Musical resonances in the body and the black performance scene

Authors

  • Flávia Cristina Honorato dos Santos Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia, Brasil
  • Renata de Lima Silva Universidade Federal de Goiás

Keywords:

Black Performance, Musicality, Body, Memory, Creation Process

Abstract

Considering the power of musicality in the performing arts, as a device for bodily states and, also, with regard to the textures and ambiences that collaborate with dramaturgy, this article addresses the relationship between body, scene, music and Afro-Brazilian culture. Brazilian. To this end, the experience with the show XXXXXXXX, produced by XXXXXXXX, in the city of Goiânia (GO), is used to discuss the way in which Afro-Amerindian musicality is capable of giving contours to the contemporary scene, giving it identity traits, of what we can call, for example, black performance and Afro-Amerindian poetics. The article is the result of the master's thesis XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX, defended in 2019, at XXXXXXXXXXXXXX, at XXXXXXXXXXXX.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Cristina Honorato dos Santos, Universidade Federal de Goiás – UFG, Goiânia, Brasil

Flávia Cristina Honorato dos Santos é mestra (2019) pelo Programa de PósGraduação em Performances Culturais da Faculdade de Ciências Sociais (FCS) na Universidade Federal de Goiás (UFG). Licenciada em Artes Cênicas pela mesma universidade. É professora da Escola do Futuro em Artes do Estado de Goiás Basileu França. É artista – pesquisadora do Núcleo Coletivo 22 e integrante/fundadora do grupo Conta Aí. É fotografa, desenvolve um trabalho chamado olhares e afetos. É também capoeirista do espaço Águas de Menino que é vinculado ao Centro de Capoeira Angola Angoleiro Sim Sinhô. 

Renata de Lima Silva, Universidade Federal de Goiás

Renata de Lima Silva (Kabilaewatala) é doutora em Artes (2010) pelo Programa de Pós-graduação em Artes da Unicamp. Mestre também na Unicamp (2004). É professora do curso de Licenciatura em Dança, do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Performances Culturais e do Programa de Pós-graduação em Artes da Cena da Universidade Federal de Goiás. Também é artista-pesquisadora e diretora artística do Núcleo Coletivo 22 e capoeirista de Centro de Capoeira Angola Angoleiro Sim Sinhô.

Published

2024-12-20

How to Cite

Honorato dos Santos, F. C., & de Lima Silva, R. (2024). Musical resonances in the body and the black performance scene . Brazilian Journal on Presence Studies, 14(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/138340

Issue

Section

Sound in Performance

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.