Communication and cyberesthetics

the emergence of avatars in media and culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.57.141279

Keywords:

aesthetics, avatar, cyberculture, communication, art

Abstract

This article proposes a critical reflection on the processes of intermediation and the generation of meanings, with a focus on digital devices and artificial intelligence. It problematizes processes of mass communication, culture, and media, questioning the effects of meaning in society that result from such an articulation between cyberspace and consumption. The proposed object of study is delineated from the Japanese virtual vocaloid Hatsune Miku, extending to other digital devices, such as deep reals, that is, journalist avatars articulated with artificial intelligence. Speculatively, by bringing together philosophy, aesthetics, and communication, the article proposes a critical reflection on these new media artifacts and arrives at the notion that these devices corroborate the implementation of a new phase of contemporary capitalistic processes, where the absence of physical weight of these new entities tends to generate more diffuse forms between entertainment, control, and mass alienation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Pezzi Parode, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Estética - Paris 1
Mestre em Semiótica - Unisinos
Jornalista - PUCRS
Especialista em Design Estratégico - Unisinos

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BAUDRIALLARD, Jean. Simulacros e simulação. Lisboa: Relógio D´água, 1991.

BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BOURDIEU, Pierre. As regras da Arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

DEBORD, Guy. La société du spectacle. Paris: Gallimard, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 2009. v. 1.

DELEUZE, Gilles. Différence et répétition. Paris: Presse Universitaire de France, 2003.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2005.

DIAS, Carlos Magno Corrêa. Sophia vai habitar o planeta formando um batalhão de iguais. Sindicato dos Engenheiros, São Paulo, 14 maio, 2021. Notícias.

EUROVIEWS. Notícias com avatares de Inteligência Artificial são realidade e podem mudar a face do jornalismo. Euroviews, Lyon, 14 ago. 2023.

FOUCAULT, Michel. Surveiller et punir. Paris: Gallimard, 1975.

FOUCAULT, Michel. Saber e poder: história da sexualidade I. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito (1981-1982). São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FOUCAULT, Michel. Sobre a história da sexualidade. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2000.

FACKLER, Martin. Jogos conquistam a juventude japonesa. Gazeta do Povo, Curitiba, 22 set. 2014.

FLUSSER, WILÉM. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

GUATTARI, Félix. Les années d`hiver: 1980-1985. Paris: Les Prairies Ordinaires, 2009.

JENKINS, Henri. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

LETTERMAN. Hatsune Miku performs “Sharing the world”. [S. l.: s. n.], 2023. 1 vídeo (4 min).

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2011.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1974.

MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Livro 1, o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

PARODE, Fábio; BENTZ, Ione. Caderno de cultura e estética contemporânea. Porto Alegre: Entre Meios, 2013.

RÜDIGER, Francisco. As teorias da cibercultura: perspectivas, questões e autores. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2013.

Published

2025-02-19

How to Cite

Parode, F. P., and M. Zapata. “Communication and Cyberesthetics: The Emergence of Avatars in Media and Culture”. Intexto, no. 57, Feb. 2025, doi:10.19132/1807-8583.57.141279.

Issue

Section

Articles