Triangular approach on Art Education and Visual Cultures: a complex theory in permanent construction to a constant answer to the contemporary

Authors

  • Maria Christina de Souza Lima Rizzi Universidade de São Paulo — USP, São Paulo/SP
  • Mauricio da Silva Universidade de São Paulo — USP, São Paulo/SP

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.71934

Keywords:

Triangular Approach to Teaching Arts and Visual Cultures. Complexity. Epistemology. Transdisciplinarity.

Abstract

The contribution of the Triangular Approach to the transformation of the processes of teaching the arts and teaching visual cultures in Brazil and Latin America since the end of the 1980s is undeniable. And even systematized at the end of the twentieth century, we observe that the Approach has been improved both from the researches that observe it in practice, and from research that seeks to deepen in the theoretical and epistemological spheres. Starting from the ideas of Ana Mae Barbosa, in its systematization, terminological adequacy, explicitation of the foundations and unfolding of the founding concepts of the Triangular Approach, walking through the observation of Rizzi on its complex character, with the definition of Azevedo that puts it like theory, and its resulting in Arteducativa and Virada Arteducativa praxis and Silva's notes on the transdisciplinary nature, characterizing Art and Education as areas of knowledge / macroconcepts and the interrelation of these as trans-areas.

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Author Biographies

Maria Christina de Souza Lima Rizzi, Universidade de São Paulo — USP, São Paulo/SP

Possui graduação em Educação Artística Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo (1980), mestrado em Artes pela Universidade de São Paulo (1990) e doutorado em Artes pela Universidade de São Paulo (2000). Atualmente é professora doutora exercendo suas atividades no Departamento de Artes Plásticas da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, onde leciona na Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. (Conceito CAPES 6). Orienta mestrado e doutorado.

Mauricio da Silva, Universidade de São Paulo — USP, São Paulo/SP

Atua como Fotógrafo, Arte/educador e Educomunicador. É doutorando e mestre (2016) em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da ECA/USP (conceito CAPES 6), na área de pesquisa "Teoria, Ensino e Aprendizagem da Arte, linha de pesquisa "Fundamentos do Ensino e Aprendizagem da Arte". Licenciado em Educomunicação pela ECA-USP (2016). Possui especialização em Mídias na Educação pelo MEC, na oferta realizada pela parceria UFPE-NCE/USP (2013). Também graduado em Comunicação Social - habilitação em Rádio e TV - pela Universidade São Judas Tadeu (2002). 

References

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Published

2017-08-31

How to Cite

RIZZI, M. C. de S. L.; SILVA, M. da. Triangular approach on Art Education and Visual Cultures: a complex theory in permanent construction to a constant answer to the contemporary. Revista GEARTE, [S. l.], v. 4, n. 2, 2017. DOI: 10.22456/2357-9854.71934. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/71934. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Abordagem Triangular: territórios e perspectivas Arte/Educativas