Difundindo a cultura oceânica através da aprendizagem baseada em jogos digitais
DOI:
https://doi.org/10.22456/1982-1654.122391Keywords:
Jogos sérios, Educação ambiental, Biodiversidade, Ensino, BiologiaAbstract
Os oceanos passam por uma crise ecológica global. Junto a isso, estudantes de ensino básico permanecem com percepções deturpadas acerca dos ecossistemas marinho e costeiro. Assim, iniciativas para o desenvolvimento da cultura oceânica são incentivadas por organizações de todo o mundo. Nesse contexto, este artigo tem o objetivo de apresentar e discutir os dados da validação de um protótipo do jogo “Litorália”, voltado para o ensino de biodiversidade e educação ambiental. Este artefato foi desenvolvido através do método Design Science Research e foi testado por professores de Biologia do ensino básico, que foram posteriormente entrevistados. As respostas dos especialistas indicam que a aprendizagem baseada em jogos digitais pode ser efetiva na difusão da cultura oceânica e que “Litorália” possui um alto potencial de engajamento e ensino em turmas da educação básica.Downloads
References
ABDUL JABBAR, Azita Iliya; FELICIA, Patrick. Gameplay Engagement and Learning in Game-Based Learning: A Systematic Review. Review of Educational Research, [S. l.], v. 85, n. 4, 2015.
ABESSA, Denis; FAMÁ, Ana; BURUAEM, Lucas. The systematic dismantling of Brazilian environmental laws risks losses on all fronts. Nature Ecology and Evolution, [S. l.], v. 3, n. 4, 2019.
AMORIM, Douglas Carvalho; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Possibilidades e desafios de uso do jogo digital Pokémon GO em espaços escolares no contexto de cibercultura e hibridismo tecnológico digital: trilhas iniciais para o ensino de Biologia. Revista Prâksis, [S. l.], v. 17, n. 2, 2020.
ARIKA. Endless Ocean, Nintendo, 2007.
ARIKA. Endless Ocean: Blue World, Nintendo, 2009.
ASLAN, Serdar; BALCI, Osman. GAMED: Digital educational game development methodology. SIMULATION, [S. l.], v. 91, n. 4, 2015.
AYRES, L. Thematic coding and analysis. In: GIVEN, L. M. The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Thousand Oaks: SAGE Publications Inc., 2008. p. 867-868.
BIEREMA, Andrea M. K.; SCHWARTZ, Renee S. Undergraduate biology students’ interpretations of the term “animal.” Anthrozoos, [S. l.], v. 28, n. 3, 2015.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.
BURGHARDT, Gordon M. The Genesis of Animal Play. Cambridge: The MIT Press, 2005.
CAMPOS, Taynara Rubia; RAMOS, Daniela Karine. O uso de jogos digitais no ensino de Ciências Naturais e Biologia: uma revisão sistemática de literatura. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, [S. l.], v. 19, p. 450–473, 2020.
DISHON, Gideon. Fulfilling the Rousseauian Fantasy: Video Games and Well-Regulated Freedom. Philosophy of Education Archive, [S. l.], p. 132–142, 2018.
DRESCH, Aline; LACERDA, Daniel Pacheco; ANTUNES, José Antônio Valle. Design science research: A method for science and technology advancement. 1. ed., Springer, 2015.
ELFES, Cristiane T.; LONGO, Catherine; HALPERN, Benjamin S.; HARDY, Darren; SCARBOROUGH, Courtney; BEST, Benjamin D.; PINHEIRO, Tiago; DUTRA, Guilherme F. A regional-scale ocean health index for Brazil. PLoS ONE, [S. l.], v. 9, n. 4, 2014.
HAYDT, Regina Célia C. Curso de didática geral. 1. ed. São Paulo: Ática, 2011.
HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: O jogo como elemento de cultura.5 ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostragem de Domicílios Contínua. [s.l: s.n.]. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101794_informativo.pdf. Acesso em: 1 dez. 2021.
IPCC. Summary for Policymakers. In: CLIMATE CHANGE 2021: THE PHYSICAL SCIENCE BASIS. CONTRIBUTION OF WORKING GROUP I TO THE SIXTH ASSESSMENT REPORT OF THE INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE 2021, Cambridge University Press, 2021, 40 p.
JONES, Ann; GAVED, Mark; KUKULSKA-HULME, Agnes;
SCANLON, Eileen; PEARSON, Charlie; LAMERAS, Petros; DUNWELL, Ian; JONES, Jan. Creating coherent incidental learning journeys on smartphones using feedback and progress indicators: The SCAMP framework. International Journal of Mobile and Blended Learning, [S. l.], v. 6, n. 4, 2014.
