The Artistic Methods as a Way to Look at the Possibilities of Construction of Gender and its Relations

Authors

  • Joana P. Cruz CIIE - FPCEUP
  • Carla Malafaia Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE), Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP)
  • José Eduardo Silva School of Theatre and Performative Arts of ELACH, School of Arts and Humanities University of MInho https://orcid.org/0000-0001-9972-0814
  • Isabel Menezes

Keywords:

Photovoice, Dating Violence, Arts-based Research, Collaborative Research, Gender

Abstract

The Artistic Methods as a Way to Look at the Possibilities of Construction of Gender and its Relations – Based on a collaborative action-research project with a high school class, we discuss the possibilities that artistic methodologies bring to collective analysis and reflec-tions in order to promote youth political consciousness. Through moments of aesthetic-political exploration, in which the Theatre of the Oppressed and Photovoice were mobilised, the young people reflected on their everyday experiences and problems, with dating violence emerging as the most significant theme. Local actors were added to the joint reflection between the young people, and visual narratives made by two groups were discussed. This article recognises the potential of the arts to problematise gender relations and constructions, to emotionally and subjectively involve par-ticipants, and as a way of politicising an ‘apparent’ individual problem.

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Author Biographies

Joana P. Cruz, CIIE - FPCEUP

Joana P. Cruz é Investigadora Doutorada no Centro de Investigação e Interven-ção Educativas (CIIE), Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP). Tem feito investigação baseada em artes para compreender a Participação Cívica e Política dos jovens, os movimentos sociais e as relações de poder em ambientes institucionais. Co-coordena o Laboratório de Teatro e Política do Porto, um espaço de experimentação teatral com foco parti-cular no Teatro do Oprimido.

Carla Malafaia, Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE), Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP)

Carla Malafaia é Investigadora Doutorada (equiparada a Investigadora Principal -CEECINST/00134/2021) no Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE), Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto (FPCEUP). Tem desenvolvido e coordenado investigação nas áreas da participação política juvenil, mobilizando metodologias mistas, participatórias e visuais, incluindo a avaliação de projetos artísticos de base comunitária. 

José Eduardo Silva, School of Theatre and Performative Arts of ELACH, School of Arts and Humanities University of MInho

Actor, encenador de teatro, investigador do Centro de Estudos Humanísticos da Universidade do Minho (CEHUM) em Braga, Portugal. Os seus interesses de investigação interceptam a criação artística teatral, o desenvolvimento psicológico e a transformação social. Licenciado em Estudos Teatrais na (Universidade Politécnica do Porto) e Doutorado em Psicologia na FPCEUP. 

Isabel Menezes

Isabel Menezes é bacharel em Teatro (ESAP), licenciada e doutorada em Psicologia e tem agregação em Ciências da Educação (U.Porto). É Professora Catedrática no Departamento de Ciências da Educação - Cátedra OEI de Educação para a Cidadania/Global e está na direção do CIIE- Centro de Investigação e de Intervenção Educativas na Universidade do Porto. Tem desenvolvido projetos sobre a participação cívica e política de crianças, jovens e adultos, com especial interesse pela relação entre a arte comunitária e a política.

Published

2024-04-29

How to Cite

Cruz, J. P., Malafaia, C., Silva, J. E., & Menezes, I. (2024). The Artistic Methods as a Way to Look at the Possibilities of Construction of Gender and its Relations . Brazilian Journal on Presence Studies, 14(2). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/132171

Issue

Section

Performance and Gender I