The Discrepancy Between Educational Management in São Paulo and Paulo Freire’s Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/2175-6236121953vs01

Keywords:

Teaching Practice, Paulo Freire, Currículo Paulista

Abstract

This research examines the concept of teaching work within the São Paulo Basic Education System to identify its similarities and differences with Paulo Freire’s postulates regarding educational management. The analysis focused on the São Paulo Curriculum, a guiding document for teaching action. The study employed content analysis supported by the NVivo software to categorize the prevalent ideas in the document. The analysis delved into competence, engagement, and autonomy advocacy categories. Among the main findings, it is noteworthy to mention the contradictory stance of the São Paulo State Department of Education (SEESP), which presents a discourse aligned with Freirean premises while exhibiting a mechanistic teaching approach that reproduces neoliberal paradigms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hilda Maria Gonçalves Silva, Universidade Estadual Paulista (UNESP), São Paulo/SP – Brasil

Hilda Maria Gonçalves Silva é livre docente em Educação, credenciada nos Programas de Pós-Graduação em Educação Escolar Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Araraquara, e em Planejamento e Análise de Políticas Públicas, campus Franca. É docente do departamento de Educação, Ciências Sociais e Políticas Públicas da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais UNESP/Franca.

Aline Michelle Dib, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo/SP – Brasil

Aline Michelle Dib é doutoranda financiada pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). É mestre em Planejamento e Análise de Políticas Públicas pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus Franca. E é especialista em Gestão Escolar pela Escola Superior de Agricultura “Luiz de Queiroz” da Universidade de São Paulo, campus Piracicaba.

Published

2024-01-22

How to Cite

Silva, H. M. G., & Dib, A. M. (2024). The Discrepancy Between Educational Management in São Paulo and Paulo Freire’s Studies. Educação & Realidade [Education & Reality], 48. https://doi.org/10.1590/2175-6236121953vs01

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 58 59 60 61 62 63 64 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.