Semantic Networks of Concept Maps as a Pedagogical Resource for Students with Autism Spectrum Disorder (ASD)

Authors

  • Priscila Vieira Bastos UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.22491/1982-1654.143717

Keywords:

Autism spectrum disorder, Educational tool, Vidya Network

Abstract

Thinking about the teaching and learning process of basic education students also means thinking about their identity and specificity. Therefore, the present study aims to present a reflection on the use of new technologies in the school space. Seeking to promote interaction, integration and knowledge between typical and atypical students. In this writing we limit ourselves to a proposal for a pedagogical intervention aimed at students with Autism Spectrum Disorder (ASD). Aiming to explore the theory of meaningful learning by psychologist Ausubel (1980) using the educational tool Vidya Network.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, David P., NOVAK, Joseph D., HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Tradução Eva Nick. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.

BOSA, Cleonice; CALLIAS, Maria. Autismo breve revisão de diferentes abordagens. Psicologia: reflexão e crítica. Porto Alegre, v. 13, n. 1, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

GRANDI, R. H. Vidya Network: uma ferramenta educacional baseada em redes semânticas de mapas conceituais. Tese de doutorado. PPGIE/UFRGS. Porto Alegre, 2024.

GRANDI, R. H; et al. Rede Semântica de Mapas Conceituais Vidya Network. In: CONCURSO APPS.EDU - PROTÓTIPO - CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (CBIE), 11. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

JONASSEN, D. H. Computadores, Ferramentas cognitivas: Desenvolver o pensamento crítico nas escolas. Porto: Porto Editora. 2007

LIBÂNEO, J. C. O processo de ensino na escola. São Paulo: Cortez, 1994.

MARTISI. M. C. Situando o uso da mídia em contextos educacionais. 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/cursoobjetosaprendizagem/situando_usomidias_mec.pdf Acesso em: 22 de out.2023.

MAYER, Richard E. Teoria cognitiva da aprendizagem multimédia. In G. L. Miranda (Org.). Ensino online e aprendizagem multimédia (pp. 207-237). Lisboa: Relógio d’Água Editores. 2009.

MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2006.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa em mapas conceituais. Porto Alegre: UFRGS, Instituto de Física, 2013.

NEVADO, R. A. de; MENEZES, C. S. de; JÚNIOR, R. R. M. V. Debate de teses – uma arquitetura pedagógica. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2011.

NOVAK, J.D. Uma teoria da educação. São Paulo: Pioneira. Trad. de M.A. Moreira. 1981.

NOVAK, J. D.; CAÑAS, A. J. A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los e usá-los. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 5, n.1, p. 9-29, jan-jun, 2010.

ORRÚ, Sílvia Ester. A constituição da linguagem de alunos autistas apoiada em comunicação suplementar alternativa. 2006. 210p. Tese de (Doutorado em Educação) - Universidade Metodistas de Piracicaba (Unimep), Piracicaba, SP, 2006.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, p. 2-6, out. 2001.

VIDYA NETWORK. Tutorial de Mediação Pedagógica. 2024. Disponível em: http://vidyanet.nuvem.ufrgs.br/help/pedagogy. Acesso em 29 out. 2024.

Published

2024-12-22

How to Cite

VIEIRA BASTOS, P. Semantic Networks of Concept Maps as a Pedagogical Resource for Students with Autism Spectrum Disorder (ASD). Computers in education: theory & practice, Porto Alegre, v. 27, n. 2, 2024. DOI: 10.22491/1982-1654.143717. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/143717. Acesso em: 24 jun. 2025.