A Teacher Training Institution of Elementary Education in Coimbra (1942-1974)

Authors

  • Luís Mota Instituto Polítécnico de Coimbra (IPC)
  • António Gomes Ferreira Universidade de Coimbra (UC)

Keywords:

Teacher Training. Elementary Level Teaching. Estado Novo.

Abstract

The article focuses on the Elementary Teaching Training School of Coimbra (EMPC) (1942-1974). It is a cross-section of a wider research on public institutions of Elementary Teaching Training in Coimbra, in the twentieth and twenty-first centuries. Using archives, the memory and the museum, we studied spaces and architectural structure, the pedagogical and didactic fields and the socio-cultural dimension. Data triangulation allowed us to define the pedagogical model of EMPC. We highlight dimensions of change and permanence, as well as rupture (and conformity) between the norm and the social practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luís Mota, Instituto Polítécnico de Coimbra (IPC)

Luís Mota é doutor em História da Cultura pela Universidade de Coimbra. Professor adjunto do Politécnico de Coimbra, na Escola Superior de Educação (PC, ESE). Investigador integrado e vice-coordenador científico do Grupo de Políticas e Organizações Educativas e Dinâmicas Educacionais, do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX, da Universidade de Coimbra (GRUPOEDE, CEIS20, UC).

António Gomes Ferreira, Universidade de Coimbra (UC)

António Gomes Ferreira é doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra. Professor associado e diretor da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, da Universidade de Coimbra (FPCEUC). Investigador integrado e coordenador científico do Grupo de Políticas e Organizações Educativas e Dinâmicas Educacionais, do Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX, da Universidade de Coimbra (GRUPOEDE, CEIS20, UC).

Published

2016-11-30

How to Cite

Mota, L., & Ferreira, A. G. (2016). A Teacher Training Institution of Elementary Education in Coimbra (1942-1974). Educação & Realidade [Education & Reality], 41. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/67658

Issue

Section

Itineraries of Teacher Education Institutions: memories and narratives for tomorrow

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.