Gretta Sarfaty and the images of the self: photography as a political tool (1975-1980)
DOI:
https://doi.org/10.22456/2179-8001.136201Keywords:
Gretta Sarfaty, Fotografia, Performance, FeminismoAbstract
This article deals with the photographic works and the performances realized by Gretta Sarfaty between the years 1975 and 1980. In this period the artist explores the issue of the feminine body and of the limits forced upon by society to the search of freedom and to the expression of sexual desire in the photographic series Diary of a woman (1977) and Body Works (1977) and in the performances Enlace (1978), Evocative recollections (1978) and Change and appropriation of an autonomous identity (1980). Other photograpich series – Auto-photos (1975) and Transformations (1976) – focus in woman’s stereotyped images and in the deliberate deformation of established beauty standards.
Downloads
References
ÁLVARO, Egídio. “Gretta”, in: Gretta: desenhos. São Paulo: Galeria Arte Global, 1976.
AULER, Hugo. “No próprio nu, o ato de criação”, in: Gretta Sarfaty Grywacz. Brasília: Galeria de Arte Vasp-Brasília, 1978.
BARTHES, Roland. “O rosto de Garbo”, in: _______. Mitologias. Trad. Rita Buongermino, Pedro de Souza e Rejane Janowitzer. 2ª edição. Rio de Janeiro: Difel, 2006.
BECK, Olly. “Bad girl. Rebel girl”. The Rebel, London, n. 6, verão 2009.
BOETTI, Anne-Marie. “Arti visive: L’arte del diario”, in: FRAIRE, Manuela (org.). Lessico politico delle donne. Milano: Edizioni Gulliver, 1979, v. 6.
_______. “Arti visive: Introduzione”, in: FRAIRE, Manuela (org.). Lessico politico delle donne. Milano: Edizioni Gulliver, 1979, v. 6.
BORDO, Susan. “A feminista como o Outro”, in: Estudos feministas, Florianópolis, v. 8, n. 1, 1º semestre 2020.
_______. “Anglo-American feminism, ‘Women’s Liberation’ and the politics of the body”, in: MCDOWELL, Linda; SHARP, Joanne P. (org.). Space, gender, knowledge: feminist readings. London-New York-Sidney-Auckland: Arnold, 1997.
BUCI-GLUCKSMANN, Christine. “Les métamorphoses du féminin: Orlan, Cindy Sherman, Mariko Mori”, in: COUANET, Catherine; SOULAGES, François; TAMISIER, Marc (org.). Politiques de la photographie du corps. Paris: Klincksieck, 2007.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. Trad. Vera da Costa e Silva et al. Rio de Janeiro: José Olympio, 1991.
CIXOUS, Hélène. O riso da Medusa. Trad. Natália Guerellus e Raísa França Bastos. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.
CORDEIRO, Luiza Helena Lobo; MOTA, Maria Dolores de Brito. “A ‘queima de sutiãs’ de 1968: relações entre corpo e roupa na construção de um acontecimento simbólico feminista”, in: Bilros, Fortaleza, v. 6, n. 13, set.-dez. 2018.
COURTINE, Jean-Jacques; HAROCHE, Claudine. História do rosto. Exprimir e calar as suas emoções (do século XVI ao início do século XIX). Lisboa: Teorema, s.d.
COUTINHO, Wilson. “Imagens feministas”, in: Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, Caderno B, 12 set. 1980.
DE L’ÉCOTAIS, Emmanuelle. Man Ray em Paris. Trad. Contra Capa. Rio de Janeiro: Artepadilla, 2019.
DIMAMBRO, Nadiesda. Imagens de Gretta Sarfaty: fotografia, performance e gênero. 2018. 220 f. il. Dissertação (Mestrado em Estética e História da Arte). Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
DI MARINO, Bruno. Hard media: la pornografia nelle arti visive, nel cinema e nel web. Monza: Johan & Levi, 2013.
DORFLES, Gillo. “Per Gretta”, in: Gretta Sarfaty. Verano Brianza: Centro Culturale La Filanda, 1980.
_______. Ultime tendenze nell’arte d’oggi: dall’informale al neo-oggettuale. 16ª edição. Milano: Feltrinelli, 2004.
“Entrevista com Gretta Sarfaty por Tálisson Melo” (2022). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=BnqRf39O4Yc>. Acesso em: 7 ago. 2022.
FABRIS, Annateresa. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.
FARINA, Ferruccio. Cartoline intime: sogni proibiti dei nostri nonni. Milano: Rusconi, 1981.
GRETTA (org.). Auto-photos. São Paulo: Massao Ohno, 1978.
