Teaching Visual Arts and Design: the field of History as a research strategy
DOI:
https://doi.org/10.22456/2357-9854.100751Keywords:
Art Education. Design Education. Historical research. Master in Visual Arts. Sensitive education.Abstract
This article deals with a theoretical study that aims to bring Teaching of the Visual Arts and Design anchored from a third field, that of History, with regard to the domain of the History of Education shaped by the theoretical-methodological approach of Cultural History. In this context, a survey of research data concerning the field of Design produced in the Postgraduate Program in Visual Arts (PPGAV), of Line Art Education and Aesthetic Education, of the Federal University of Pelotas (UFPel), was carried out between 2012 and 2018. From the analysis of the investigated data, it was possible to reflect on the overlap that is of interest in this study, the relationship between Art, Teaching and Design, and consider that in PPGAV / UFPel there was a teaching proposal, arising from the Teaching of Visual Arts, aimed at scope of the aesthetic and the sensitive for the field of Design.Downloads
References
ALMEIDA, Mariana Leite de. GIFS: educação estética, afeto e ativismo através da imagem animada. 2015. 124 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, 2015.
ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. História da Educação e da Pedagogia: geral e Brasil. São Paulo: Moderna, 2012.
BARROS, José D’Assunção. O campo da História: especialidades e abordagens. 9 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
BURKE, Peter. O que é História Cultural? RJ: Zahar, 2008.
CANSI, Lislaine Sirsi. Poética na docência [corpo e território]. 2016. 215 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.
DUARTE JÚNIOR, João-Francisco. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas, SP: Papirus, 2010.
FREEDMAN, Kerry. Currículo dentro e fora da escola: representações da Arte na cultura visual. In: BARBOSA, Ana Mae. (Org.). Arte/Educação contemporânea: consonâncias internacionais. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
FREIRE, Madalena. A paixão de conhecer o mundo. São Paulo: Paz e Terra, 1983.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; LOPES, Eliane Marta Teixeira. Território plural: a pesquisa em História da Educação. São Paulo: Ática, 2010.
HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: UFSM, 2011.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.
LE GOFF, Jacques. A História Nova. São Paulo: Martins Fontes, 1995.
LUNARDELLO FONSECA, Renan Humberto. Arte, Ecologia e Design Autoral: um cartaz para o fim do mundo. 2018. 80 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.
MAFFESOLI, Michel. O caminho da experiência. In: MAFFESOLI, Michel. O ritmo da vida: variações sobre o imaginário pós-moderno. Rio de Janeiro: Record, 2007.
MARTINS, Mirian Celeste. Entrevidas: caminhos inquietos de professores-propositores. educação, Santa Maria, v. 31, n. 2, p. 227-240, 2006. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/1540/852
PEREIRA, Lucas Pessoa. Design de identidade visual gráfica em produções audiovisuais contemporâneas: uma análise da apropriação da visualidade medieval em O Senhor dos Anéis, Game Of Thrones e World of Warcraft. 2016. 109 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
PINSKY, Carla Bassanezi. (Org.). Fontes históricas. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2008.
SILVA, Adriana Silva da. O infográfico conceitual como meio para o desenvolvimento de experiência estética significativa em web arte. 2014. 164 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.
SILVA, Emerson Ferreira da. O espírito do som: encontros entre design, música e artes visuais no projeto gráfico de capas de discos. 2018. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2018.
WEBER, Paula. Livro das inquietações: experiências singulares no ensino do design. 2016. 137 f. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) – Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais, Centro de Artes, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Readers are free to download, print and use the articles published in the Journal, as long as there is always explicit mention of the author (s) and GEARTE Journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the author (s) and the Journal. Upon submitting an article to GEARTE Journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the following rights to the Journal: authors are allowed to publish and distribute their work online in institutional/disciplinary repositories or on their personal page.
This journal uses a Licença de Atribuição Creative Commons 4.0 Internacional.