SPORTS COACHES’ LEARNING AS A SOCIAL PARTICIPATION PROCESS: A PERSPECTIVE FOR SCIENTIFIC RESEARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.105388

Keywords:

Learning. Physical Education and Training. Sports. Social theory.

Abstract

This theoretical essay presents a set of concepts from the Social Theory of Learning (STL) and discusses its implications for research focused on sports coaches’ learning and development. The STL provides a broad analytical and instrumental scope with potential for understanding and promoting coaches’ learning. The main thematic focuses of the research agenda in this field reflect the STL’s conceptual framework. The contributions made by these studies meet the demand for using theoretical frameworks that preserve coaches learning’ complexity, social nature and contextual issues.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinicius Zeilmann Brasil, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), Centro de Ciências da Saúde e do Esporte (CEFID), Florianópolis, Santa Catarina.

Graduação em Educação Física pelo Centro de Ciências da Saúde e do Esporte da Universidade do Estado de Santa Catarina (2009), Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015) e Doutorado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019). Professor substituto na Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), no Centro de Ciências da Saúde e do Esporte (CEFID), nos cursos de Bacharelado e Licenciatura em Educação Física. Pesquisador do Laboratório de Pedagogia do Esporte e da Educação Física (LAPEF-UDESC) e do Núcleo de Pesquisa em Pedagogia do Esporte (NUPPE-UFSC). Atua nas áreas de Formação Profissional e Pedagogia do Esporte, investigando os seguintes temas: Formação inicial em Educação Física; aprendizagem e formação profissional de treinadores esportivos; e métodos de ensino dos esportes; com ênfase nos esportes de aventura.

Published

2021-06-09

How to Cite

BRASIL, V. Z.; RAMOS, V.; BACKES, A. F.; RISTOW, L.; MILISTETD, M.; NASCIMENTO, J. V. do. SPORTS COACHES’ LEARNING AS A SOCIAL PARTICIPATION PROCESS: A PERSPECTIVE FOR SCIENTIFIC RESEARCH. Movimento, [S. l.], v. 27, p. e27027, 2021. DOI: 10.22456/1982-8918.105388. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/105388. Acesso em: 23 apr. 2025.

Issue

Section

Essays

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.