Inside the Swashing Glossolalias of Artaud

Authors

  • Gil Roberto Almeida
  • César Lignelli (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil) Universidade de Brasília

Keywords:

Voice, Glossolalia, Artaud, Body without Organs, Hearing

Abstract

By analyzing the works of Artaud it is evident a set of ideas that suggests principles for vocality in the context of performance. This vocality is based on a notion of glossolalia as a concept linked to enunciative practices, especially as potency for irrationalizing vocal strata. Thus, glossolalia can add sound-poetic values that destabilize voice related aspects of meaning production and perception. Here we seek a discussion of possible boundaries in vocal production. We will appropriate concepts from the work of Deleuze and Guattari, as well as considerations from Certeau and Pozzo. This article aims to arouse and appreciate aspects of a glossolalic vocality, seeking to expand possibilities for the contemporary performer, problematizing the context of his vocal practices. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

César Lignelli (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), Universidade de Brasília

Professor de Voz e Performance do Departamento Artes Cênicas (CEN), do Programa de Pós-Graduação em Arte (PPG-Arte) e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPG-CEN) da Universidade de Brasília. Pós-Doutor pelo Programa Avançado de Cultura Contemporânea (UFRJ). É Doutor em Educação e Comunicação, FE/Universidade de Brasília (2011); Mestre em Arte e Tecnologia na linha de pesquisa Processos Composicionais para a Cena, IDA/UnB (2007); Graduado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2000). Lider do Grupo de Pesquisa Vocalidade & Cena (CNPq). Bolsista da Universidade Aberta do Brasil (desde 2007).

Published

2022-10-12

How to Cite

Almeida, G. R., & Lignelli (Universidade de Brasília – UnB, Brasília/DF, Brasil), C. (2022). Inside the Swashing Glossolalias of Artaud. Brazilian Journal on Presence Studies, 6(1), 71–93. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/55254

Issue

Section

Vocal Pedagogies

Most read articles by the same author(s)