Women of the Sea:

performative practices as a critique of Brazilian patriarchal colonial myths

Autores

Palavras-chave:

Práticas Performativas, Feminismo, Decolonial, Memória, Arquivo

Resumo

Women of the Sea: performative practices as a critique of Brazilian patriarchal colonial myths – The text analyses the Mulheres do Mar (Women of the Sea) project, conducted with elderly women from the Serviluz community in Fortaleza (CE). Through performance workshops, the colonial myth Iracema, by José de Alencar, was challenged. Feminist analyses in conjunction with Diana Taylor’s approach to archives and repertoires underpin the critique of the novel. Next, aspects of the methodological approach to creation are shared, with an emphasis on cartographies of the self. It reflects on how the collective development of a counter-narrative to the patriarchal heritage summarised in Iracema contributes to the debate on decolonial artistic-pedagogical practices.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Marie Araujo Auip, PPGAC/ECA/Universidade de São Paulo

Produtora, performer e pesquisadora. Graduada em Comunicação Social pela UNIFOR, especialista em Gestão de Projetos Culturais pela ECA-USP e mestre em Artes Cênicas pela mesma instituição. Possui como foco de pesquisa os processos criativos participativos feministas contemporâneos, seus dispositivos e metodologias. Integra desde 2010 o EmFoco, grupo cearense que permeia sua criação no teatro performativo e na performance urbana. É pesquisadora do Laboratório de Práticas Performativas da USP. Produziu e ministrou oficinas em várias cidades do Brasil, Europa e Ásia com a obra ?CEGOS? do Desvio Coletivo. Integra a plataforma Imaginários, com foco na produção e difusão de arte contemporânea do norte e nordeste brasileiro, através do selo editorial homônimo e do Festival Internacional Imaginários Urbanos. De 2019 a 2021 realizou a cartografia participativa Mulheres do Mar em Fortaleza(CE), criando uma série de performances e materialidades com mulheres de diversos territórios da cidade.

Marcos Aurélio Bulhões Martins, Universidade de São Paulo

Marcos Aurélio Bulhões Martins is an actor, performer, artistic director and cu-rator in the Performing Arts, at the interfaces between Performance, Theatre and Expanded Performance. Professor in the Department of Performing Arts at Uni-versidade de São Paulo (USP). Professor and researcher in the Postgraduate Pro-gramme in Performing Arts at USP and one of the editors of Sala Preta magazine. He is currently the coordinator of the Performing Arts course, a member of the Department Council (CAC) and vice-coordinator of the Undergraduate Com-mission at USP’s School of Communications and Arts. He has a master’s and doctorate in Performing Arts from USP and a post-doctorate from UNIRIO, with a research internship at New York University (2019).

Publicado

2024-04-29

Como Citar

Araujo Auip, M., & Aurélio Bulhões Martins, M. (2024). Women of the Sea:: performative practices as a critique of Brazilian patriarchal colonial myths. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 14(2). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/138145

Edição

Seção

Performance e Gênero I

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)

Artigos Semelhantes

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.