The practices of pedagogical divestment in the

Authors

  • Thiago da Silva Machado UFES
  • Valter Bracht UFES
  • Bruno de Almeida Faria Universidade Federal do Espírito Santo
  • Claudia Moraes UFES
  • Ueberson Almeida UFES
  • Felipe Quintão Almeida UFES

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.10495

Keywords:

Faculty. Conflict. Professional rule. Sports

Abstract

This article describes an investigation on

the divestment of the Physical Education (PE) teacher

regarding his pedagogical function. For this, the

methodologies of life stories and ethnographic case study

were used. We also examined the elements involved in

the production of a school culture. The collected data

were analyzed in three categories: a) PE as a curricular

component: does the school divest as well?; b) The

difficulty in operating the mediation between theory

and practice; c) Sport as a content of PE classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago da Silva Machado, UFES

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Membro do Laboratório de Estudos em Educação Física (Lesef/CEFD/Ufes). Vitória, ES, Brasil.

Valter Bracht, UFES

Membro do Laboratório de Estudos em Educação Física (Lesef/CEFD/Ufes).Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, ES, Brasil.

Bruno de Almeida Faria, Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Membro do Laboratório de Estudos em Educação Física (Lesef/CEFD/Ufes). Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, ES, Bras

Claudia Moraes, UFES

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (CED/UFSC). Membro do Laboratório de Estudos em Educação Física (Lesef/CEFD/Ufes). Vitória, ES, Brasil

Ueberson Almeida, UFES

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Membro do Laboratório de Estudos em Educação Física (Lesef/CEFD/Ufes). Vitória, ES, Brasil

Felipe Quintão Almeida, UFES

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (CED-UFSC). Membro do

Laboratório de Estudos em Educação Física (Lesef/CEFD/Ufes) e do Núcleo de Estudos e

Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (CED/UFSC). Vitória, ES, Brasil.

Published

2009-12-03

How to Cite

MACHADO, T. da S.; BRACHT, V.; FARIA, B. de A.; MORAES, C.; ALMEIDA, U.; ALMEIDA, F. Q. The practices of pedagogical divestment in the. Movimento, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 129–147, 2009. DOI: 10.22456/1982-8918.10495. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/10495. Acesso em: 23 apr. 2025.

Issue

Section

Original Articles