CONTEMPORARY TRANSFORMATIONS IN THE ACADEMIC-SCIENTIFIC FIELD OF PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL: NEW HABITUS, MODI OPERANDI AND POINTS OF CONTENTION

Authors

  • Ari Lazzarotti Filho Universidade Federal de Goiás (UFG); Faculdade de Educação Física - Goiânia- Goiás - Brasil.
  • Ana Márcia Silva Universidade Federal de Goiás (UFG); Faculdade de Educação Física - Goiânia- Goiás - Brasil.
  • Fernando Mascarenhas Universidade de Brasília (UnB); Faculdade de Educação Física - Brasília- Distrito Federal - Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.22456/1982-8918.48280

Keywords:

scientific-academic field, Physical Education, Pierre Bourdieu

Abstract

The field of Physical Education in Brazil has only recently come to systematically incorporate scientific research on a regular basis. In the first decade of the 21st century, the field has expanded, diversified and become more dynamic, consolidating itself as an academic-scientific field with greater autonomy. Such a process is large and complex, demarcating a social space and forging its own habitus, with the struggle between agents and institutions around specific capital and new points of contention. This essay seeks to analyze this movement following the theoretical framework of Pierre Bourdieu. The power generated in the field, and the struggles of agents to retain or transform it, are expressed in the disputes over the formulation of concepts and the ways in which these disputes have featured in the constitution of two modi operandi. These modi operandi manifest themselves as a way of conceiving the field and struggling to legitimize it, and as the formation of new generations of agents who structure ways of seeing it. In this context, it is observed that the modus operandi that has been spurring the academic-scientific development of Physical Education has led to the field’s progressive distancing from pedagogic debates.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ari Lazzarotti Filho, Universidade Federal de Goiás (UFG); Faculdade de Educação Física - Goiânia- Goiás - Brasil.

Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás (2000) e Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina (2011) com Estagio de Doutorado na Università Cattolica Sacro Cuore di Milano. Atualmente, é professor da Universidade Federal de Goiás, Coordenador do curso de Licenciatura em Educação Física na modalidade a distância, Professor Colaborador do Programa de Pós-graduação em Educação Física da UnB e desenvolve pesquisa com os temas da formação de professores de Educação Física, esporte e lazer.

Ana Márcia Silva, Universidade Federal de Goiás (UFG); Faculdade de Educação Física - Goiânia- Goiás - Brasil.

Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1983), Especialista em Educação e Reeducação Psicomotora pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina (1985), Mestre em Educação (1991), Doutora em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999), Pós-Doutorado na Universitat de Barcelona (2006) e Pós-Doutorado junto ao Institut Nacional dEducació Física de Catalunya (2012). Foi Presidenta do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (2003-2005). Atualmente, é Professora Associada IV da Faculdade de Educação Física da Universidade Federal de Goiás, Editora da Revista Pensar a Prática e membro de Corpo Editorial e Revisora de vários periódicos. Coordena o LABPHYSIS - Laboratório Physis de Pesquisa em Educação Física, Sociedade e Natureza pesquisando, especialmente, os seguintes temas: Política Educacional e Científica; Corpo e Práticas Corporais na relação Cultura - Natureza.

Fernando Mascarenhas, Universidade de Brasília (UnB); Faculdade de Educação Física - Brasília- Distrito Federal - Brasil.

Iniciou seus estudos em Educação Física em 1989, na Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), tendo se licenciado em 1992, pelo Centro Universitário de Volta Redonda (UNIFOA), em sua cidade natal. Possui Especialização em Filosofia Moderna e Contemporânea, pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ), concluída em 1995. Mestrado e Doutorado em Educação Física, ambos realizados na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), concluídos em 1999 e 2005. Pós-Doutorado em Política Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), concluído em 2014. Em sua trajetória profissional, foi professor do ensino básico no sistema público do Estado de Minas Gerais (SEE-MG), entre 1993 e 1996, e professor do ensino superior, tendo trabalhado na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), em 1996, e na Universidade Federal de Goiás (UFG), entre 1997 e 2008. Desde 2009, é professor da Universidade de Brasília (UnB). Foi presidente, entre 2005 e 2009, do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE), associação científica representativa da área da Educação Física. Neste mesmo período, foi membro do Conselho Nacional de Esporte, vinculado ao Ministério do Esporte. Foi também, entre 2010 e 2012, coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UnB. No âmbito da produção científica, publicou em autoria e co-autoria vários trabalhos, dentre livros, capítulos de livro e artigos. Como professor, atuando no âmbito da graduação e da pós-graduação, desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão vinculadas às linhas: Políticas de Esporte e Lazer; Educação Física, Formação e Trabalho. Coordena o Avante - Grupo de Pesquisa e Formação Sociocrítica em Educação Física, Esporte Lazer da UnB, integrando ainda o Observatório do Esporte da Unicamp.

Published

2015-01-16

How to Cite

LAZZAROTTI FILHO, A.; SILVA, A. M.; MASCARENHAS, F. CONTEMPORARY TRANSFORMATIONS IN THE ACADEMIC-SCIENTIFIC FIELD OF PHYSICAL EDUCATION IN BRAZIL: NEW HABITUS, MODI OPERANDI AND POINTS OF CONTENTION. Movimento, [S. l.], v. 20, n. esp, p. 67–80, 2015. DOI: 10.22456/1982-8918.48280. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/48280. Acesso em: 10 may. 2025.

Issue

Section

Special Issue