Information Findability Attributes and Demobilization of the Web User's Active Attitude

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1808-5245272.193-212

Keywords:

Information findability. Social networks on the internet. Social web. Timelines.

Abstract

The World Wide Web revolutionized the way we consume information, demanding from its users an active posture in the search for content. More recently, Social Networks on the Internet offered even more freedoms and possibilities for action to users, but they were also responsible for popularizing the information environments known as timelines. In these environments, the content presented to users is automatically selected by algorithms. This article shares a study that aims to show that the algorithms dynamics and information architecture used in timelines contribute to the return the users to a passive posture. For this purpose, it uses as methodology the analysis of the attributes of Information Findability, verifying how they are applied in timelines. With this analysis, evidence was found that such environments meet a few attributes of Information Findability, allowing to conclude that they were designed for an uninterested user, who does not actively search for information.

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Author Biographies

Sergio Mari Jr., Universidade Estadual de Londrina

Mestre em Comunicação (2012) e Especialista em Comunicação com o Mercado (2006) pela Universidade Estadual de Londrina. Graduado em Publicidade e Propaganda pela Faculdade Pitágoras de Londrina (2012) e em Relações Públicas pela Universidade Estadual de Londrina (2002). Docente nos cursos de Publicidade e Propaganda e Administração da Faculdade Pitágoras de Londrina e no curso de Administração da Faculdades Londrina

Miguel Luiz Contani, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras Português - Inglês pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de São Caetano do Sul (1976), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1988) e doutorado em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995). Atualmente é professor associado na Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Comunicação e informação, com ênfase em teorias da linguagem, organização e representação da informação e do conhecimento, atuando principalmente nos seguintes temas: organização e representação da informação e do conhecimento, semiótica, estudos da imagem, produção de sentido nas práticas socioambientais do espaço urbano.

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Published

2021-03-26

How to Cite

MARI JR., S.; CONTANI, M. L. Information Findability Attributes and Demobilization of the Web User’s Active Attitude. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 193–212, 2021. DOI: 10.19132/1808-5245272.193-212. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/103870. Acesso em: 24 jun. 2025.

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