Semiotics contributions for identification and categorization of women’s social roles in advertising
DOI:
https://doi.org/10.19132/1807-8583201637.413-436Keywords:
Advertising. Discoursive semiotics. Women’s social roles. Categorization method.Abstract
The aim of this paper is to present a methodology for identification and categorization of women's social roles in print advertising. Discursive semiotics is the theoretical approach, especially figurativization and thematization aspects of meaning generative process’ discoursive level. We start from a discussion of the social role concept and its relationship with thematic role from semiotics metalanguage. Being advertising one of the mass communication products, the categorization procedure starts with a list of female social roles reiterated in some communicational discourses. Other roles are identified from its emergence in the corpus formed by the semiotics text of analysis. This corpus is composed by about 350 ads from Veja, Exame and Claudia magazines. Operations resulted in the identification of nine social roles: "mother", "wife", "mistress", "professional", "housewife", "hostess", "independent", "mannequin" and "friend”.Downloads
References
ACERVO Digital Veja. Disponível em: <https://acervo.veja.abril.com.br>. Acesso em: 6 set. 2016.
ADM_N49. Mãe, esposa, profissional: como conciliar? Blog da gestante, [S.L.], 4 jan. 2014. Disponível em: <http://www.agestante.com.br/blog/maeesposaprofissional-como-conciliar/>. Acesso em: 6 set. 2016.
BAGGIO, Adriana Tulio. O espaço pragmático do anúncio publicitário: uma proposta de tipologia da representação. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE SEMIÓTICA E CULTURA, 1., 2014, João Pessoa. Anais... João Pessoa: Mídia Gráfica e Editora, 2014, p. 80-93. Disponível em: <http://www.cchla.ufpb.br/semicult/arquivos/ANAIS%20VER_PAGINADA_08_04_2015.pdf>. Acesso em: 6 set. 2016.
BAGGIO, Adriana Tulio. Mulheres de saia na publicidade: regimes de interação e de sentido na construção e valoração de papéis sociais femininos. 2015. 217 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015a. Disponível em: <https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4685>. Acesso em: 6 set. 2016.
BAGGIO, Adriana Tulio. Das ruas para a publicidade: a presença da saia em anúncios de revista. In: COLÓQUIO DE MODA, 11., 2015, Curitiba. Anais... Curitiba: ABEPEM/Universidade Positivo, 2015b. p. 1-11. Disponível em: <http://www.coloquiomoda.com.br/anais/anais/11-Coloquio-de-Moda_2015/ARTIGOS-DE-GT/GT03-CORPO-MODA-E-COMUNICACAO/GT-3-DAS-RUAS-PARA-A-PUBLICIDADE.pdf>. Acesso em: 6 set. 2016.
CAETANO, Kati Eliana. The women of Islam: The role of journalistic photography in the (re)production of character-type. Brazilian Journalism Research, v. 2, n. 1, semestre 1, 2006.
CARVALHO, Daniella. Unimed Campo Grande felicita as mulheres com dicas especiais. Portal Unimed, Campo Grande, 3 mar. 2009. Disponível em: <http://www.unimed.coop.br/pct/index.jsp?cd_canal=34473&cd_secao=34376&cd_materia=67713>. Acesso em: 6 set. 2016.
CASTILHO, Kathia. Moda e linguagem. 2. ed. São Paulo: Anhembi-Morumbi, 2009.
CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. (Tradução Cristiana Coimbra). 2. ed. São Paulo: Senac São Paulo, 2006.
DORTIER, Jean-François (Dir.). Dicionário de Ciências Humanas. (Revisão e coordenação da tradução Márcia Valéria Martinez de Aguiar). São Paulo: Martins Fontes, 2010.
GASTALDO, Édison. Publicidade e sociedade: uma perspectiva antropológica. Porto Alegre: Sulina, 2013.
GIDDENS, Anthony. A transformação da intimidade: sexualidade, amor e erotismo nas sociedades modernas. (Tradução Magda Lopes). São Paulo: Editora da Unesp, 1993.
GOFFMAN, Erving. Gender advertisements. Nova York: Harper Torchbooks, 1987.
GOLDENBERG, M. Corpo, envelhecimento e felicidade na cultura brasileira. Revista Contemporânea, Rio de Janeiro, ed. 18, v. 9, n. 2, p. 77-85, 2011. Disponível em: <http://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/contemporanea/article/view/2143/1658>. Acesso em: 6 set. 2016.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica e Ciências Sociais. (Tradução Álvaro Lorencini e Sandra Nitrini). São Paulo: Cultrix, 1981.
