The Body, the Moving Image and the Puppet: the contemporary scene arising from [in]animated forms

Autores

  • Renata Ferraz (Universidade de Lisboa – Lisboa, Portugal) Bolsista da CAPES Ministério da Educação do Brasil Brasília - DF 70040-020 Brasil.

Palavras-chave:

The Moving Image, The Body on Stage, Animated Forms, Projection Mapping, Hybridity

Resumo

This article seeks to find possible forms of scenic creations originating from the crossing of technologies considered antagonistic, as is the case of the body on stage, the puppet and the projection mapping. The investigation intends to question historical scenic hierarchies, in such way as to allow the fusion between the three elements above referred through the perspective in which subtracting any of them from the theatrical doing is considered impossible. Such investigation will be developed through the analysis of R.O.O.M (Re-organization Of Material), a piece by the German company Meinhardt Krauss Feigl (Cinematographic Theatre). 

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Renata Ferraz (Universidade de Lisboa – Lisboa, Portugal), Bolsista da CAPES Ministério da Educação do Brasil Brasília - DF 70040-020 Brasil.

Bolsista de Investigação da CAPES (Ministério da Educação do Brasil). Graduada em Artes Cênicas pelo I.A. da Unesp (SP/Brasil), Mestre em Arte Multimédia e Doutoranda em Cinema pela Universidade de Lisboa (Portugal). Autora de diversos textos publicados, dentre os quais: Video e Teatro: a fusão de dispositivos na criação da Inestética Companhia Teatral; Video e actor: conflictos y acuerdos entre la imagen grabada y el cuerpo en la escnena (Lisboa, Croma, v.2, 2013); A tríade conceptiva nas performances do coletivo artístico Gob Squad: ator, vídeo e espectador. (Málaga, UMA, v.1, 2013) Como atriz trabalhou com grupos de teatro de pesquisa em São Paulo e, mais recentemente, atua em produções cinematográficas portuguesas. Como diretora, destacam-se os filmes Corpo sem Órgãos, Another Place, Regras e EVO.

Publicado

2016-04-25

Como Citar

Ferraz (Universidade de Lisboa – Lisboa, Portugal), R. (2016). The Body, the Moving Image and the Puppet: the contemporary scene arising from [in]animated forms. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 6(2), 226–241. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/62562

Edição

Seção

Cena e Tecnologia