The project Marcados, by Claudia Andujar: a discussion of photographic practices and genres.

Authors

  • Daniela Nery Bracchi Universidade Federal de Pernambuco
  • Paula Soares Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-858320190.268-291

Keywords:

Photography. Portrait. Claudia Andujar.

Abstract

This work is based on the plastic analysis of indigenous portraits by the photographer Claudia Andujar to explore the meaning of these images in their journey through time in different media and contexts of exhibitions. The purpose of this work is to analyze the variety of ways in which these portraits circulate and establish themselves as belonging to different interpretive practices. For this investigation, the methodology used is the analysis of the levels of signification proposed by Fontanille in his research on semiotic practices and, more directly, the unfolding that was done by Dondero & Basso Fossali in proposing a Semiotics of Photography. The analysis reaches mainly the conclusion about important changes in the way of interpretation of these images in the photobook and in the exhibitions once the tension between the apprehension of these photos as a document and its inscription in the artistic scope is constantly present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Nery Bracchi, Universidade Federal de Pernambuco

Professora Adjunta do Núcleo de Comunicação e Design da Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste

Paula Soares, Universidade Federal Fluminense

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Linguística da Universidade Federal Fluminense

References

ANDUJAR, Claudia. Marcados. São Paulo: Cosac Naify, 2009.

ANJOS, Moacir. Política da Arte. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2014.

BARDI, Pietro Mari. From a line to a smile. Revista Habitat, São Paulo, n. 48, 1958.

BRACCHI, Daniela. Exposição e significação: uma análise sobre os retratos de prisioneiros do Camboja. Revista Significação, São Paulo, v. 43, n. 45, 2016.

DE DUVE, Thierry. A arte diante do mal radical. Ars, São Paulo, v. 7, n. 13, jan./jun. 2008.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Féliz. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1996. 3 v.

DONDERO, Maria Giulia; BASSO FOSSALI, Pierluigi. Sémiotique de la photographie. Limoges: PULIM, 2011.

FONTANILLE, Jacques. A semiótica do corpo: entre psicanálise, fenomenologia e antropologia. In: CORTINA Arnaldo; MARCHEZAN, Renata (org.). Razões e sensibilidades: a semiótica em foco. São Paulo: UNESP, 2004. p. 89-116.

FONTANILLE, Jacques. Pratiques sémiotiques. Paris: PUF, 2008.

FONTANILLE, Jacques. Corps et sens. Paris: PUF, 2011.

O’DOHERTY, Brian. No interior do cubo branco: a ideologia do espaço na arte. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

PEDROSA, Adriano; SCHWARCZ, Lilia. Histórias Mestiças: catálogo. Rio de Janeiro: Cobogó, 2014.

SENRA, Stella. O último círculo. In: ANDUJAR, Claudia. Marcados. São Paulo: Cosac Naify, 2009. p. 127.

VÍDEO NAS ALDEIAS. Olinda, [201-]. Disponível em: http://www.videonasaldeias.org.br. Acesso em: 17 mar. 2019. Organização não governamental brasileira de na área de produção audiovisual indígena.

Published

2019-04-18

How to Cite

Bracchi, D. N., and P. Soares. “ by Claudia Andujar: A Discussion of Photographic Practices and Genres”. Intexto, Apr. 2019, pp. 268-91, doi:10.19132/1807-858320190.268-291.

Issue

Section

Articles