Information literacy as social innovation
a systematic literature review
DOI:
https://doi.org/10.19132/1808-5245.29.126500Keywords:
social innovation, information literacy, interdisciplinarity, social emancipationAbstract
In contemporary times, the lack of capacity of individuals and communities to analyze and use information critically and to follow the cycles of technological advances results in disadvantage and in the maintenance of hegemonic contexts. This article presents a Systematic Literature Review with the objective of raising whether information literacy has been correlated with social innovation in the literature, to support the assertion that both areas are correlated and can be approached together in interdisciplinary studies, with benefits for the study of the two thematic areas. The results from the search in the Scopus, Web of Science, SAGE Open and Academic Search Premier databases were scarce and suggest that the topic has a potential field of study, which opens space for the suggestion of future research that aim at exploratory, documentary and empirical studies on information literacy to promote social innovation.
Downloads
References
ANDRÉ, Isabel; ABREU, Alexandre. Dimensões e espaços da inovação social. Finisterra, Lisboa, v. 41, n. 81, p. 121-141, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.18055/Finis1465. Acesso em: 20 jan. 2023.
AVELINO, Flor et al. Transformative social innovation and (dis)empowerment. Technological Forecasting & Social Change, New York, v. 145, p. 195-206, 2019. Available in: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.05.002. Access on: 20 jan. 2023.
BELLUZZO, Regina Célia Baptista. O estado da arte da competência em informação (CoInfo) no Brasil: das reflexões iniciais à apresentação e descrição de indicadores de análise. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. especial, p. 47-76, 2017.
BERRÍO ZAPATA, Cristian. Entre la alfabetización informacional y la brecha digital: Reflexiones para una reconceptualización de los fenómenos de exclusión digital. Revista Interamericana de Bibliotecología, Medellín, Colombia, v. 35, n. 1, p. 39-53, 2012.
BESANÇON, Emmanuelle; CHOCHOY, Nicolas; GUYON, Thibault. L’innovation sociale: principes et fondements d’un concept. Paris: L’Harmattan, 2013.
BRUCE, Christine Susan. Informed Learning. Chicago: Association of College and Research Libraries, 2008.
BRUCE, Christine Susan. The seven faces of information literacy. Adelaide: Auslib Press, 1997.
CHIAN TAN, Felix Ter; PAN, Shan Ling; CUI, Lili. an information processing perspective of digital social innovation: insights from china’s taobao villages. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON INFORMATION SYSTEMS: BUILDING A BETTER WORLD THROUGH INFORMATION SYSTEMS 16., 2014, Auckland, New Zealand. Proceedings […], Auckland, New Zealand, dez. 2014. p. 1-12.
CORRÊA, Elisa Cristina Delfini; CASTRO JÚNIOR, Orlando Vieira de. Perspectivas sobre competência em informação: diálogos possíveis. Ciência da Informação, Brasília, v. 47, n. 2, p.35-51, 2018.
CUEVAS-CERVERÓ, Aurora; MARQUES, Márcia; PAIXÃO, Pablo Boaventura Sales. A alfabetização que necessitamos: informação e comunicação para a cidadania. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 24, n. 2, p. 35-48, 2014.
DE LUCCA, Djuli Machado; NEUBERT, Patricia da Silva. A produção científica mundial sobre Competência em Informação: análise dos documentos indexados na Web of Science. Em Questão, Porto Alegre, v. 26, n. 3, p. 380-407, 2020. Disponível: https://doi.org/10.19132/1808-5245263.380-407. Acesso em: 20 jan. 2023.
EDWARDS-SCHACHTER, Mónica; WALLACE, Matthew L. ‘Shaken, but not stirred’: Sixty years of defining social innovation. Technological Forecasting and Social Change, New York, v. 119, p. 64-79, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.03.012. Acesso em: 20 jan. 2023.
FORESTI, Fabricio et al. A Economia Solidária em Ciência da Informação: interrelações e atuações possíveis. Em Questão, Porto Alegre, v. 24, n. 2, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.19132/1808-5245242.165-187. Acesso em: 20 jan. 2023.