GREIMAS, Algirdas Julien. Semiótica figurativa e semiótica plástica. (Tradução Ignacio Assis da Silva). In: OLIVEIRA, Ana Cláudia de (Org.). Semiótica plástica. São Paulo: Hacker, 2004.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de Semiótica. (Tradução A. D. Lima e outros). São Paulo: Contexto, 2008.
LANDOWSKI, Eric. Presenças do outro. (Tradução Mary Amazonas Leite de Barros). São Paulo: Perspectiva, 2002.
LANDOWSKI, Eric. Flagrantes delitos e retratos. (Tradução Dilson Ferreira da Cruz Jr.). Galáxia, São Paulo, n. 8, p. 31-69, out. 2004. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/1392/870>. Acesso em: 17 jul. 2011.
LANDOWSKI, Eric. Interacciones arriesgadas. (Tradução Desiderio Blanco e revisão Verónica Estay Stange). 1. ed. Lima: Universidad de Lima, Fondo Editorial, 2009.
MANUS, Ruth. A incrível geração de mulheres que foi criada para ser tudo que um homem não quer. O Estado de São Paulo, São Paulo, 18 jun. 2014. Disponível em: <http://vida-estilo.estadao.com.br/blogs/ruth-manus/a-incrivel-geracao-de-mulheres-que-foi-criada-para-ser-tudo-o-que-um-homem-nao-quer/>. Acesso em: 6 set. 2016.
MARCUCCI, Cíntia. Mirian Goldenberg [Entrevista]. Crescer, São Paulo, abr. 2013. Disponível em: <http://revistacrescer.globo.com/Revista/Crescer/1,,EMI276527-18514,00.html>. Acesso em: 6 set. 2016.
MARSCIANI, Francesco. Introdução à etnossemiótica. (Tradução Sílvia Alencar e revisão técnica A. C. Oliveira e M. M. Martins). Galáxia, São Paulo, n. 23, p. 10-24, jun. 2012. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/10071>. Acesso em: 6 set. 2016.
MEIACINCODEZ. Consultoria de Comunicação com Mulheres. [S.L.]: c2015. Disponível em: <http://meiacincodez.com.br>. Acesso em: 1 nov. 2016.
MULHER.COM.BR. Essência feminina, [S.L.], c2014. Disponível em: <http://www.mulher.com.br/bem-estar/essencia-feminina>. Acesso em: 6 set. 2016.
OLIVEIRA, Ana Cláudia de. Nas interações corpo e moda, os discursos da aparência. Caderno de Discussão do Centro de Pesquisas Sociossemióticas, São Paulo, v. 1, n. 14, p. 1-43, nov. 2008. CD-ROM.
TAM. Encarte publicitário. Veja, São Paulo, ed. 2276, ano 45, n. 27, 4 jul. 2012.
THINK EVA. [Website]. [S.L.]: c2014. Disponível em: <http://www.thinkeva.com.br>. Acesso em: 1 nov. 2016.
VEJA. São Paulo, ed. 2236, ano 44, n. 39, 28 set. 2011a.
VEJA. São Paulo, ed. 2248, ano 44, n. 51, 21 dez. 2011b.
VEJA. São Paulo, ed. 2231, ano 44, n. 34, 24 ago. 2011c.
VEJA. São Paulo, ed. 2273, ano 45, n. 24, 13 jun. 2012a.
VEJA. São Paulo, ed. 2271, ano 45, n. 22, 30 mai. 2012b.
VEJA. São Paulo, ed. 2262, ano 45, n. 13, 28 mar. 2012c.
VEJA. São Paulo, ed. 2264, ano 45, n. 15, 11 abr. 2012d.
VEJA. São Paulo, ed. 2269, ano 45, n. 20, 16 mai. 2012e.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Intexto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The copyright of works published in this journal belong to the authors, and the right of first publication is conceded to the journal. Due to the journal being of open access, the articles are of free use in research, educational and non-commercial activities.
Therefore, the journal uses the License Creative Commons Attribution (CC BY-NC 4.0), which allows sharing of work with acknowledgment of authorship.
Self-archiving (repository policy): authors are allowed to deposit all versions of their work in institutional or thematic repositories without embargo. It is requested, whenever possible, that the full bibliographic reference of the version published in Intexto (including the DOI link) be added to the archived text.
Intexto does not charge any article processing fees (article processing charge).