The body and movement in pedagogy training: the role of life stories and body memories as a field of experimentation and reflexivity
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.117504Keywords:
Teacher training. Art in Pedagogy. Corporeality.Abstract
This article brings some materialities experienced by a lecturer of a Licentiate Degree in Pedagogy at a public university in northeastern Brazil, to discuss the silencing of the body and movement in university curricula. The study´s hypothesis is that the Brazilian university has trained educators with few repertoires to work with body language in and for childhood, who tend to perpetuate discourses crystallized in particular ways based on Cartesian rationalism that take as a premise the homogeneous, unique, docile and sanitized body. Within its limits this text shares some aesthetic-pedagogical experiences around the axis of the memories, life stories of the students and the possible repercussions that the reflection on corporeality can bring to the praxis of the future teacher.Downloads
References
BANES, Sally. Terpsicore in sneakers. Boston: Houghton Mifflin, 1980.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental, Ministério da Educação e do Desporto, Brasília, DF: MEC; SEF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC, versão aprovada pelo CNE, novembro de 2017. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 1 mar. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC; SEF, 1998. v. 1-3.
CATANI, Denice Bárbara. As leituras da própria vida e a escrita de experiências de forma. Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 14, n. 24, p. 31-40, jul./dez. 2005.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: N-1 Edições, 2013.
GEHRES, Adriana Farias. Corpo-Dança-Educação na contemporaneidade ou da construção de corpos fractais. Lisboa: Instituto Piaget, 2008.
GIROUX.,Henry. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
LABAN, Rudolf. Dança Educativa Moderna. São Paulo: Ícone, 1998.
LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
MARQUES, Isabel de Azevedo. A Dança no contexto: Uma Proposta para educação contemporânea. 1996. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.
MARQUES, Isabel de Azevedo. Dançando na Escola. São Paulo: Cortez, 2003.
MARQUES, Isabel de Azevedo. Ensino de dança hoje: textos e contextos. São Paulo: Cortez, 2001.
PERBART, Peter Pál. Vida Capital: ensaios de biopolítica. São Paulo: Iluminuras, 2011.
PRESTON-DUNLOP, Valery. A handbook for dance in education. London: Longman, 1998.
SETENTA, Jussara Sobreira. O faze-dizer do corpo: dança e performatividade. Salvador: EDUFBA, 2008.
SHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e para a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SOUZA, Ana Paula Abrahamian. Pesquisas acadêmicas sobre o Ensino da Dança no Brasil: um olhar sobre o banco de teses CAPES. In: CONGRESSO LATINOAMERICANO E CARIBENHO DE ARTE E EDUCAÇÃO, 2009. Anais [...]. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
SOUZA, Ana Paula Abrahamian. Redes discursivas sobre os corpos infantis: a pedagogia cultural das danças midiatizadas como região de constituição de subjetividades. 2015. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2015.
SOUZA, Ana Paula Abrahamian; FERREIRA, Mirza. Um olhar sobre o ensino da dança nos cursos de Pedagogia. Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 130-144, 2015.
SOUZA, Elizeu Clementino. (Auto)biografia, histórias de vida e práticas de formação. In: NASCIMENTO, Antônio Dias; HETKOWSKI, Tânia Maria (org.). Memória e formação de professores. Salvador: EDUFBA, 2007.
STINSON, Susan. Seeking a feminist pedagogy for children’s dance. In: SHAPIRO, Sherry. Dance, Power and difference: Critical and feminist perspectives on dance education. Champaign: Human Kinetics, 1998.
STINSON, Susan. Uma pedagogia feminista para dança da criança. Pro-posições, Campinas, v. 6, n. 3, p. 77-89, 1995.
STRAZZACAPPA, Márcia. Entre a arte e a docência: a formação do artista da dança. Campinas: Papirus, 2006.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VIANNA, Angel, CASTILHO, Jacyan. Percebendo o corpo. In: GARCIA, Regina Leite. O corpo que fala dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.