GARNER, Sarah Devotion. Beacons of the Information Society: The Alexandria Proclamation on Information Literacy and Lifelong Learning. In: HIGH-LEVEL COLLOQUIUM ON INFORMATION LITERACY AND LIFELONG LEARNING, 2005, Bibliotheca Alexandrina, Alexandria. Colloquium […]. Haia: IFLA, 2005. p. 3.
GARCIA, Cristiane Luiza Salazar. Fragmentos teóricos de domínios de pesquisa da Ciência da Informação: perspectiva metateórica para Gestão do Conhecimento e Competência em Informação. 2018. Dissertação (PhD em Ciência da Informação) - Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
GÓMEZ-HERNÁNDEZ, José-Antonio; SAORÍN, Tomás. Trends in information literacy programmes to empower people and communities: social technologies supporting new citizen needs. In: PASSARELLI, Brasilina; STRAUBHAAR, Joseph; CUEVAS-CERVERÓ, Cuevas-Cerveró (eds.). Handbook of research on comparative approaches to the Digital Age Revolution in Europe and the Americas. Hershey, PA: IGI Global, 2015, p. 315-331.
HARRISSON, Denis; KLEIN, Juan-Luis. Introduction. In: KLEIN, Juan-Luis; HARRISSON, Denis (org.). L’innovation sociale: émergence et effets sur la transformation des sociétés. Québec: Presse Universitaires du Québec, 2007, p. 1-14.
HOCHGERNER, Josef et al. Vienna Declaration: the most relevant topics in social innovation research. In: CHALLENGE SOCIAL INNOVATION, 2011, Vienna, Austria. Innovating innovation by research - 100 years after Schumpeter. Vienna: Net4Society, 2011.
HORTON JR., Forest Woody. Understanding information literacy: a primer - An easy-to-read, non-technical overview explaining What “information literacy” means, designed for busy public policy-makers, business executives, civil society administrators and practicing professionals. Paris: UNESCO, 2007. Available in: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000157020. Access on: 10 nov. 2022.
KARVALICS, László Z. Emerging new information literacies: a conceptual outlook. In: EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY (ECIL), 2., 2014, Dubrovnik. Information Literacy: lifelong learning and digital citizenship in the 21st century. Dubrovnik: Springer, 2014. p. 37-46. (Communications in Computer and Information Science).
KARVALICS, László Z. From scientific literacy to lifelong research: a social innovation approach. In EUROPEAN CONFERENCE ON INFORMATION LITERACY (ECIL), 1., 2013, Istanbul. Worldwide commonalities and challenges in Information Literacy research and practice. Istanbul: Springer, 2013. p. 126-133. (Communications in Computer and Information Science).
KITCHENHAM, Barbara Ann; BUDGEN, David; BRERETON, Pearl. Evidence-Based Software Engineering and Systematic Reviews. Boca Raton, FL: CRC Press, 2016.
LEE, Alice et al. Conceptual relationship of information literacy and media literacy in knowledge societies: series of research papers. Paris: United Nations Educational Scientific and Cultural Organization, 2013.
LLOYD, Annemaree. The qualitative landscape of Information Literacy research: perspectives, methods and techniques. London: Facet Publishing, 2021.
LLOYD, Annemaree. Information literacy landscapes: Information literacy in education, workplace and everyday contexts. Oxford: Chandos Publishing, 2010.
LUPTON, Mandy. Information literacy and learning. 2008. Dissertation (PhD) Faculty of Information Technology - Queensland University of Technology, Brisbane, 2008.
MARQUES, Márcia; SIMEÃO, Elmira Melo. Alfabetização em informação como eixo do modelo de ação comunicativa para redes sociais em ambientes digitais. In: BELLUZZO, Regina Célia Baptista; FERES, Glória Georges; VALENTIM, Marta Lígia Pomim (org.). Redes de conhecimento e competência em informação: interfaces da gestão, mediação e uso da informação. Rio de Janeiro: Interciência, 2015, p. 59-85.
MOULAERT, Frank. Recommandations méthodologiques pour l’analyse de l’innovation sociale: une perspective critique sur l’épistémologie des systèmes d’innovation territoriaux. In: KLEIN, Juan-Luis et al. (org.). La transformation sociale par l’innovation sociale. Montreal: Presses de l’Université du Québec, 2016, p. 65-78.