LAMERAS, Petros; ARNAB, Sylvester; DUNWELL, Ian;
STEWART, Craig; CLARKE, Samantha; PETRIDIS, Panagiotis. Essential features of serious games design in higher education: Linking learning attributes to game mechanics. British Journal of Educational Technology, [S. l.], v. 48, n. 4, 2017. DOI: 10.1111/bjet.12467.
LOPES, Letícia Azambuja; LOPES, Paulo Tadeu Campos. O desenvolvimento do jogo Insekt GO e suas relações com o Pokémon GO e o ensino de Biologia. Informática na educação: teoria & prática, [S. l.], v. 20, n. 3 set/dez, 2018.
NINTENDO. Pokémon Red & Green, 1996.
OCEAN HEALTH INDEX. Annual Scores and Rankings. 2021. Disponível em: http://www.oceanhealthindex.org/region-scores/annual-scores-and-rankings. Acesso em: 1 dez. 2021.
PLASS, Jan L.; HOMER, Bruce D.; KINZER, Charles K. Foundations of Game-Based Learning. Educational Psychologist, [S. l.], v. 50, n. 4, 2015.
POREMBA, Cindy. Point and shoot: Remediating photography in gamespace. Games and Culture, [S. l.], v. 2, n. 1, 2007.
QIAN, Meihua; CLARK, Karen R. Game-based Learning and 21st century skills: A review of recent research. Computers in Human Behavior, [S. l.], v. 63, p. 50–58, 2016.
ROMEIRO, Dalvan Henrique Luiz; SILVA, Clécio Danilo Dias Da; CAVALCANTE, Brayan Paiva; SANTOS, Daniele Bezerra Dos. Percepção ambiental de estudantes de comunidades litorâneas e metropolitanas sobre o Ambiente Marinho e sua conservação. Nature and Conservation, [S. l.], v. 13, n. 4, 2020.
SALEN, Katie; ZIMMERMAN, Eric. Rules of Play - Game Design Fundamentals. Cambridge: The MIT Press, 2004.
SAVIETTO, Samuel F.; KATON, Geisly F.; TOWATA, Naomi; BERCHEZ, Flávio Augusto de S.; URSI, Suzana. Ambientes marinhos e costeiros: qual a percepção de estudantes de escolas do Litoral Norte de São Paulo? Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Biologia, [S. l.], v. 7, 2014.
SQUIRE, Kurt. Video Games in Education. International Journal of Intelligent Games & Simulation, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 49–62, 2003.
STIELER-HUNT, Colleen; JONES, Christian M. A model for exploring the usefulness of games for classrooms. In: DIGRA 2015 - PROCEEDINGS OF THE 2015 DIGRA INTERNATIONAL CONFERENCE: DIVERSITY OF PLAY 2015, Anais [...]. [s.l: s.n.].
STOKES, Suzanne. Visual literacy in teaching and learning: A literature perspective. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education, [S. l.], v. 1, n. 1, 2002.
UNESCO. Education for Sustainable Development Goals: Learning Objectives, 2017. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247444. Acesso em: 25 out. 2021.
UNESCO. Ocean literacy within the United Nations Decade of Ocean Science for Sustainable development: a framework for action, 2021. Disponível em: www.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-en.
USTWO GAMES. Alba: A Wildlife Adventure. Plug In Digital, 2020.
VASCONCELLOS, Marcelo Simão De. Game Design Document (GDD) para Jogos Sérios, 2021. Disponível em:https://drive.google.com/file/d/1N20mBlCQ2OWYEohKMaD5Dx8ZtXlbTu9w/view?usp=sharing. Acesso em: 15 nov. 2021.
VASCONCELLOS, Marcelo Simão De; CARVALHO, Flávia Garcia De; BARRETO, Jéssica Oliveira; ATELLA, Georgia Correa. As Várias Faces dos Jogos Digitais na Educação. Informática na educação: teoria & prática, [S. l.], v. 20, n. 4 dez, 2017.
VINING, Joanne; MERRICK, Melinda S.; PRICE, Emily A. The distinction between humans and nature: Human perceptions of connectedness to nature and elements of the natural and unnatural. Human Ecology Review, [S. l.], v. 15, n. 1, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Computers in education: theory & practice

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright for papers published in this journal belong to the author, with rights of first publication for the journal. As the papers appears in this publicly accessed journal, the papers are for free use, receiving their credit, in educational and non-commercial uses. The journal will allow the use of the papers published for non-commercial purposes, including the right to send the paper to publicly accessed databases.Accepted 2022-05-26
Published 2022-12-07