Chiseling and Sexuality in Films d’amour (1968-89), by Maurice Lemaître

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-858320190.121-145

Keywords:

Avant-guarde Cinema. Lettrism. Chiseling. Sexuality. Maurice Lemaître.

Abstract

Based on the set of short films Films d’amour, made by Maurice Lemaître, we try to question their main narrative traces, focusing on the questions about chiseling and sexuality in them. To do so, we start from the theoretical debate about filmic, extra filmic and lyric dimensions of chiseling, such as the sexuality, in the context of the lettrist vanguard. In a second moment, the films are approached by a commented description, focused on the announced key issues, as well on the lettrist counterpoint to hegemonic patterns of sexuality, commons to classic and porn cinema. Finally, it is identified the existence of a particular sexuality, associated with lyricism, as well as the tensions between visual freedom and the rationalization of sound/ written elements. Among the developments, in relation to the theories about the construction of sexuality in cinema, we argue that Films d’amour will have a propitious conceptual field from authors like Laura Mulvey, Mary Ann Doane and Yann Lardeau, that, in the 1970s, distrusted visual pleasure and sexuality heirs to classic naturalism and the fragmentation of porn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Raddi Uchôa, Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, PR

Pós-doutor em Imagem e Som pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Atualemente é professor adjunto do PPGCom/UTP e coordenador do grupo de pesquisas Cine&Arte (CNPQ).


Lattes: http://lattes.cnpq.br/5064072150847944

References

ALBERA, François. La vanguardia en el cine. Buenos Aires: Manantial, 2009.

ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.

AUMONT, Jaques; MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus, 2003.

AUMONT, Jaques; MARIE, Michel. L’analyse des films. Paris: Nathan, 2002.

BRAKHAGE, Stan. Metáforas da visão. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p. 341-352.

CABAÑAS, Kaira . Off-screen cinema: Isidore Isou and the lettrist avant-guarde. Chicago: University of Chicago Press, 2014.

CHANTAL D., Star. Direção: Maurice Lemaître. França, 1968. Suporte: 16mm (26 min), som ótico, cor.

CHION, Michel. La audiovision. Barcelona: Paidós, 1993.

DEBORD, Guy. Potlatch (1954-1957). Paris: Gallimard, 1996.

DES SCENES d'amour très réalistes avec force détails et gros plans. Direção: Maurice Lemaître. França, 1978. Suporte: Super-8 (18 min), cor, sonoro.

DOANE, Mary Ann. Woman’s stake: filming the female body. October, Cambridge, v. 17, p. 22-36, 1981.

DOANE, Mary Ann. A voz no cinema: a articulação de corpo e espaço. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p. 457-475.

FILMS d'amour. Direção: Maurice Lemaitre. 1968-89. Versão em vídeo (78 min), som, cor, p & b. Compila 5 curtas-metragens.

HURLEMENTS en faveur de Sade. Direção: Guy Debord. França, 1952. Suporte: 35mm (64 min), p & b.

ISOU, Isidore. Introduction à une nouvelle poésie et à une nouvelle musique. [Paris]: Gallimard, [1947].

ISOU, Isidore. Isou ou la mécanique des femmes. Paris: Aux escaliers de Lausanne, 1949.

ISOU, Isidore. Je vous apprendrai l'amour suivi de Traité d'érotologie mathématique et infinitésimale. Paris: Le terrain Vague, 1959.

L’AMOUR-SYSTÈME. Direção: Maurice Lemaître. França, 1979. Suporte: 16mm (17min), p&b, som ótico.

L'AMOUR réinventé. Direção: Maurice Lemaître. França, 1979. Suporte: 16mm (15 min), cor, som ótico.

L'AMOUR, qu'est-ce? Direção: Maurice Lemaître. Fança, 1976-1989. Suporte: 16mm (24 min), cor, sonoro.

L’ANTICONCEPT. Direção: Gil Wolman. França, 1952. Suporte: 35mm (61 min), p & b, sonoro.

LARDEAU, Yann. Le sexe froid: du pornô et au dela. Cahiers Du Cinema, Paris, n . 289, p. 49-63, 1978.

LE FILM est déjà commencé? Direção: Maurice Lemaître. França, 1951. Suporte: 35mm (62 min), sonoro, cor/p & b.

LEMAÎTRE, Maurice. Oeuvres de cinema (1951-2007). Paris: Paris Experimental, 2007.

LEMAÎTRE, Maurice. Le café cinema Lemaître: huit films lettristes. Paris: Paris Experimental, 2003.

LEMAÎTRE, Maurice. Qu’est-ce que le Lettrisme? Paris: Fischbacher, 1954.

LEMAÎTRE, Maurice. Le film est déja commencé? Paris: Cahiers de l’externité, 1999.

LEMAÎTRE, Maurice. Le journal d’un dragueur ou L’amour-système. [Paris]: Le Terrain Vague, 1960.

MULVEY, Laura. Prazer visual e cinema narrativo. In: XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 1983. p. 437-453.

SABATIER, Roland. Le lettrisme: les creations et lês createurs. Nice: Zéditions, 2000.

SABATIER, Roland. Le lettrisme/Les Théories du Lettrisme – l’erotologie. [20--].

SITNEY, Adams. The lyrical film. In: SITNEY, Adams. Visionary film. New York: Oxford University Press, 2002. p. 155-187.

TRAITÉ de bave et d’éternité. Direção: Isidore Isou. 1951. Suporte: 35mm (120 min), p & b, sonoro.

Published

2019-04-18

How to Cite

Uchôa, F. R. “Chiseling and Sexuality in Films d’amour (1968-89), by Maurice Lemaître”. Intexto, Apr. 2019, pp. 121-45, doi:10.19132/1807-858320190.121-145.

Issue

Section

Articles