BODY WORSHIP AND OVER MEDIA EXPOSITION OF PRODUCTS RELATED TO HEALTH AND ESTHETICS

Authors

  • Alexandre Palma de Oliveira Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Monique Assis Centro Universitário Augusto Motta
  • Yara Lacerda Universidade Estácio de Sá e Universidade Gama Filho
  • Marcos Bagrichevsky Universidade Estadual de Santa Cruz
  • Karen Santana de Sampaio Licenciada em Educação Física. Universidade Estácio de Sá

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.3127

Keywords:

Periodicals as Topic. Body image. Exercise. Guilt.

Abstract

The aim of the present study is to understand Boa Forma Magazine’s discourse strategies that relate physical exercise with health and esthetics and the implicit market purposes behind its discourse. In order to reach the objectives this study used a qualitative (discourse and image analysis) and a quantitative approach. Results showed that the magazine’s information promotes an encouragement to reshape the body through the practice of physical exercises and the consumption of products many times prescribed by experts. Therefore, it is possible to conclude that the magazine strengthens not only problems related to body image, but also the idea that women are guilty for not following patterns morally determined by society.

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Author Biographies

Alexandre Palma de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pós-Doutorado em Ciências da Saúde/Saúde do Trabalhador. Universidade Federal do Rio de Janeiro

Monique Assis, Centro Universitário Augusto Motta

Doutora em Educação Física.Centro Universitário Augusto Motta

Yara Lacerda, Universidade Estácio de Sá e Universidade Gama Filho

Universidade Estácio de Sá e Universidade Gama Filho

Marcos Bagrichevsky, Universidade Estadual de Santa Cruz

Universidade Estadual de Santa Cruz

Karen Santana de Sampaio, Licenciada em Educação Física. Universidade Estácio de Sá

Licenciada em Educação Física. Universidade Estácio de Sá

Published

2009-10-01

How to Cite

OLIVEIRA, A. P. de; ASSIS, M.; LACERDA, Y.; BAGRICHEVSKY, M.; SAMPAIO, K. S. de. BODY WORSHIP AND OVER MEDIA EXPOSITION OF PRODUCTS RELATED TO HEALTH AND ESTHETICS. Movimento, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 31–51, 2009. DOI: 10.22456/1982-8918.3127. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/3127. Acesso em: 25 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles