Development of professional teacher knowledge within collaborative practices

a study in the context of teacher initial education

Authors

  • Janaína da Silva Ferreira Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil https://orcid.org/0000-0002-3407-3967
  • Samuel de Souza Neto Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho - UNESP, Rio Claro, Brasil
  • Paula Maria Fazendeiro Batista Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, Porto, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.127534

Keywords:

Teacher Education, Knowledge bases, Learning Community, Collaborative learning

Abstract

This study analyzed the construction of teaching professional knowledge of Physical Education residents in the context of the Pedagogical Residency program within a community. One supervisor, three collaborating teachers and 24 residents (undergraduate students) participated. They met weekly for 18 months in a dynamic of constructive-collaborative work. Data sources were reports, teaching cases, and reflective portfolios produced by six purposefully selected residents. Data were triangulated and subjected to thematic analysis. Residents developed different knowledge, but the skills related to professional action stood out the most. The formative devices contributed to developing the residents’ reflective, critical, and communicative rationality. The community proved to be a space for sharing, for the development of close and horizontal interactions between different types of knowledge and professionals, allowing the transition from knowledge-to-practice and knowledge-in-practice to knowledge-of-practice, as well as the transition from a peripheral and individual position of knowledge for a knowledge built collectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Ana Margarida; QUEIRÓS, Paula; BATISTA, Paula. O valor formativo das comunidades de prática na construção da identidade profissional. Revista Portuguesa de Educação, v.30, n. 2, p. 159-185, 2017. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.12275

ATTIAS-DONFUT, Claudine; DEVEAU, Phillipe. Géneration. Recherche et formation, n. 45, p. 101-114, 2004.

AZANHA, José Mario Pires. A formação do professor e outros escritos. São Paulo: SENAC, 2006.

BATISTA, Paula. O potencial formativo e os desafios às práticas de supervisão em comunidades de prática: reflexão sustentada numa experiência pedagógica em contexto de estágio de Educação Física. In: RIBEIRO, Ana Isabel et al. (coord.). A supervisão pedagógica no século XXI: desafios da profissionalidade docente. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2020. p. 59-77.

BATISTA, Paula; GRAÇA, Amândio. Construir a profissão no contexto da formação de professores de Educação Física: processos, desafios e dinâmicas entre a escola e a universidade. Pro-Posições, v. 32, p.1-27, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0084

BENITES, Larissa Cerignoni et al. Análise de conteúdo na investigação pedagógica em Educação Física: estudo sobre estágio curricular supervisionado. Movimento, v. 22, n. 1, p. 35-50, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.53390

BRÜCKNEROVÁ, Karla; NOVOTNÝ, Petr. Intergenerational learning among teachers: overt and covert forms of continuing professional development. Professional Development in Education, v. 43, n. 3, p. 397-415, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/19415257.2016.1194876

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital 6: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. 2018. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://cfp.ufcg.edu.br/portal/images/conteudo/PROGRAMA_RESIDENCIA_PEDAGOGICA/DOCUMENTOS_E_PUBLICACOES/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf. Acesso em: 11 mar. 2021.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan L. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, v. 24, n. 1, p. 249-305, 1999. DOI: https://doi.org/10.3102/0091732X024001249

COMUNICAÇÃO DA COMISSÃO AO PARLAMENTO EUROPEU, AO CONSELHO, AO BANCO CENTRAL EUROPEU, AO COMITÉ ECONÓMICO E SOCIAL EUROPEU E AO COMITÉ DAS REGIÕES: um plano de investimento para a Europa. Bruxelas: Comissão Européia, 2015. Disponível em: http://cip.org.pt/wp-content/uploads/2015/03/CELEX-52014DC0903-PT-TXT.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.

CONTRERAS, J. A Autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.

CORAZZA, Maria Julia et al. Comunidades de prática como espaços de investigação no campo de pesquisa formação de professores. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 466-494, 2017. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/138. Acesso em: 17 jul. 2020.

CYRINO, Marina. Do acolhimento ao acompanhamento compartilhado: a construção colaborativa de uma proposta para o estágio curricular no curso de pedagogia. 2016. 344f. Tese (Doutorado em Educação) - Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/137997. Acesso em: 17 jul. 2020.

ERAUT, Michael. Learning from other people in the workplace. In: HALL, Kathy; MURPHY, Patricia; SOLER, Janet (ed.). Pedagogy and practice: culture and identities. London: Sage, 2008. p. 40-57.

GATTI, Bernardete et al. Prêmio professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: Editora UNESCO, 2019. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/05/Livro_ProfessoresDoBrasil.pdf. Acesso em: 17 jul. 2020.

GOODSON, Ivor. Conhecimento e vida profissional. Estudos sobre educação e mudança. Porto: Editora Porto, 2008.

LAVE, Jean; WENGER, Étienne. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge/Nova York: Cambridge University Press, 1991.

