Escritas femininas na casa oitocentista: memórias sobre o diário da Viscondessa de Arcozelo
Keywords:
Escritas femininas, Diário de Lembranças, Viscondessa de Arcozelo, Casa oitocentista, Espaços domésticos.Abstract
O estudo tem como objetivo analisar o Diário de Lembranças da viscondessa de Arcozelo, buscando recompor os cenários onde ela realizava suas escritas pessoais. Em um plano específico, verifica-se como geria suas propriedades e seus pertences, além do que era esperado de uma mulher que foi educada para ser boa esposa e mãe. No que tange a aspectos metodológicos, são acessados dois tipos de fontes entrecruzadas: os registros anotados no Diário e as informações obtidas por meio de periódicos da época. Conclui-se que a casa oitocentista era o cenário da escrita, em seus aposentos mais herméticos, mantendo a representação do que era apropriado e permitido ao gênero feminino.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
História da Educação utilizes as a base to transfer right to the CreativeCOmmons BY license (creativecommons.org) for open access periodicals Open ArchivesIniciative (OAI), greenroad category.
Open access means making it freely available on the Internet, so that the users can read, download, copy, distribute, print, research or reference the full text of the documents, process them for indexation, utilize them as input data for software programs, or use them for any other legal purpose, without a financial, legal or technical barrier.
a) Authors keep the copyrights and grant the right of first publication to the journal, with the work simuoltaneously licenced under the Creative Commons Attribution License, which enables sharing the text with acknowlegement of authorship and initial publication in this journal.
b) Authors have permission to take up additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as a book chapter) with acknowledgment of authorship and initial publication in this jounral.
c) Authors have permission and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) to any point before or during the publication process, since this may generate productive changes, and also increase the impact and citation of the work published.