Notes on Jerzy Grotowski and Maud Robart’s Researches on Afro-diasporic Chants

Autores

Palavras-chave:

Haitian Vodou, Transculturality, Theatre of Sources, Work on Oneself, Art as a Vehicle

Resumo

This paper discusses the transcultural investigations conducted by Jerzy Grotowski on traditional AfroDiasporic chants. Based on some notes on the collaboration with the Haitian artist Maud Robart, it argues that these investigations were not aimed at the expropriation of traditional performative knowledge, the emptying of its meanings or the aestheticization of its forms. In its political dimension, as it seeks to delineate, it was a work that had the potential to relativize the usual modes of perception of the individual, especially the modern and western one, towards what could be called a ‘decolonization of the self’.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Luciano Matricardi, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Luciano Matricardi é ator, professor e pesquisador teatral. Leciona no curso de Artes Cênicas da Universidade Estadual de Maringá (UEM) e já lecionou nos cursos de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e da Universidade Estadual de Londrina (UEL), bem como nos cursos de Artes e Produção Cultural da Universidade Federal Fluminense (UFF). Doutor em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Durante o doutorado, realizou estágio sanduíche na Università degli studi di Torino (Itália) com pesquisa de campo no Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards (Itália) e participação no workshop L’esprit du chant (França), com a artista e pesquisadora haitiana Maud Robart.

Publicado

2023-10-24

Como Citar

Matricardi, L. (2023). Notes on Jerzy Grotowski and Maud Robart’s Researches on Afro-diasporic Chants. Revista Brasileira De Estudos Da Presença, 13(4). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/133988

Edição

Seção

Culturas Populares