MOULAERT, Frank; MACCALLUM, Diana. Advanced introduction to social innovation. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing, 2019.
MOULAERT, Frank et al. Towards Alternative Model(s) of Local Innovation. Urban Studies, London, v. 42, n. 11, p. 1969-1990, 2005. Available in: https://doi.org/10.1080/00420980500279893. Access on: 20 jan. 2023.
NAÇÕES UNIDAS (Brasil). Transformando nosso mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Nações Unidas Brasil, Brasília,15 set., 2015. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/91863-agenda-2030-para-o-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em: 25 set. 2021.
PHILLIPS, Wendy et al. Social innovation and social entrepreneurship: a systematic review. Group & Organization Management, Thousand Oaks, v. 40, n. 3, p. 428-461, 2015. Available in: https://doi.org/10.1177/1059601114560063. Access on: 20 jan. 2023.
POTNIS, Devendra; GALA, Bhakti. "unified mobile, financial, and information literacy toolkit": a social innovation for public libraries to alleviate poverty in developing countries. Library Quarterly, Chicago, v. 92, n. 1, p. 68-86, 2022. Available in: https://doi.org/10.1086/717230. Access on: 20 jan. 2023.
RIGHETTO, Guilherme Goulart; VITORINO, Elizete Vieira. A competência em informação como movimento de inovação social. Investigación Bibliotecológica, Ciudad de México, v. 34, n. 82, p. 29-52, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.82.58080. Acesso em: 20 jan. 2023.
RIGHETTO, Guilherme Goulart; VITORINO, Elizete Vieira. #Transliteracy: competência em informação voltada às pessoas trans*. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019.
RIGHETTO, Guilherme Goulart. Competência em informação de minorias sociais: pessoas trans da região de Florianópolis, Santa Catarina. 2018. Tese (Mestre em Ciência da Informação) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018.
SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes; PINHEIRO, Marta Macedo Kerr. Competência em informação e inovação social: a interdisciplinaridade em foco. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 27-46, 2022a. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v13i1p27-46. Acesso em: 20 jan. 2023.
SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes; PINHEIRO, Marta Macedo Kerr. Competência em Informação como fator de Inovação Social: emancipação social pela transformação. Brazilian Journal of Information Science: research trends, Marília, v. 16, p. e02149, 2022b. Disponível em: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2022.v16.e02149. Acesso em: 20 jan. 2023.
SANTOS, Alessandra de Souza; MAIA, Luiz Cláudio Gomes; PINHEIRO, Marta Macedo Kerr. A Teoria da Atividade na Compreensão da Competência em Informação como Inovação Social. Brazilian Journal of Information Science: research trends, Marília, v. 15, p. e02129, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36311/1981-1640.2021.v15.e02129. Acesso em: 20 jan. 2023.
SANTOS, Alessandra de Souza. Competência em informação e inovação social. In: VALENTIM, Marta; BELLUZZO, Regina Célia Baptista (org.). Perspectivas em competência em informação. São Paulo: ABECIN Editora, 2020, p. 203-231.
UNITED NATIONS. Universal Declaration of Human Rights. United Nations, San Francisco, 10 dec., 1948. Available in: https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights. Access on: 30 jan. 2022.
VITORINO, Elizete Vieira. A competência em informação e a vulnerabilidade: construindo sentidos à temática da “vulnerabilidade em informação”. Ciência da Informação, Brasília, v. 47, n. 2, p. 71-85, 2018.
VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Dimensões da competência informacional (2). Ciência da Informação, Brasília, v. 40, n. 1, p. 99-110, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-19652011000100008. Acesso em: 20 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alessandra de Souza Santos, Luiz Cláudio Gomes Maia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors will keep their copyright and grant the journal with the right of first publication, the work licensed under License Creative Commons Attribution (CC BY 4.0), which allows for the sharing of work and the recognition of authorship.
Authors can take on additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal, such as publishing in an institutional repository, acknowledging its initial publication in this journal.
The articles are open access and free. In accordance with the license, you must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.