Digital manipulation in the advertising photography: creativity and ethics

criatividade e ética

Authors

  • João B. F. Cardoso USCS - São Caetano do Sul / SP

Keywords:

Advertising Photography. Digital Manipulation. Ethics.

Abstract

The aim of this paper in to discuss in the ethical and creative dimension, the use of digital resources in the manipulation of images in advertising communication. In order to do this, we observed the roles of the different actors in the context of production and the specifics of the advertising language through cases of photographic manipulation registered by the press.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João B. F. Cardoso, USCS - São Caetano do Sul / SP

Doutor e Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP com Pós-Doutorado pela ECA/USP. Professor do Programa de Mestrado em Comunicação da USCS e nos cursos de Publicidade das universidades Mackenzie e Santa Cecília. Coordenador do GT Práticas Interacionais e Linguagem na Comunicação (Compós) e Discurso y Comunicación (ALaic). Autor dos livros A Semiótica do Cenário Televisivo (AnnaBlume/Fapesp) e Cenário Televisivo: Linguagens Múltiplas Fragmentadas (AnnaBlume/Fapesp)

References

APRILE, Orlando C. La Publicidad puesta al dia. Buenos Aires: La Crujía, 2006.

BOTELHO, Juliana Santos. O Conar a regulação da publicidade brasileira. [p. 125-134] In: Revista Libero, ano XIII, nº 26. São Paulo: Faculdade Cásper Líbero, 2010.

BUCCI, Eugenio; AUGUSTO JR, Silvio Nunes. A liberdade de imprensa e a liberdade na publicidade. [pp. 33-48] In: Revista Comunicação, Mídia e Consumo. São Paulo: ESPM, 2012.

CARDOSO, João Batista F. O limite entre a ética e a criatividade: A manipulação da fotografia digital na

publicidade. [pp. 56-64.] In: Revista Comunicação & Inovação, V. 13, N. 24. São Caetano do Sul:

USCS, 2012.

CARRASCOZA, João A. Razão e sensibilidade no texto publicitário. São Paulo: Futura, 2004.

COSTA, Wladimir. PROJETO DE LEI 6.853/2010. Brasília: Câmara dos Deputados, 2010. Disponível

em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=467269. Acesso

em 17 jul. 2013.

ECHANIZ, Arantza; PAGOLA, Juan. Ética do Profissional da Comunicação. São Paulo: Paulinas, 2007. EGUIZÁBAL, Raúl. Fotografía Publicitaria. Madrid: Cátedra, 2001.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta - ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. Rio de Janeiro: Graal, 1998.

GIACOMINI FILHO, Gino. Consumidor versus Propaganda. São Paulo: Summus Editorial, 2008.

GIACOMINI FILHO, Gino; SANTOS, Roberto Elísio dos. Convergências conceituais e teóricas entre comunicação e inovação. [p. 13-33] In: CAPRINO, Mônica (org.). Comunicação e Inovação -

reflexões contemporâneas. São Paulo: Paulus, 2008.

HABERMAS, Jürgen. A ética da discussão e a questão da verdade. São Paulo: Martins Fontes, 2007. JOHANNESEN, Richard L. Ethics in Human Communication. Illinois: Long Grove, 2002.

KOSSOY, Boris. Fotografia & História. São Paulo: Ateliê Editorial, 2001.

MARCONDES, Danilo. Textos Básicos de Ética - de Platão a Foucault. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

PIAUÍ, Paulo. EMENDA AO PROJETO DE LEI 6.853/2010. COMISSÃO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA,

COMUNICAÇÃO E INFORMÁTICA. Brasília: Câmara dos Deputados, 2010. Disponível em:

http://www.camara.gov.br/sileg/integras/ 753805.pdf>. Acesso em 17 jul. 2013.

SANTAELLA, Lúcia; NÖTH, Winfried. Estratégias Semióticas da Publicidade. São Paulo: Cencage/Learning, 2010.

SONTAG, Susan. Sobre Fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SUSPERREGUI, José Manuel. Origen del Paradigma de la fotografía publicitaria moderna: el Tenedor de André Kertesz o el Cuello Idestyle de Paul Outerbridge. [pp. 229-244] In: Discursos Fotográficos. Londrina: UEL. V.6, N.8, JAN./JUL/2010.

Published

2013-12-16

How to Cite

Cardoso, J. B. F. “Digital Manipulation in the Advertising Photography: Creativity and Ethics: Criatividade E ética”. Intexto, no. 29, Dec. 2013, pp. 159-77, https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/41349.

Issue

Section

Articles