Teaching Visual Arts and Design: the field of History as a research strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.100751

Keywords:

Art Education. Design Education. Historical research. Master in Visual Arts. Sensitive education.

Abstract

This article deals with a theoretical study that aims to bring Teaching of the Visual Arts and Design anchored from a third field, that of History, with regard to the domain of the History of Education shaped by the theoretical-methodological approach of Cultural History. In this context, a survey of research data concerning the field of Design produced in the Postgraduate Program in Visual Arts (PPGAV), of Line Art Education and Aesthetic Education, of the Federal University of Pelotas (UFPel), was carried out between 2012 and 2018. From the analysis of the investigated data, it was possible to reflect on the overlap that is of interest in this study, the relationship between Art, Teaching and Design, and consider that in PPGAV / UFPel there was a teaching proposal, arising from the Teaching of Visual Arts, aimed at scope of the aesthetic and the sensitive for the field of Design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lislaine Sirsi Cansi, Universidade Federal de Pelotas — UFPel, Pelotas/RS

Possui graduação em Artes Visuais — Bacharelado e Licenciatura — pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), especialização em Artes Visuais: Cultura e Criação pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial (SENAC/RS). Mestre em Artes Visuais, pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Bolsista FAPERGS. Doutoranda em Educação, pela UFPel. Bolsista CAPES. É membro do Grupo de Pesquisa Centro de Estudos e Investigações em História da Educação (CEIHE). Tem experiência na área de Artes e Educação. Atuou como professora substituta do curso de Artes Visuais - Licenciatura, da UFPel; atuou como professora de arte no Colégio São José (Ensino Fundamental) e no Colégio Objetivo (Ensino Fundamental e Médio), em Pelotas, e nos Anos Finais do Ensino Fundamental nos municípios de Imbé, Capão da Canoa e Xangri-Lá (RS).

References

ALMEIDA, Mariana Leite de. GIFS: educação estética, afeto e ativismo através da imagem animada. 2015. 124 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, 2015.

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia: geral e Brasil. São Paulo: Moderna, 2012.

BARROS, José D’Assunção. O campo da História: especialidades e abordagens. 9 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BURKE, Peter. O que é História Cultural? RJ: Zahar, 2008.

CANSI, Lislaine Sirsi. Poética na docência [corpo e território]. 2016. 215 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.

DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas, SP: Papirus, 2010.

FREEDMAN, Kerry. Currículo dentro e fora da escola: representações da Arte na cultura visual. In: BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Arte/Educação contemporânea: consonâncias internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo. São Paulo: Paz e Terra, 1983.

GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; LOPES, Eliane Marta Teixeira. Território plural: a pesquisa em História da Educação. São Paulo: Ática, 2010.

HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: UFSM, 2011.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

LE GOFF, Jacques. A História Nova. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

LUNARDELLO FONSECA, Renan Humberto. Arte, Ecologia e Design Autoral: um cartaz para o fim do mundo. 2018. 80 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.

MAFFESOLI, Michel. O caminho da experiência. In: MAFFESOLI, Michel. O ritmo da vida: variações sobre o imaginário pós-moderno. Rio de Janeiro: Record, 2007.

MARTINS, Mirian Celeste. Entrevidas: caminhos inquietos de professores-propositores. educação, Santa Maria, v. 31, n. 2, p. 227-240, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1540/852

PEREIRA, Lucas Pessoa. Design de identidade visual gráfica em produções audiovisuais contemporâneas: uma análise da apropriação da visualidade medieval em O Senhor dos Anéis, Game Of Thrones e World of Warcraft. 2016. 109 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

PINSKY, Carla Bassanezi. (Org.). Fontes históricas. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2008.

SILVA, Adriana Silva da. O infográfico conceitual como meio para o desenvolvimento de experiência estética significativa em web arte. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

SILVA, Emerson Ferreira da. O espírito do som: encontros entre design, música e artes visuais no projeto gráfico de capas de discos. 2018. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.

WEBER, Paula. Livro das inquietações: experiências singulares no ensino do design. 2016. 137 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.

Published

2020-07-17

How to Cite

CANSI, L. S. Teaching Visual Arts and Design: the field of History as a research strategy. Revista GEARTE, [S. l.], v. 7, n. 2, 2020. DOI: 10.22456/2357-9854.100751. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/100751. Acesso em: 30 apr. 2025.

Issue

Section

Ensino das Artes Visuais e do Design: abordagens transdisciplinares