Triangular approach on Art Education and Visual Cultures: a complex theory in permanent construction to a constant answer to the contemporary
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.71934Keywords:
Triangular Approach to Teaching Arts and Visual Cultures. Complexity. Epistemology. Transdisciplinarity.Abstract
The contribution of the Triangular Approach to the transformation of the processes of teaching the arts and teaching visual cultures in Brazil and Latin America since the end of the 1980s is undeniable. And even systematized at the end of the twentieth century, we observe that the Approach has been improved both from the researches that observe it in practice, and from research that seeks to deepen in the theoretical and epistemological spheres. Starting from the ideas of Ana Mae Barbosa, in its systematization, terminological adequacy, explicitation of the foundations and unfolding of the founding concepts of the Triangular Approach, walking through the observation of Rizzi on its complex character, with the definition of Azevedo that puts it like theory, and its resulting in Arteducativa and Virada Arteducativa praxis and Silva's notes on the transdisciplinary nature, characterizing Art and Education as areas of knowledge / macroconcepts and the interrelation of these as trans-areas.Downloads
References
AZEVEDO, Fernando Antônio Gonçalves de. A Abordagem Triangular no ensino das artes como teoria e a pesquisa como experiência criadora. Jaboatão dos Guararapes: SESC, 2016.
BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: Ed. C/Arte, 1998.
BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da Arte. São Paulo: Cortez, 2002.
BARBOSA. Ana Mae. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.
CAMAYSAR, Rosabis. O Caibalion: estudo da filosofia hermética do antigo Egito e da Grécia por três iniciados. São Paulo: Editora Pensamento-Cultrix, 2002.
CUNHA, Fernanda Pereira da. E-Arte Educação: educação digital crítica. São Paulo: Annablume, 2013.
MORIN, Edgar. O problema epistemológico da complexidade. Mem Martins, Portugal: Publicações Europa-América, 1996.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2005.
RIZZI, Maria Christina de Souza Lima. Olho vivo: Arte-Educação na exposição Labirinto da Moda: uma aventura infantil. 1999. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 1999.
RIZZI, Maria Christina de Souza Lima. Caminhos metodológicos. In. BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2012, p. 69-77.
SAMPAIO, Jurema Luzia de Freitas. O que se ensina e o que se aprende nas licenciaturas em artes visuais a distância? 2014. Tese (Doutorado em Artes Visuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2014.
SILVA, Mauricio da. A contribuição da Abordagem Triangular do Ensino das Artes e Culturas Visuais para o desenvolvimento da epistemologia da Educomunicação. 2016. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, 2016. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27160/tde-03022017-163215/pt-br.php>. Acesso em: 10 de mar. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.