Cannibal approach, anthropophagy of concepts

Authors

  • Paola Zordan Universidade Federal do Rio Grande do Sul — UFRGS, Porto Alegre/RS

DOI:

https://doi.org/10.22456/2357-9854.75221

Keywords:

Anthropophagy. Triangular Approach. Geophylosophy. Art conceptions.

Abstract

Affirming the practice is immanent to conceptualization, this study introduce anthropophagic ways that create approaches to art education, especially theoretical constructions of Ana Mae Barbosa. Extracts severals art concepts enunciated by students in research groups that shows a cannibal speech around several perspectives. Uses the Deleuze and Guattarigeophilosophy to think the broad process for comprises art. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paola Zordan, Universidade Federal do Rio Grande do Sul — UFRGS, Porto Alegre/RS

Bacharel em Desenho, Licenciada em Educação Artística, Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora do Departamento de Artes Visuais da UFRGS. Na mesma instituição é professora do Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa Filosofias da Diferença. Líder do Grupo de Pesquisa ARCOE: Arte, Corpo, enSigno (CNPQ), junto ao qual desenvolve pesquisas que envolvem poéticas no âmbito educativo, historiografia da arte e esquizoanálise. Trabalha com performances, escultura social e micropolíticas, criando intervenções em espaços públicos e institucionais.

References

ANDRADE. Oswald de. Manifesto antropófago. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/cdrom/

oandrade/oandrade.pdf>. Acesso em: 18 de fev. 2017.

BARBOSA. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo: Ed. 34, 1992.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs, v. 3. São Paulo: Ed. 34, 1996.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v. 5. São Paulo: Ed. 34, 1997.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

DESCARTES, René. Discurso do método. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

FOUCAULT, Michel. Estratégia, poder-saber. Coleção Ditos e Escritos, v. 4. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolíticas: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes, 1999.

JACQUES, Carmen Regina Reginaldo. Palavra crítica. Porto Alegre: UFRGS, 2011. Tese (Doutorado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

KEMPINSKA, Olga Donata Guerizoli. Leitura e suas metáforas alimentares. Leitura: Teoria e Prática, Campinas, v. 34, n. 66, p. 61-74, 2016.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002.

MACHADO, Ana Maria N.; BIANCHETTI, Lucídio. A (des)fetichização do produtivismo acadêmico: desafios para o trabalhador-pesquisador. RAE Eletrônica (on-line), v. 51, n. 3, p. 244-254, maio/jun. 2011.

ROLNIK. Cartografias sentimentais: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade, 1989.

ZORDAN, Paola. Potências das Artes Visuais em sala de aula. (Relatório Final de Pesquisa)184f. Porto Alegre: FACED/UFRGS, 2008.

ZORDAN, Paola. Imagem-Ordem: observações da Iniciação à Docência. 34a Reunião da Associação de pesquisa e pós-graduação em educação. Disponível em: <http://34reuniao.anped.org.br/images/

trabalhos/GT24/GT24-685%20int.pdf>. Acesso em: 20 de fev. 2017.

Published

2017-08-31

How to Cite

ZORDAN, P. Cannibal approach, anthropophagy of concepts. Revista GEARTE, [S. l.], v. 4, n. 2, 2017. DOI: 10.22456/2357-9854.75221. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/gearte/article/view/75221. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

Abordagem Triangular: territórios e perspectivas Arte/Educativas