The Im/possible Femininity of Nina Arsenault: theatrical gender in I w@s B*rbie and The Silicone Diaries
Palavras-chave:
Theatricality, Performativity, Transsexual, Transgender, PerformanceResumo
This essay argues that the performed corporeality of performance artist Nina Arsenault demonstrates how gender can be constituted by two mutually exclusive theories of gender simultaneously. Specifically, Arsenault im/possibly embodies gender as performative and as an essential psychic sense of self. Her expression of a feminine identity onstage is incompatible with theories of gender performativity because it incorporates a voluntary act: performance in the theatre. Arsenault also opposes theories that claim gender is an essential psychic sense of self by expressing her sense of self in her art practice/everyday life. Arsenault highlights that the theatrical materiality she embodies, which also further establishes her femininity, is im/possibly performatively constituted. Put simply, Arsenault embodies gender through performance and performativity.Downloads
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Os leitores são livres para transferir, imprimir e utilizar os artigos publicados na Revista, desde que haja sempre menção explícita ao(s) autor (es) e à Revista Brasileira de Estudos da Presença e que não haja qualquer alteração no trabalho original. Qualquer outro uso dos textos precisa ser aprovado pelo(s) autor (es) e pela Revista. Ao submeter um artigo à Revista Brasileira de Estudos da Presença e tê-lo aprovado os autores concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos à Revista: os direitos de primeira publicação e a permissão para que a Revista redistribua esse artigo e seus meta dados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
Este periódico utiliza uma Licença de Atribuição Creative Commons.