Watching and teaching: two roles of latin american media watchers

Authors

  • Susana Herrera Damas Universidad de Piura, Perú
  • Rogério Christofoletti UNIVALI-Brasil

Keywords:

Media watching, Latin America

Abstract

This article analyzes the functions of media watchers in Latin America, attempting to provide new elements to devise a profile of these initiatives. Nine cases are studied, their counterpoint being interviews with those in charge of the media watchers. It enumerates six functions exerted by media watchers: a) revising the content and offers of the media; b) conducting studies, devising accounts and comparative analyses; c) publishing or spreading out the results of their performances; d) collecting consumers’ complaints, criticism and comments; e) enabling the audience to be critical when consuming the media; f) enabling journalists to produce a higher quality journalism. These functions fit into two distinct characteristic roles of the Latin American media watchers: I) watching journalists and the press and II) teaching the different kinds of public and even journalists in the search for more ethical information products and of higher quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Herrera Damas, Universidad de Piura, Perú

Susana Herrera é doutora em Comunicação pela Universidad de Navarra (Espanha). Prêmio Extraordinário de Doutorado (2003), é co-autora de Ombudsman. El defensor de la audiência em los médios latinoamericanos, e autora de dezenas de artigos publicados em revistas acadêmicas. Atualmente, trabalha na Universidad de Piura (Peru), desenvolvendo pesquisas na análise de gêneros radiofônicos e das relações meios-sociedade.

Rogério Christofoletti, UNIVALI-Brasil

Rogério Christofoletti é doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). É professor do curso de Comunicação Social-Jornalismo (graduação) e do Mestrado em Educação na Universidade do Vale do Itajaí (Univali), em Santa Catarina. É autor de dois livros (O discurso da transição e Monitores de Mídia: como o jornalismo catarinense percebe seus deslizes éticos) e co-organizador de Jornalismo em Perspectiva, com Maria José Baldessar. Suas pesquisas se dão no campo da Ética Jornalística e nas relações entre Educação e Comunicação. Currículo Lattes

Published

2006-12-10

How to Cite

DAMAS, S. H.; CHRISTOFOLETTI, R. Watching and teaching: two roles of latin american media watchers. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 149–169, 2006. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/8. Acesso em: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Article

Most read articles by the same author(s)