The relationship between the social memory and sociocognition: in search of the social context in the Knowledge Organization
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245241.65-85Keywords:
Social memory. Sociocognition. Sociocognitive discursive memory. Knowledge organization.Abstract
This article aims to highlight the relation between social memory and social cognition and the perspectives of understanding the context for knowledge organization. The research is exploratory and adopts as a methodological procedure the bibliographic research. It understands social memory as a source of knowledge that presupposes the collective experience of a group. The sociocognition, the studies on the language and the discussions that this field contemplates from the perspective of the paradigm of the social cognition are characterized. It points to the intersection between social memory and sociocognition, at the point where, for the interpretation of memory, it is necessary to understand its context, which has the sociocognitive characteristics of its interlocutors, that is, the worldview of the interpreter. The field of sociocognitive discursive memory as the framework where the socio-communicative practices of representation and memory are constituted is elucidated. The study shows that the questions about the discourse, the contexts of use, the communicative and social intentions made by the speakers are elements of study in the field of sociocognitive discursive memory. Notes that the basis indicated by sociocognition for the study of social memory provides the basis for the organization of knowledge with respect to the ways in which discursive communities produce and organize their socially constructed knowledge.Downloads
References
AMORIM, Igor Soares. Análise de domínio sob a luz do conceito de agenciamento de Gilles Deleuze. 2015. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
ANDERSON, John. R. Cognitive psychology and its implications. New York: Freeman, 1995.
APOTHÉLOZ, Denis; REICHLER-BÉGUELIN, Marie-José. Construction de la référence et stratégies de désignation. TRANEL, Neuchâtel, n. 23, p. 227-271, déc. 1995.
BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio da relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
BERMUDEZ, José Luis. Cognitive science: an introduction to the science of the mind. New York: Cambridge University, 2010.
CLARK, Herbert H. Using language. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
COLLIS, Jill; HUSSEY, Roger. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
FENTRESS, James; WICKHAM, Chris. Social memory: new perspectives on the past. Cambridge: Blackwell, 1992.
FERREIRA, Tânia Brisanti. Sociocognição: uma abordagem relevante para a compreensão dos processos de construção de sentido. In: SEMANA DE HUMANIDADES, 17, 2009, Natal. Anais... Natal: UFRN, 2009. p. 1-10.
GARDNER, Howard. A nova ciência da mente. São Paulo: EDUSP, 2003.
GUIMARÃES, Arthur; GOMYDE, Heloisa. Émile Durkheim: para o sociólogo francês, a principal função do professor é formar cidadãos capazes de contribuir para a harmonia social. 2011.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.
HIGGINS, E. Tory. Social cognition: learning about what matters in the social world. European Journal of Social Psychology, Sussex, v. 30, n. 1, p. 3-39, Jan./Feb. 2000.
HJORLAND, Birger. Epistemology and the socio-cognitive perspective in information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, New York, v. 53, n. 4, p. 257-270, 2002.
HOBART, Michael E.; SCHIFFMAN, Zachary S. Information ages: literacy, numeracy, and the computer revolution. Maryland: John Hopkings University Press, 2000.
JARDIM, José Maria. A invenção da memória nos arquivos públicos. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 2, p. 1-13, 1995.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Construção dos sentidos no discurso: uma abordagem sociocognitiva. Revista Investigações, Recife, v. 18, n. 2, 2005.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; CUNHA-LIMA, Maria Luiza. Do cognitivismo ao sociocognitivismo. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Christina (Org.). Introdução à linguística: volume 3: fundamentos epistemológicos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça; MARCUSCHI, Luiz Antônio. Processos de referenciação na produção discursiva. DELTA, São Paulo, v. 14, n. esp, p. 169-190, 1998.
LAGE, Ana Lúcia; BURNHAM, Teresinha Fróes; MICHINEL, José Luis. Abordagens epistemológicas da cognição: a análise cognitiva na investigação da construção de conhecimento. In: BURNHAM, Teresinha Fróes et al. (Org.). Análise cognitiva e espaços multireferenciais de aprendizagem: currículo, educação à distância e gestão/difusão do conhecimento. Salvador: EDUFBA, 2012.
LE GOFF, Jacques. História e memória. 7. ed. Campinas: Ed. UNICAMP, 2013.
MACHADO, Bruno Focas Vieira. A memória cognitivo-discursiva: entre discurso, psicanálise e cognição. Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 24, n. 1, p. 225-255, 2016.
MARCUSCHI, Luiz Antônio; KOCH, Ingedore Grunfeld Villaça. Estratégias de referenciação e progressão referencial na língua falada. In: ABAURRE, Maria Bernadete (Org.). Gramática do português falado: volume III. Campinas: Ed. UNICAMP, 2002.
MILLER, George A. The cognitive revolution: a historical perspective. Trends in Cognitive Science, Cambridge, v. 7, n. 3, p. 141-144, Mar. 2003.
MOIRAND, Sophie. Discours, mémoires et contextes: à propos du fonctionnement de l’allusion dans la presse. Corela, Poitiers, n. HS-6, nov. 2007.
MONDADA, Lorenza. Gestion du topic et organization de la conversation. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 41, p. 7-36, 2001.
MONTYSUMA, Marcos; KARPINSKI, Cezar. Memória e história oral. Indaial: Grupo UNIASSELVI, 2010.
OLICK, Jeffrey K.; ROBBINS, Joyce. Social memory studies: from “collective memory” to the historical sociology of mnemonic practices. Annual Review of Sociology, Palo Alto, v. 4, p. 105-140, 1998.
OLIVEIRA, Eliane Braga de; RODRIGUES, Georgete Medleg. As concepções da memória na ciência da informação no Brasil: estudo preliminar sobre a ocorrência do tema na produção científica. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 9., 2008, São Paulo. Anais... São Paulo, 2008.
OLIVEIRA, Luis Felipe. O debate sobre o representacionalismo nas ciências cognitivas. Kínesis, Marília, v. 8, n. 17, p. 85-114, jul. 2016.
OLIVEIRA, Marcos Barbosa de. Cognitivismo e ciência cognitiva. Trans/Form/Ação, São Paulo, v. 13, p. 85-93, 1990.
ORLANDI, Eni. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 6. ed. Campinas: Pontes, 2005.
POLLAK, Michael. Memória, silêncio e esquecimento. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.
SALOMÃO, Maria Margarida Martins. Razão, realismo e verdade: o que nos ensina o estudo sociocognitivo da referência. Caderno de Estudos Linguísticos, Campinas, n. 44, p. 71-83, jan./jun. 2003.
TULVING, Endel. Elements of episodic memory. New York: Oxford University Press, 1983.
VARELA, Francisco. Invitation aux sciences cognitives. 2. ed. Paris: Éditions du Seuil, 1996.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Em Questão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.