Triangular Approach and self-narratives: autobiography and learning in Art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.71493

Keywords:

Triangular Approach. Autobiography. Art teaching and learning.

Abstract

The Triangular Approach in Art and Education extends beyond the field of the arts in order to indicate possibilities for research in other fields that may also contribute both to the training of art teachers and to artistic and educational practice. Given that autobiographical studies tackle important questions that enable teachers to know themselves better and to understand the lives of students, in particular their desires, emotions and feelings, it is essential that art teachers seek information about ways of challenging learners to think more deeply about art. Between them, the theories of Ana Mae Barbosa and Christine Delory-Momberger can help teachers both to make all sorts of links between learning about art and pedagogical methodologies and to help them in the decisions they make as teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucia Gouvêa Pimentel, Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte/ MG

Professora Titular da Escola de Belas Artes da UFMG, Coordenadora Adjunta da área de Artes - Mestrado Profissional/CAPES e Conselheira do Instituto Arte das Américas. Bacharel e Licenciada Artes Visuais (UFMG), Mestre em Educação (UFMG), Doutora em Artes (USP). É líder do Grupo de Pesquisas Ensino da Arte e Tecnologias Contemporâneas (CNPq), Editora da Revista CLEA, membro da Equipe Editorial do Art Research Journal – ARJ, Coordenadora da Coleção Arte&Ensino da Editora C/ARTE e membro da AMARTE, FAEB, ANPAP, CLEA e InSEA. Atua como artista, professora e pesquisadora, com ênfase em Ensino de Arte e em Gravura, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Arte, Artes Visuais, Ensino de Arte e Tecnologia, Arte/Educação, Formação de Professores, Cognição Imaginativa e Gravura. 

References

ANDRADE, Fabrício. Arte-Educação: emoção e racionalidade. São Paulo: Annalume, 2006.

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte-Educação: leitura no subsolo. São Paulo: Cortez, 2002.

BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2003.

BARBOSA, Ana Mae. Arte Educação Contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

DELORY-MOMBERGER, Christine. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Natal: EDUFRN, 2012a.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-740, set./dez. 2012b.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Fruir, contextualizar e experimentar como possível estratégia básica para investigação e possibilidade de diversidade no ensino de Arte: o contemporâneo de vinte anos In: BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda Pereira da (Org.). Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais.1 ed. São Paulo: Cortez, 2010, p. 211-228.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Fugindo da escola do passado: arte na vida. Revista Digital do LAV, v.8, n.2, p. 5-17, maio/ago. 2015a.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. Processos artísticos como metodologia de pesquisa. Ouvirouver (Online), v.11, n.1, p. 88-98, jan./jun. 2015b.

PIMENTEL, Lucia Gouvêa. A prática artística docente como metodologia para a formação de professores. Revista CLEA, v. 1, p. 50-57 maio/jun. 2016.

Published

2017-08-31

How to Cite

PIMENTEL, L. G. Triangular Approach and self-narratives: autobiography and learning in Art. Revista GEARTE, [S. l.], v. 4, n. 2, 2017. DOI: 10.22456/2357-9854.71493. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/71493. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Abordagem Triangular: territórios e perspectivas Arte/Educativas