DelirARTE:
art, culture and mental health in a therapeutic residence
Abstract
The article aims to report the experience of the DelirARTE Project, aimed at promoting citizenship and creative expression of people with mental disorders who reside in a therapeutic residence service in Campo Grande, MS. The actions were developed between 2020 and 2024, involving Psychology students, health professionals and residents. Through user assemblies, two main activities were outlined: therapeutic support and artistic workshops, developed in a participatory manner. The results point to the potential of articulating workshops and therapeutic monitoring practices, as interventions that contribute to the transformation of care proposals and the social reintegration of residents. Through these interventions, Therapeutic Residences can expand their operations beyond a living space, rescuing their political role that enables the production of governance of their own existence, recognizing the autonomy and freedom of these subjects.
Downloads
References
Abade, F. L. & Afonso, L. (2003). Oficinas em dinâmica de grupo na área da Saúde. São Paulo, Brasil: Casa do Psicólogo.
Acioli Neto, M. D. L. A. & Amarante, P. D. D. C. (2013). O acompanhamento terapêutico como estratégia de cuidado na atenção psicossocial. Psicologia: Ciência e Profissão, 33, 964-975. https://doi.org/10.1590/S1414-98932013000400014
Alverga, A. R. D. & Dimenstein, M. (2006). A reforma psiquiátrica e os desafios na desinstitucionalização da loucura. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, 10, 299-316. https://doi.org/10.1590/S1414-32832006000200003
Amarante, P. (2015). Saúde mental e atenção psicossocial. Rio de Janeiro, Brasil: Fiocruz.
Amarante, P. & Nocam, F. (2012). Saúde mental e arte: práticas, saberes e debates. São Paulo, Brasil: Zagodoni.
Amarante, P. & Costa, A. (2012). Diversidade cultural e saúde. Rio de Janeiro: CEBES.
Amarante, P. & Torre, E. H. G. (2017). Loucura e diversidade cultural: inovação e ruptura nas experiências de arte e cultura da Reforma Psiquiátrica e do campo da Saúde Mental no Brasil. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, 21, 763-774. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0881
Andrade, L. A. & Grisiveloso, T. M. (2015). Arte e saúde mental: uma experiência com a metodologia participativa da Educação Popular. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, 10(1), 79–87. Recuperado de http://www.seer.ufsj.edu.br/revista_ppp/article/view/Andrade%2C%20Vel%C3%B4so
Brasil, Ministério da Saúde. (2004). Residências Terapêuticas: para quem precisa de cuidados em saúde mental, o melhor é viver em sociedade. Recuperado de https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/120.pdf
Coscrato, G. & Bueno, S. M. V. (2009). A luz da arte nos Centros de Atenção Psicossocial: interface com o cuidado. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental, 1(2), 142-150. https://doi.org/10.5007/cbsm.v1i2.68480
Cruz, H. D., Bastos, M. C. C., Lima, C. M. B., Souza Araújo, R. L. M. & Novaes, A. L. (2021). Oficinas artísticas como ferramenta reabilitadora da saúde mental no CAPS. Brazilian Journal of Development, 7(11), 106010-106021. https://doi.org/10.34117/bjdv7n11-303
Cunha, A. C., Pio, D. A. M. & Raccioni, T. M. (2017). Acompanhamento Terapêutico: Concepções e Possibilidades em Serviços de Saúde Mental. Psicologia: Ciência e Profissão, 37(3), 638–651. https://doi.org/10.1590/1982-3703000092016
Del’Olmo, F. D. S. & Cervi, T. M. D. (2017). Sofrimento Mental e Dignidade da Pessoa Humana: os desafios da reforma psiquiátrica no Brasil. Sequência, 38(77), 197-220. https://doi.org/10.5007/2177-7055.2017v38n77p197
Dimenstein, M. (2009). Produção do conhecimento, agenciamentos e implicação no fazer pesquisa em Psicologia. Natal, Brasil: EDUFRN.
Dimenstein, M. & Macedo, J. P. (2012). Formação em Psicologia: requisitos para atuação na atenção primária e psicossocial. Psicologia: Ciência e Profissão, 32, 232-245. https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000500017
Formiga, W. D. D., Zanin, L., Flório, F. M. & Oliveira, A. M. G. (2023). O impacto das assembleias na humanização em saúde em um centro de atenção psicossocial. Cadernos Saúde Coletiva, 31(1). https://doi.org/10.1590/1414-462X202331010210
Foucault, M. (2008). História da loucura na idade clássica. São Paulo, Brasil: Perspectiva.
Gullar, F. (1996). Nise da Silveira: uma psiquiatra rebelde. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
Junqueira, A. M. G., Carniel, I. C. & Mantovani, A. (2015). As assembleias como possibilidades de cuidado em saúde mental em um CAPS. Vínculo: Revista do NESME, 12(1), 31-40. Recuperado de: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/vinculo/v12n1/v12n1a06.pdf
Macedo, J. & Dimenstein, M. (2016). Efeitos do saber-fazer de psicólogos na saúde mental do Piauí. Fractal: Revista de Psicologia, 28(1), 37-45. https://doi.org/10.1590/1984-0292/1034
Mantecón, A. R. (2017). Acesso cultural e desigualdade. Políticas para novos e antigos cenários cinematográficos na América Latina. In L. Calabre & D. R. Lima (Orgs). Políticas Culturais: Conjunturas e Territorialidades. (pp. 22-31). Rio de Janeiro, Brasil: Fundação Casa de Rui Barbosa; São Paulo, Brasil: Itaú Cultural.
