THE MEANING OF FOOTBALL IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Authors

  • Juliana Kanareck da Silva UFSC
  • Ana Cristina Richter UFSC
  • Fabio Machado Pinto UFSC

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.64681

Keywords:

Schools. Experience. Mediation. Physical Education.

Abstract

This study investigates meanings ascribed to football, considering out-of-school experiences and pedagogical mediations established with elementary school students. Data show that children’s relationship with knowledge and learning combine previous and external elements to experiences shared at school, associated to family, income, consumption, the media, gender, exclusion, skills, fun, fame, performance, health, pain, fear, free time and recognition of Physical Education as a school subject. These elements, which are basic to children’s relationship with knowledge, indicate the need for considering their statements as central for planning, mediating the production of new meanings for football in and out of school.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Kanareck da Silva, UFSC

Professora ACT da Rede Municipal de Ensino/Florianópolis/SC; Graduada em Educação Física (UFSC) e ex-Bolsista de Iniciação Docente PIBID/UFSC. 

Ana Cristina Richter, UFSC

Doutorado em Educação (UFPR/CAPES); Pós-doutorado em Educação (PPGE/UFSC/CNPq); Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (NEPESC/UFSC/CNPq)

Fabio Machado Pinto, UFSC

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1991-1994), formação em Psicologia Existencialista pelo Núcleo Castor (1997-2000), mestrado em Sociologia pela Universidade Técnica de Lisboa (1995-1998), mestrado (2004-2005) e doutorado (2005-2012) em Sciences de Léducation - Université de Paris 8. Como professor do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina atua nas disciplinas de Metodologia e Pratica de Ensino de Educação Física. Ainda, no CED/UFSC, é professor pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisa Educação e Sociedade Contemporânea, coordenado pelo Prof. Alexandre Fernandez Vaz. Concluiu doutorado em Ciências da Educação na Université Paris 8 - Saint Denis, trabalhando na équipe ESCOL com os professores Elisabeth Bautier, Patrick Rayou, Ridha Ennafaa, Bernard Charlot, tendo como orientador Jean-Yves Rochex. Realizou seminários junto à Université Paris 5 René Descartes (Sociogie de lEnfance, Prof. Regine Sirota) e na Ecole de Hautes Etudes en Sciences Sociales (Histoire du Corps, Prof. Georges Vigarello) Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Prática de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: sociologia da educação, formação de professores, ensino de educação física, educação popular e capoeira. Os estudos de tese foram concluídos com o titulo: "Pratiques Corporelles et le Rapport aux savoirs : logiques et processus de mobilisation à laprentissage des pratiques corporelles em Éducation Physique au Brésil", tese defendida com orientação de Jean-Yves Rochex.

Published

2017-11-25

How to Cite

SILVA, J. K. da; RICHTER, A. C.; PINTO, F. M. THE MEANING OF FOOTBALL IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 4, p. 1395–1406, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.64681. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/64681. Acesso em: 13 may. 2025.

Issue

Section

Original Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.