Semantic Networks of Concept Maps as a Pedagogical Resource for Students with Autism Spectrum Disorder (ASD)
DOI:
https://doi.org/10.22491/1982-1654.143717Keywords:
Autism spectrum disorder, Educational tool, Vidya NetworkAbstract
Thinking about the teaching and learning process of basic education students also means thinking about their identity and specificity. Therefore, the present study aims to present a reflection on the use of new technologies in the school space. Seeking to promote interaction, integration and knowledge between typical and atypical students. In this writing we limit ourselves to a proposal for a pedagogical intervention aimed at students with Autism Spectrum Disorder (ASD). Aiming to explore the theory of meaningful learning by psychologist Ausubel (1980) using the educational tool Vidya Network.
Downloads
References
AUSUBEL, David P., NOVAK, Joseph D., HANESIAN, Helen. Psicologia educacional. Tradução Eva Nick. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980.
BOSA, Cleonice; CALLIAS, Maria. Autismo breve revisão de diferentes abordagens. Psicologia: reflexão e crítica. Porto Alegre, v. 13, n. 1, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
GRANDI, R. H. Vidya Network: uma ferramenta educacional baseada em redes semânticas de mapas conceituais. Tese de doutorado. PPGIE/UFRGS. Porto Alegre, 2024.
GRANDI, R. H; et al. Rede Semântica de Mapas Conceituais Vidya Network. In: CONCURSO APPS.EDU - PROTÓTIPO - CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (CBIE), 11. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
JONASSEN, D. H. Computadores, Ferramentas cognitivas: Desenvolver o pensamento crítico nas escolas. Porto: Porto Editora. 2007
LIBÂNEO, J. C. O processo de ensino na escola. São Paulo: Cortez, 1994.
MARTISI. M. C. Situando o uso da mídia em contextos educacionais. 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/cursoobjetosaprendizagem/situando_usomidias_mec.pdf Acesso em: 22 de out.2023.
MAYER, Richard E. Teoria cognitiva da aprendizagem multimédia. In G. L. Miranda (Org.). Ensino online e aprendizagem multimédia (pp. 207-237). Lisboa: Relógio d’Água Editores. 2009.
MOREIRA, M. A. A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2006.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa em mapas conceituais. Porto Alegre: UFRGS, Instituto de Física, 2013.
NEVADO, R. A. de; MENEZES, C. S. de; JÚNIOR, R. R. M. V. Debate de teses – uma arquitetura pedagógica. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2011.
NOVAK, J.D. Uma teoria da educação. São Paulo: Pioneira. Trad. de M.A. Moreira. 1981.
NOVAK, J. D.; CAÑAS, A. J. A teoria subjacente aos mapas conceituais e como elaborá-los e usá-los. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 5, n.1, p. 9-29, jan-jun, 2010.
ORRÚ, Sílvia Ester. A constituição da linguagem de alunos autistas apoiada em comunicação suplementar alternativa. 2006. 210p. Tese de (Doutorado em Educação) - Universidade Metodistas de Piracicaba (Unimep), Piracicaba, SP, 2006.
PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, Bradford, v. 9, n. 5, p. 2-6, out. 2001.
VIDYA NETWORK. Tutorial de Mediação Pedagógica. 2024. Disponível em: http://vidyanet.nuvem.ufrgs.br/help/pedagogy. Acesso em 29 out. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The copyright for papers published in this journal belong to the author, with rights of first publication for the journal. As the papers appears in this publicly accessed journal, the papers are for free use, receiving their credit, in educational and non-commercial uses. The journal will allow the use of the papers published for non-commercial purposes, including the right to send the paper to publicly accessed databases.