Chronicles of two times

LGBT representation in the 1990s and 2010s on the Tales of the City TV miniseries

Authors

  • Kaippe Arnon Silva Reis Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Ana Luisa de Castro Coimbra Universidade Federal do Recôncavo da Bahia https://orcid.org/0000-0003-4372-0852

DOI:

https://doi.org/10.19132/1807-8583.57.141162

Keywords:

representation, LGBT, history, audiovisual, cultural studies

Abstract

This article aims to analyze the representation of the LGBT community in the first and fourth miniseries of the Tales of the City universe, both based on the writings of author Armistead Maupin and released, respectively, in 1993 and 2019. Both shows have in common the character of Mary Ann Singleton, a young straight white woman from Cleveland, who deals with a San Francisco filled with LGBT and feminist people, all on a progressive spectrum of bodily freedom, with scenes that show cultural clashes between the protagonist and supporting characters in both productions. To carry out this analysis, the method of critical media literacy proposed by Kellner was used, with Cultural Studies, Queer Studies and Gender Studies as its theoretical scope. The analysis of the narrative universe Tales of the City allowed us to understand the representational changes that occurred over the years. In the first miniseries, portraying a few white gay men and a trans central character seemed disruptive enough. In the 2010s, to evoke diversity it is necessary not only to multiply deviant identities but also to think about an almost infinite number of intersectionalities so that one can say a program is, in fact, diverse, with people with disabilities, interracial couples, people living with HIV, people of different locations, colors and bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kaippe Arnon Silva Reis, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Mestre em Comunicação (PPGCOM/UFS). Professor substituto do Centro de Artes, Humanidades e Letras (CAHL) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Produtor Audiovisual  e membro do VISU - Grupo de Pesquisa e Extensão em Arte, Imagem e Visualidades da Cena (UFRB/CNPq).

References

ALLYSHIP at Netflix. [S.l.: s.n.], 2022. 1 vídeo (2:44 min). Disponível em: https://youtu.be/3nipFRf3iEA. Acesso em: 3 ago. 2023.

ARCOS, Fernando Ramírez. Cuestionamientos a la geografía a partir del cruising entre hombres en Bogotá. Revista Latino-americana de Geografia e Gênero, Ponta Grossa, v. 4, n. 2, p. 135-147, 2013. Disponível em: https://www.doi.org/10.5212/Rlagg.v.4.i2.134147. Acesso em: 1 maio 2024.

AZEVEDO, Amanda. A inclusão de personagens surdos na ficção seriada norte-americana e brasileira. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 46., 2023, Belo Horizonte. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2023. p. 1-13.

BENDIX, Trish. ‘Tales of the city’: what to know before watching the Netflix reboot. The New York Times, New York, 5 May 2019.

BOHRER, Fabiano. A identidade do homossexual no cinema: análise comparativa do perfil do personagem Milk, do filme Milk - a voz da igualdade e do documentário The Times of Harvey Milk. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Jornalismo) - Centro Universitário Franciscano, Santa Maria, 2014.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

CLARK, Cedric. Race, identification, and television violence. In: COMSTOCK, Rubinstein Murray (ed.). Television and social behavior: reports and papers. Rockville: National Institute of Mental Health, 1972. v. V, p. 120-184.

CORFIELD, James. Network vs. Netflix: a comparative content analysis of demographics across prime-time television and Netflix original programming. 2017. Dissertation (Master of Arts in Journalism) - College of Information and Communications, University of South Carolina, Columbia, 2017.

CRÔNICAS de San Francisco. Direção: Lauren Morelli. Produção: Gail Barringer. New York: Netflix, 2019. Minissérie, 10 episódios. Baseado na série de romances “Tales of the City” de Armistead Maupin.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. 13 ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

GLAAD. Where We Are On TV 2018-2019. [S.l.]: Glaad, 2018.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidade e mediações culturais. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2003.

HIMBERG, Julia. The new gay for pay: the sexual politics of American television production. Austin: University of Texas Press, 2018.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais, identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: Edusc, 2001.

KELLOGG, Andrew. Closeted channels: trends of sexual-minority characters on primetime television. 2014. Dissertation (Doctoral) - Ohio University, Athens, 2014.

MERRIFIELD, Ryan Lewis. Developing the harmless homo: representations of gay men on US television. 2016. Dissertation (Master) - University of Colorado Colorado Springs, Austin, 2016.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica, 2012.

MOREIRA, Adilson. Racismo recreativo. São Paulo: Pólen, 2019.

NAVARRO, Pablo Perez. Cisheteromonormatividad y Orden Público©. In: OLIVEIRA, João Manuel; AMÂNCIO, Lígia (org.). Géneros e sexualidades: interseções e tangentes. Lisboa: CIS IUL, 2017. p. 89-112.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

PRECIADO, Paul B. Manifesto contrassexual: práticas subversivas de identidade sexual. São Paulo: n-1 edições, 2014.

REIS, Kaippe Arnon Silva. Crônicas de dois tempos: a representação LGBT nas décadas de 1990 e 2010 nas minisséries Crônicas de San Francisco. In: SEMINÁRIO DISCENTE DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO DA UFSM, 2, 2022, Santa Maria. Anais [...]. Santa Maria: UFSM, 2022a. v. 1, p. 413-428.

REIS, Kaippe Arnon Silva. Do que dá pra rir, dá pra chorar: o padrão representacional das personagens LGBTAs das sitcoms originais Netflix na década de 2010. 2022. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2022b.

SEDGWICK, Eve Kosofsky. A epistemologia do armário. Cadernos Pagu, Campinas, n. 28, p. 19-54, 2007.

SILVA, Tomaz Tadeu. A produção social da identidade e da diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.); HALL, Stuart; WOODWARD. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

THE UNTOLD Tales of Armistead Maupin. Direção: Jennifer M. Kroot. Los Angeles: Tigerlily Pictures LLC, 2017. 1 vídeo (91 min).

THIRTYSOMETHING [Seriado]. Direção: Marshall Herskovitz, Edward Zwick. Estados Unidos: United Artists Television, 1987-1991. 85 vídeos (85 horas).

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.); HALL, Stuart; WOODWARD. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 7-72.

Published

2025-01-08

How to Cite

Reis, K. A. S., and A. L. de C. Coimbra. “Chronicles of Two Times: LGBT Representation in the 1990s and 2010s on the Tales of the City TV Miniseries”. Intexto, no. 57, Jan. 2025, doi:10.19132/1807-8583.57.141162.

Issue

Section

Articles