LOUGHRAN, John; MITCHELL, Ian; MITCHELL, Judie. Attempting to document teachers’ professional knowledge. International Journal of Qualitative Studies in Education, v. 16, n. 6, p. 853-873, 2003. DOI: https://doi.org/10.1080/09518390310001632180

MARCON, Daniel. Construção do conhecimento pedagógico do conteúdo dos futuros professores de Educação Física. 2011. 574 f. Tese (Doutorado em Ciências do Desporto) - Faculdade de Desporto, Universidade do Porto, Porto, 2011.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. A pesquisa sobre formação de professores: metodologias alternativas. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 2003.

NÓVOA, António. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, v. 19, n. 1, p. 198-208, jan./abr. 2019.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843

PENTEADO, Regina Zanella; SOUZA NETO, Samuel. A docência como profissão: o portfólio como dispositivo e política de formação docente no estágio supervisionado em Educação Física. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 29, n. 83, 2021. Disponível em: https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/6147. Acesso em: 14 mar. 2021.

PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000.

QUEIRÓS, Paula; GRAÇA, Amândio. A análise de conteúdo (enquanto técnica de tratamento de informação) no âmbito da investigação qualitativa. In: MESQUITA, Isabel; GRAÇA, Amândio (org.). Investigação qualitativa em desporto. Porto: Editora Porto, 2013. v. 2, p. 115-149.

RODRIGUES, Márcio Urel; MISKULIN, Rosana Giaretta; SILVA, Luciano Duarte da. Potencialidades dos grupos/comunidades do Facebook para a formação de professores de Matemática no âmbito do PIBID. Acta Scientiae. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 19, n. 6, p. 833-852, 2017. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/28375/. Acesso em: 21 nov. 2020.

SARTI, Flavia Medeiros. Dimensão socioprofissional da formação docente: aportes teóricos e proposições. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 175, p. 294-315, jan./mar. 2020. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/6796. Acesso em: 21 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/198053146796

SARTI, Flavia Medeiros. Pelos caminhos da universitarização: reflexões a partir da masterização dos IUFM franceses. Educação em Revista, v. 29, p. 215-244, dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982013000400010

SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 78-93.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

SHULMAN, Lee. The signature pedagogies of the professions of Law, Medicine, Engineering, and the Clergy: potential lessons for the education of teachers. In: MATH SCIENCE PARTNERSHIPS (MSP) WORKSHOP: “Teacher Education for Effective Teaching and Learning”. Irvine, Califórnia, 2005. Disponível em: http://www.taylorprograms.com/images/Shulman_Signature_Pedagogies.pdf. Acesso em: 18 jun. 2021.

SHULMAN, Lee; SHULMAN, Judith H. “How and what teachers learn: a shifting perspective”. Journal of Curriculum Studies, v. 36, n. 2, p. 257-271, 2004. DOI: https://doi.org/10.1080/0022027032000148298

SMYTH, John. Teacher’s work and politics of reflection. American Educational Research Journal, v. 29, n. 2, p. 267-300, 1992.

SOUZA NETO, Samuel; CYRINO, Marina; BORGES, Cecília. O estágio curricular supervisionado como lócus central da profissionalização do ensino. Revista Portuguesa de Educação, v. 32, n.1, p. 52-72, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.21814/rpe.13439. Acesso em: 20 ago. 2019.

SOUZA NETO, Samuel; SARTI, Flavia M.; BENITES, Larissa C. Entre o ofício de aluno e o habitus de professor: os desafios do estágio supervisionado no processo de iniciação à docência. Movimento, v. 22, n. 1, p. 311-324, jan./mar. 2016. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/download/49700/36619. Acesso em: 9 ago. 2019.

STEFAN, Sorge et al. Structure and development of pre-service physics teachers’ professional knowledge. International Journal of Science Education, n. 41, p. 862-889, 2019.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

TARDIF, Maurice; MOSCOSO, Javier Nunez. A noção de “profissional reflexivo” na educação: atualidade, usos e limites. Cadernos de pesquisa, v. 48, n. 168, p. 388-411, 2018. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/5271. Acesso em: 9 ago. 2019.

WENGER, Étienne. Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1999.

WITTORSKI, Richard. Profissionalização e desenvolvimento profissional. São Paulo: Fundação Carlos Chagas/Catedra UNESCO, 2022.

ZEICHNER, Kenneth M. Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades. Educação, v. 35, n. 3, p. 479-504, 2010. DOI: https://doi.org/10.5902/198464442357

ZHANG, Jianwei et al. Sustaining knowledge building as a principle-based innovation at an elementary school. Journal of the Learning Sciences, v. 20, n. 2, p. 262-307, 2011. DOI: https://doi.org/10.1080/10508406.2011.528317

Published

2022-12-14

How to Cite

DA SILVA FERREIRA, J.; SOUZA NETO, S. de; BATISTA, P. M. F. Development of professional teacher knowledge within collaborative practices: a study in the context of teacher initial education. Movimento, [S. l.], v. 28, p. e28068, 2022. DOI: 10.22456/1982-8918.127534. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/127534. Acesso em: 6 may. 2025.

Issue

Section

Focus #2