Martins, T. L. (2016). A frequência aos museus: Uma análise à luz da teoria de Pierre Bourdieu. MovimentAção, 3(4), 107-118. Recuperado de https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/movimentacao/article/view/5125
Mello, L. C. (2014). Nise da Silveira: caminhos de uma psiquiatra rebelde. Rio de Janeiro, Brasil: Automática Edições.
Mello, R. A. D., Teo, C. R. P. A. & Ferreti, F. (2021). Trajetórias de formação de psicólogos dos núcleos ampliados de saúde da família. Psicologia: Ciência e Profissão, 41, e229466. https://doi.org/10.1590/1982-3703003229466
Mendes, M. F., Lopes, V. & Lobo, A. (2016). Saúde mental e arte: relato de uma oficina de experiências estéticas em um CAPS. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental, 8(20), 69-79. Recuperado de https://pepsic.bvsalud.org/pdf/cbsm/v8n20/v8n20a05.pdf
Nóbrega, M. D. P. S. S. & Veiga, T. F.M. (2017). O significado de morar em um serviço residencial terapêutico. Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro, 7. https://doi.org/10.19175/recom.v7i0.1388
Picasso, R. & Tavares, N. D. O. (2019). Projetos pedagógicos de psicologia em Goiás: apontamentos sobre a formação em saúde mental. Revista do NUFEN, 11(2), 39-59. https://doi.org/10.26823/RevistadoNUFEN.vol11.n02artigo52
Pissolatti, L. M. & Souza, V. L. T. D. (2014). A arte como materialidade mediadora da formação no trabalho em saúde mental. Passages de Paris (APEB-Fr), 10, 223-251. Recuperado de https://prosped.com.br/artigos/a-arte-como-materialidade-mediadora-da-formacao-no-trabalho-em-saude-mental/
Querino, R. A., Limírio, C. D. R. J., Assunção, L. M. D. & Aragão, A. D. S. (2022). Formação de (novos) braços para a luta: experiências de acadêmicos na rede psicossocial. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 32(03). https://doi.org/10.1590/S0103-73312022320307
Ribeiro, A. M. (2009). A ideia de referência: o acompanhamento terapêutico como paradigma de trabalho em um serviço de saúde mental. Estudos de Psicologia (Natal), 14, 73-83. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2009000100010
Sales, A. L. L. D. F. & Dimenstein, M. (2009). Psicólogos no processo de reforma psiquiátrica: práticas em desconstrução? Psicologia em Estudo, 14(2), 277-285. Recuperado de https://www.scielo.br/j/pe/a/yMpkpBBfF93Ny4bP95KDmvt/abstract/?lang=pt
Serafim, R. C. D. N., Do Bú, E. A., Maciel, S. C., Silva Santiago, T. R. & Alexandre, M. E. S. (2017). Representações sociais da reforma psiquiátrica e doença mental em universitários brasileiros. Psicologia, Saúde e Doenças, 18(1), 221-233. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36250481018
Silva, T. T. S. & Caldana, R. H. L. (2016). Psicologia e práticas psicossociais: Narrativas e concepções de psicólogos de Centros de Atenção Psicossocial. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 7(2), 02-21. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n2p02
Silva, V. C. D., Kowalczuk, L., Moeller, A. G., Paz, A. A. & Viana, A. C. W. (2022). Geração de trabalho e renda para indivíduos com transtorno mental: revisão integrativa. Revista Recien-Revista Científica de Enfermagem, 12(37), 186-195. https://doi.org/10.24276/rrecien2022.12.37.186-19
Silvano, A. D., Rézio, L. D. A., Murça, J. D. C., Borges, F. A. & Dóbies, D. V. (2024). A institucionalização da atenção psicossocial: o efeito Mühlmann nas práticas profissionais de um Centro de Atenção Psicossocial. Interface: Comunicação, Saúde, Educação, 28, e230500. https://doi.org/10.1590/interface.230500
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
Authorship Responsibility:
First author: ______________________________________________________________________
Manuscript title:___________________________________________________________________
Manuscript Number:________________________________________________________________
Co-author(s) identification (in the order that they should appear in the manuscript):____________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Author Statement of Responsibility: - By this statement I guarantee, that in case of multiple authors, they read and agreed with the terms of this statement, granting me, through their written authorization, the right to sign this statement on their behalf; - Certify that it is an original and unpublished work, that neither, partially or totally, any other work with substantially similar content, of my authorship, was published or is being considered for publication elsewhere, electronically or printed; - Certify that, if requested, I will provide or cooperate in obtaining the information data on which the article was based, for examination by the editors; - Certify that all authors have participated sufficiently in this work, holding also the public responsibility for their content. In case of articles with more than six authors, the statement must specify the type(s) of participation(s) of each author, as specified below: - It is certify that In this work, (1) I, significantly contributed to the design, planning, collection and/or analysis and interpretation of data; (2) significantly contributed to the manuscript draft and/or in the critical revision of the content, (3) Participated effectively in the approval of the final version of the manuscript.
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date:____________________________________________________________________________
Copyright Transfer:
It is stated that, in case of recommendation for publication (acceptance) of the manuscript, I agree that its copyrights shall become the exclusive property of the journal Polis e Psique, implying the prohibition of any form of reproduction, totally or partially, in any other part or means of divulgation, printed or electronic, without the request of a prior authorization that, if obtained, I will provide the proper acknowledgment to the Polis e Psique Journal from Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Signature (on behalf of all authors):
________________________________________________________________________________
Date: