machado da Silveira Universidade Federal de Santa Maria
  • Janayna Barros Universidade Federal de Santa Maria

Keywords:

Harry Potter. Combinatorial narrative. Semiotic mapping.

Abstract

This paper analyzes the narrative’s construction of Harry Potter’s saga. To do this, we used, for analysis, the scheme established by Umberto Eco, whose proposal tends to see the narrative as a game. Our focus also points to the contribution of women to the formation of Harry Potter’s character, analyzing the generative path of meaning given by the semiotic mapping.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ada Cristina Machado da Silveira, Universidade Federal de Santa Maria

Pesquisadora do CNPq. Possui graduação em Comunicação Social Jornalismo pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1982), é Magister en Periodisme i Ciències de la Comunicació - Universitat Autònoma de Barcelona (1998), com mestrado em Extensão Rural pela Universidade Federal de Santa Maria (1991), Doctorado en Periodismo - Universitat Autònoma de Barcelona (2000) e com pós-doutorado na Sorbonne III (La Nouvelle). Professor associado II da Universidade Federal de Santa Maria.  É chefe do Departamento de Ciências da Comunicação (2005), atuou como primeira coordenadora na implementação do Mestrado de Comunicação da UFSM (2005-07) e foi coordenadora substituta do Programa de Pós-graduação em Extensão Rural (2003-2005) da mesma instituição. Tem experiência na área de Comunicação Midiática, atuando principalmente nos seguintes temas: ciências da comunicação, mídia e identidade, representações midiáticas, difusão científica e tecnológica, processos de comunicação e política de comunicação.

Janayna Barros, Universidade Federal de Santa Maria

Bacharel em Comunicação Social – Jornalismo pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestranda de Comunicação Midiática pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Published

2012-12-23

How to Cite

MACHADO DA SILVEIRA, A. C.; BARROS, J. Best seller: Harry Potter and the book’s media. Em Questão, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 259–274, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26838. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Article