Cannibal approach, anthropophagy of concepts
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.75221Keywords:
Anthropophagy. Triangular Approach. Geophylosophy. Art conceptions.Abstract
Affirming the practice is immanent to conceptualization, this study introduce anthropophagic ways that create approaches to art education, especially theoretical constructions of Ana Mae Barbosa. Extracts severals art concepts enunciated by students in research groups that shows a cannibal speech around several perspectives. Uses the Deleuze and Guattarigeophilosophy to think the broad process for comprises art.
Downloads
References
ANDRADE. Oswald de. Manifesto antropófago. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/cdrom/
oandrade/oandrade.pdf>. Acesso em: 18 de fev. 2017.
BARBOSA. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs, v. 3. São Paulo: Ed. 34, 1996.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v. 5. São Paulo: Ed. 34, 1997.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
DESCARTES, René. Discurso do método. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. Coleção Ditos e Escritos, v. 4. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolíticas: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1999.
JACQUES, Carmen Regina Reginaldo. Palavra crítica. Porto Alegre: UFRGS, 2011. Tese (Doutorado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
KEMPINSKA, Olga Donata Guerizoli. Leitura e suas metáforas alimentares. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 34, n. 66, p. 61-74, 2016.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002.
MACHADO, Ana Maria N.; BIANCHETTI, Lucídio. A (des)fetichização do produtivismo acadêmico: desafios para o trabalhador-pesquisador. RAE Eletrônica (on-line), v. 51, n. 3, p. 244-254, maio/jun. 2011.
ROLNIK. Cartografias sentimentais: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.
ZORDAN, Paola. Potências das Artes Visuais em sala de aula. (Relatório Final de Pesquisa)184f. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2008.
ZORDAN, Paola. Imagem-Ordem: observações da Iniciação à Docência. 34a Reunião da Associação de pesquisa e pós-graduação em educação. Disponível em: <http://34reuniao.anped.org.br/images/
trabalhos/GT24/GT24-685%20int.pdf>. Acesso em: 20 de fev. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.