PHYSICAL EDUCATION CLASSES AND INCLUSION OF CHILDREN WITH DISABILITY: BRAZILIAN TEACHERS’ PERSPECTIVES

Authors

  • Maria Luíza Tanure Alves Faculdade de educação Física - FEF -UNICAMP, Campinas, Brasil.
  • Jalusa Andreia Storch Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP
  • Gabriela Harnisch Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.
  • Aline Miranda Strapasson Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.
  • Otávio Luis Piva da Cunha Furtado Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.
  • Lauren Lieberman The College at Brockport, State University of New York, Brockport, United States.
  • José Júlio Gavião de Almeida Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.
  • Edison Duarte Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.66851

Keywords:

Physical Education. Educational inclusion. Special education. Disabled children.

Abstract

This study analyzed Physical Education teachers’ concept of inclusion and determined positive and negative aspects of inclusion in their classes. Interviews were conducted with 18 Physical Education teachers working in Brazilian public schools. Data collected were examined by content analysis to search for emerging themes. The findings showed that inclusion was understood as participation and learning for all children rather than only for those with disabilities. Team sports were pointed as the main challenge for the inclusion of students with disability. Initial and continuing education programs for teachers need to target effective pedagogical practices to promote inclusion, leading to restructuring Physical Education teachers’ training.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Luíza Tanure Alves, Faculdade de educação Física - FEF -UNICAMP, Campinas, Brasil.

Professora Doutora no Departamento de Estudos da Atividade Física Adaptada na Faculdade de Educação Física, FEF - UNICAMP.

Jalusa Andreia Storch, Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP

Doutoranda pela Faculdade de Educação Física - FEF -UNICAMP

Gabriela Harnisch, Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.

Doutoranda pela Faculdade de Educação Física - FEF -UNICAMP

Aline Miranda Strapasson, Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.

Doutorado em Atividade Física Adaptada pela Faculdade de Educação Física -FEF-UNICAMP.

Otávio Luis Piva da Cunha Furtado, Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.

Doutorado em Atividade Física Adaptada pela Faculdade de Educação Física -FEF-UNICAMP.

Lauren Lieberman, The College at Brockport, State University of New York, Brockport, United States.

Co-Director of The Institute of Movement Studies for Individuals with Visual Impairments 
The College at Brockport
Kinesiology, Sport Studies and Physical Education

José Júlio Gavião de Almeida, Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.

Professor Doutor no Departamento de Estudos da Atividade Física Adaptada na Faculdade de Educação Física - FEF - UNICAMP.

Edison Duarte, Faculdade de Educação física - FEF - UNICAMP, Campinas, Brasil.

Professor Titular no Departamento de Estudos da Atividade Física Adaptada na Faculdade de Educação Física - FEF - UNICAMP.

Downloads

Published

2017-11-25

How to Cite

TANURE ALVES, M. L.; STORCH, J. A.; HARNISCH, G.; STRAPASSON, A. M.; FURTADO, O. L. P. da C.; LIEBERMAN, L.; ALMEIDA, J. J. G. de; DUARTE, E. PHYSICAL EDUCATION CLASSES AND INCLUSION OF CHILDREN WITH DISABILITY: BRAZILIAN TEACHERS’ PERSPECTIVES. Movimento, [S. l.], v. 23, n. 4, p. 1229–1244, 2017. DOI: 10.22456/1982-8918.66851. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/66851. Acesso em: 24 jun. 2025.

Issue

Section

Original Articles