GRETTA e BECHERONI. “[Sem título]”. In: _______. Modificazione e appropriamento di una identità autonoma. Milano: Prearo, 1980.
JANUS (org.). Videoarte a Palazzo dei Diamanti 1973/1979. Torino: Assessorato per la Cultura, 1980.
JONES, Amelia. Body art/Performing the subject. Minneapolis-London: University of Minnesota Press, 1998.
KRÜSE, Olney. “Gretta: uma ascensão rapidíssima até a psicofoto ou psicopintura”, in: Gretta: desenhos. São Paulo: Galeria Arte Global, 1976.
LIPPARD, Lucy R. From the center: feminist essays on women’s art. New York: Dutton, 1976.
LODA, Romana. Gretta: Un tentativo de amor. A strive to love. Un tentativo di amore. Brescia: Multimedia – Arte Contemporanea; Caracas: Centro de Arte Euro-Americano, 1981.
MANTEGAZZA, Paolo. Dizionario delle cose belle. Milano: Treves, 1892.
_______. Fisiologia della donna. 3ª edição. Milano: Treves, 1893, v. 1.
MELO, Tálisson. “Retransformações de Gretta Sarfaty”. Disponível em: <https://auroras.art.br/exhibitions/gretta-sarfaty>. Acesso em: 8 ago. 2022.
MORAIS, Frederico. “As reminiscências evocativas de Gretta”. O Globo, Rio de Janeiro, Segundo Caderno, 12 nov. 1979.
NOËL, Bernard. “Le toucher du regard”, in: Centre National de la Photographie (org.). Le nu. Paris: Centre National de la Photographie, 1986.
PONTUAL, Roberto. “O corpo é a alma”, in: Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, Caderno B, 1 maio 1979.
SANT’ANNA, Denise Bernuzzi de. História da beleza no Brasil. São Paulo: Contexto, 2014.
SARFATY, Gretta. “E-mail a Annateresa Fabris” (22 jul. 2022).
_______. “Gretta”, in: Gretta: auto-photos, série transformations, a woman’s diary, evocative recollections, metamorphic recollections, gretta & becheroni. São Paulo: Museu de Arte Contemporânea da Universidade de São Paulo, 1980.
_______ (org.). Auto-photos. São Paulo: Central Galeria, 2021.
SCHNEIDER, Rebecca. The explicit body in performance. London-New York: Routledge, 1997.
SICHEL, Berta. “Body works”, in: Gretta Sarfaty. New York: Foster Goldstrom Gallery, 1993.
SOULAGES, François. “Photographie et corps politiques: du contemporain”, in: COUANET, Catherine; SOULAGES, François; TAMISIER, Marc (org.). Politiques de la photographie du corps. Paris: Klincksieck, 2007.
SOUZA, Gilda de Mello e. “‘O vertiginoso relance’”, in: _______. Exercícios de leitura. São Paulo: Duas Cidades, 1980.
STEINER, Wendy. Venus in exile: the rejection of beauty in 20th century art. New York-London-Toronto-Sydney-Singapore: The Free Press, 2001.
SUBRIZI, Carla. Il corpo disperso dell’arte. Roma: Lithos, 2000.
TRASK, Haunani-Kay. Eros and power: the promise of feminist theory. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1986.
TRIKI, Rachida. “L’image politique du corps: une stratégie de l’intime”, in: COUANET, Catherine; SOULAGES, François; TAMISIER, Marc (org.). Politiques de la photographie du corps. Paris: Klincksieck, 2007.
TRIZOLI, Talita. Atravessamentos feministas: um panorama de mulheres artistas no Brasil dos anos 60/70. 2018. 434 f. il. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.
VALÉRY, Paul. A arte de pensar: ensaios filosóficos. Trad. Márcia Sá Cavalcante Schuback. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.
VAN GELDER, Lindsy. “The truth about bra-burners” (set-out. 1992). Disponível em: . Último acesso em: 16 jun. 2022.
VIGARELLO, Georges. Histoire de la beauté: le corps et l’art d’embellir de la Renaissance à nos jours. Paris: Seuil, 2004.
WILLER, Cláudio. “Gretta”, in: DORFLES, Gillo; WILLER, Cláudio. Gretta: evocative recollections. São Paulo: Massao Ohno, 1979.
WOLF, Naomi. O mito da beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Trad. Waldéa Barcellos. 16ª edição. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2021.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Annateresa Fabris

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho licenciado sob a Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0).
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista, como publicar em repositório institucional, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista, quando for o caso.
Os artigos são de acesso aberto e uso gratuito, com atribuições próprias em atividades educacionais, de pesquisa e não comerciais.