Psychoanalysis and Education: a possible treatment for school complaints

Authors

  • Nádia Laguárdia de Lima Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG
  • Ronaldo Sales de Araújo Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG
  • Eduardo Pio de Souza Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG
  • Allana Fernanda Gonçalves Dias Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG
  • Carolina Albuquerque Barbosa Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG
  • Raquel Gonçalves Silveira Alves Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG
  • Karina Maciel Nihari Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG
  • Nayara Serrano Barcelos Marchi Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Keywords:

Psychoanalysis. School. Conversation.

Abstract

This paper presents a theoretical reflection on a study conducted with elementary school teachers in a public school. It was applied Psychoanalytic orientation on conversations as a work methodology, supported by ethics of desire and accountability. The conversations had a main theme, which consisted on the difficulties confronted by teachers in their teaching practice. Teachers have elected three main deadlocks over their educational practice: family, sexuality and public policies. Based on Speech Theory and Temporal Triad proposed by Lacan – instant of seeing, time of understanding and moment of concluding – the author brings up a reflection on speech offer effects on elementary school teachers in a public school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nádia Laguárdia de Lima, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Nádia Laguárdia de Lima é doutora em Educação, pós-doutoranda em Teoria Psicanalítica pela UFRJ, professora do Programa de Pós-Graduação e do Departamento de Psicologia da UFMG.

Ronaldo Sales de Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Ronaldo Sales de Araújo é psicólogo pela PUC Minas BH, mestre em Psicologia pela UFMG, psicólogo Clínico da Fundação Hospitalar do Estado de Minas Gerais (FHEMIG).

Eduardo Pio de Souza, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Eduardo Pio de Souza é psicólogo pela PUC Minas BH, mestre em Psicologia pela UFMG.

Allana Fernanda Gonçalves Dias, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Allana Fernanda Gonçalves Dias é psicóloga pela UFMG.

Carolina Albuquerque Barbosa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Carolina Albuquerque Barbosa é psicóloga pela UFMG.

Raquel Gonçalves Silveira Alves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Raquel Gonçalves Silveira Alves é psicóloga pela UFMG.

Karina Maciel Nihari, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Karina Maciel Nihari é graduanda em Psicologia pela UFMG.

Nayara Serrano Barcelos Marchi, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte/MG

Nayara Serrano Barcelos Marchi é graduanda em Psicologia pela UFMG.

Published

2015-09-10

How to Cite

Lima, N. L. de, Araújo, R. S. de, Souza, E. P. de, Dias, A. F. G., Barbosa, C. A., Alves, R. G. S., Nihari, K. M., & Marchi, N. S. B. (2015). Psychoanalysis and Education: a possible treatment for school complaints. Educação & Realidade [Education & Reality], 40(4). Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45088

Issue

Section

Articles